Tech

Újrafogalmazott női igények – mi az a femtech? 

A világ népességének több mint ötven százaléka nő, ennek ellenére az orvostudomány hosszú történetének nagy részében a férfitestet tekintették kiindulópontnak. A menstruációval, termékenységgel, terhességgel vagy szoptatással kapcsolatos nehézségeket – ha nem is lettek teljesen figyelmen kívül hagyva – némiképp tabuként kezelték. Aztán jött a femtech, amivel új iparág épült a nők digitalizált egészségére. Női igények szerint, többnyire nőktől. 

Az utóbbi évtizedekben látványosan egyre nagyobb a tudatosság a nemek közti egyenlőtlenségekkel kapcsolatban. Többek között a feminista mozgalmaknak köszönhetően, mégha nem is mondhatjuk, hogy immár teljes egyenlőség van férfi és nő között, legalább beszélhetünk és beszélünk is róla, hogy még mindig nincs.

Ezzel párhuzamosan kibontakozott egy olyan új, technológiai piac, divatos nevén a femtech, ami kifejezetten női egészségügyi kérdésekkel foglalkozik. 

Miért van rá szükség? 

A femtech területén érvényesülő cégek abból indultak ki, hogy a férfi és női test között hormonális különbségek vannak, és bár tudvalevő, hogy más tempóban dolgozzuk fel a különböző gyógyszereket, mégis a legtöbb egészségügyi termék alapvetően férfiakra van szabva. Arról nem is beszélve, hogy egyszersmind olyan biológiailag nőspecifikus tényezőket hagynak így figyelmen kívül mint a menstruáció, a terhesség, a szülés vagy a szoptatás.

Természetesen eddig sem jelentett a női egészségmegőrzés piaci rést, és nem mondhatjuk, hogy egyáltalán nem léteznek, léteztek olyan termékek, amik a fentebb felsorolt „problémák” kezelésére alkalmasak. 

A femtech, vagyis „female technology” újdonsága, hogy a digitális technológia segítségével állítja fókuszba a nőket érintő egészségügyi kérdéseket. 

A kifejezést 2016-ban Ida Tin, dán vállalkozó használta először. Az egyik legnépszerűbb menstruáció- és termékenységkövető alkalmazás alapítójaként (Clue) ugyanis arra lett figyelmes, hogy a nők egészségügyi problémáival foglalkozó szoftverek, diagnosztikai programok, alkalmazások és termékek számára nem létezik összefoglaló kategória, így pedig a fejlődés és innováció is csak kisebb mértékben lehetséges.

Pelczer Dóra, az Alpha Project művészeti menedzsere szerint új kifejezésről lévén szó, még alakul, mi tartozik bele pontosan. Kormos Zsófi divattervezővel együtt egy menstruációs fájdalmat csökkentő, szenzorokkal átszőtt ruhadarab piacra dobásán dolgoznak. „Az egészségügyi technológiai termékek nagy részét nők vásárolják, mégis 

figyelmen kívül hagyják a tervezés során a nők szokásait és igényeit, általában annyival letudják a nőket, hogy a piacra dobnak egy rózsaszín pántos verziót… 

Pontosan ezek miatt nagyon fontos, hogy ez a szegmens létezzen, és tudatosítsuk, hogy vannak területek, ahol a nemek közötti különbség legalább annyira számottevő, mint a ruházatban.” Jelenleg a menstruációs body fejlesztésén dolgoznak, és a piacra lépést nagyjából egy év múlva tervezik. Annak ellenére, hogy a femtech itthon szinte nem létező iparág, eddig csak pozitív fogadtatásban volt részük, rengetegen jelezték feléjük, hogy már alig várják, hogy kipróbálhassák a különleges funkciókkal felruházott bodyt.

Amikor már nem kék a piros

Elsőre talán furcsán hangozhat, hogy minek újabb és újabb menstruációs vagy terhességgel kapcsolatos termékekkel előállni, amikor már vannak működő, bevett eszközeink. A hagyományos termékek nagy része azonban nem feltétlenül a mai igényekhez lett igazítva – akár élhetőség, akár fenntarthatóság szempontjából. Ezeken a termékeken nyomot kell hagyjon, hogy már egy olyan világban élünk, ami nem tekint tabuként a női egészségügyi kérdésekre. Gondoljunk csak vissza a hagyományos menstruációs termékek reklámjaira az ikonikus kék „vérrel”. Az üzenet, ha nem is volt nyíltan kimondva, mégis átjött: a menstruáció nem megmutatható. Nem felvállható. Valami, amiről tudunk, életünk része, de inkább félrenézünk.

A femtech egyik első sikere az Elvie diszkrét, hordozható mellpumpája volt, ami szinte láthatatlan.

2018-ban a londoni Fashion Week-en az egyik modell kismama a világ első csendes, bármihez viselhető mellpumpájával vonult végig a kifutón.

Az üzenet nyilvánvaló volt. Mindegy, hogy otthon, munkában, vagy utazás közben, mostantól bárhol, bármikor el lehet intézni a mellpumpálást különösebb nehézségek vagy szégyenérzet nélkül. Lassan itthon is kezdenek beépülni a köztudatba az új megoldások, például az intimkelyhek, amiknek különböző organikus vagy vegán változatai nemcsak a kényelmi igényekhez igazodnak, de közben a gazdaságossági és a fenntarthatósági szempontból is előrelépést jelentenek. 

Ezt a kis szilikon tölcsért ugyanis nem cserélni kell, csak üríteni, tehát ha megtelt, egyszerűen kivesszük, kimossuk, majd visszahelyezzük. Tehát egyrészt egyszer kell csak megvenni, másrészt nem termelünk vele annyi szemetet, mint a betétekkel és tamponokkal, harmadrészt pedig akár tizenkét órát is kibírnak, tehát nem szükséges néhány óránként cserélgetni és aggódni. 

Néha az innováció teszi lehetővé a legtermészetesebb megoldásokat.  

Ilyen, amikor a digitalizáció segítségével a mobilappokon keresztül biztonságosabb formában megvalósítható a természetes fogamzásgátlás. Az alkalmazásban pontosan vezethetjük a ciklusunkat és más adatainkat, így biztosabb információkat kapunk róla, mikor, mekkora eséllyel eshetünk teherbe. 

A femtech folyamatosan bővíti a palettát, ezért olyan nőket érintő betegségek is a fókuszába kerülnek, mint az endometriózis vagy a policisztás ovárium szindróma. Pelczer Dóra szerint a FemTech hozzájárul a nők számára elérhetőbb és megfizethetőbb egészségügyi ellátás biztosításához az egész világon. „Függetlenül attól, hogy fogamzásgátló alkalmazásokról vagy online ovulációs naptárról van szó – a nők egyre inkább a technológiához fordulnak a születésszabályozással kapcsolatban, és a megszokott módszerek helyett új, alternatív megoldásokat keresnek, amik jobban illeszkednek a felelősségteljes és rohanó élethelyzetekhez” – mondta a művészeti manager. 

Jó az időzítés, rossz az elnevezés?

Kissé ironikus módon, ahogy a női egészségügyi problémák kezelésének tempóját hátráltatta a nőiséggel kapcsolatos elvárástömeg, a felvállaltan velük foglalkozó femtech piaci érvényesülésére is rosszul hathat a női érdekeltséget sugaló elnevezés. A befektetők azt gondolhatják, az ágazat minden területén csak a női résztvevők lehetnek érdekeltek, pedig ez nincs így. Emiatt sokan idegenkednek a femtech elnevezéstől, mondván hosszú távon az lenne az ideális, ha kikopna az a felfogás, hogy a területbe pénzt tenni, csak nőknek éri meg.

Szakértők szerint a nők egészségügyi kérdéseivel kapcsolatos technológiai piac gyorsan növekszik és ennek a hatalmas piaci növekménynek a hatásait érezni is fogjuk hamarosan. Egyrészt sokszínűbbé válik majd az egészségügyi piac, másrészt azáltal, hogy olyan problémákra nyújt megoldást, amik korábban tabuk voltak társadalmi szinten, 

a femtech nemcsak gyakorlati szinten teszi könnyebbé a nők életét, hanem elősegíti a női szexualitásról és a specifikus női egészségügyi kérdésekről zajló párbeszéd nyitottabbá válását is. 

A menstruációhoz és termékenységhez kapcsolódó technológiai célú kutatások pedig más ágazatokban is fellendülést hozhatnak, amik elősegíthetik például az autoimmun betegségek vagy a nők gyógyszer-metabolizmusának alaposabb kiismerését. A femtech nincs régen velünk, de egy régi probléma orvoslására született. Ráadásul még csak az elején járunk a női egészségügy technológiai forradalmának!