Szép

„A smink kívülről dolgozik befelé, hatalmas pszichológiai ereje van” – Jónás Kata mestersminkessel beszélgettünk

Amit a természet félbehagyott, azt a művészet tökéletesíti – ez fogalmazódik meg bennem, amikor Jónás Kata Magyar Filmdíjas sminkmestert hallgatom. Munkáit mindannyian ismerjük, hiszen a játékfilmekben és a televízió képernyőjén ragyogó sztárok sokasága többek között neki köszönheti magabiztosságát. Ő maga rejtőzködő alkat, végtelen szakmai alázattal, leheletfinom sminkkel és titokzatos csillogással a szemében, amitől úgy érzem, én is megszépülök, miközben beszélgetünk.

A látványipar sztársminkeseként tisztel a szakma, 2018-ban a legjobb sminkesnek járó Magyar Filmdíjjal ismerték el a Kincsem című nagy játékfilmben látható munkádat. Úgy képzelem, olyan ember képes kitartani ezen a nem könnyű terepen, akinek a szépség iránti rajongása gyermekkori alapélménye. Te honnan tudtad, hogy a smink ennyire fontos, és hogy akár az egész életedet is kitöltheti, ha komolyan veszed?

Bizonyára az otthoni közegből hozom a nőiességgel együttjáró rituálék természetességét. Anyukám világéletében 50-54 kg körüli, modellalkatú, zöld mandulaszemű szépség volt, és kiskoromtól vitt magával a fodrászhoz, amikor ment berakatni a haját. Elvarázsolt az a világ az illatokkal, a szertartásokkal és a színes magazinokkal. Olykor nekem is besütötték a hajam: felültettek egy magasított székre a többi nő közé, amíg anyukám kontyát fésülték. Sminket azonban anyukám keveset viselt, inkább én bátorítom, hogy nyugodtan hordjon egy kis rúzst vagy szájfényt. Van azonban egy emlékem gyerekkoromból, aminek azt hiszem, nagyon is komoly szerepe volt abban, hogy végül ezt a szakmát választottam. Egy alkalommal anyu és én összetalálkoztunk a pesti nagypapámmal a Blaha Lujza téri áruházban, és volt vele egy vörös hajú, finom bundás nő, akinek élénkpiros rúzsa volt, és nagyon jó illata. Amikor lehajolt hozzám és megsimogatta az arcomat, megcsapott az illata. Akkoriban nem volt még jellemző a magyar nőkre, hogy ilyen finom parfümöt hordjanak. Gyönyörűnek találtam, világéletemben ez az izgalmas szépség akartam lenni.

Hogy lett végül a rajongásból szakma? Hol tanultad a mesterséget?

Huszonévesen jelentkeztem egy újdonságnak számító professzionális sminküzletbe, a mostani Kryolan City elődjébe, az Entrée-ba, ami a Károly körúton volt, és Szily Nóra anyukája, Kósa Olga vezette Pinczési Ferivel, a mai Kryolan tulajdonosával. Érdekes volt már a felvételi folyamat is, mert Olga kézirásos önéletrajzot kért, ugyanis ő pszichológus volt. Tetszett neki, ahogy írtam, fel is vettek. Ott tanultam először anyagismeretet: Berlinből jöttek szakemberek, akik elmagyarázták, hogyan kell használni a termékeket, és azt hiszem, ott gyulladt föl bennem az igazi szenvedély a szakma iránt. A Entrée-ban Törös Judit tartott sminktanfolyamokat, és én voltam az asszisztense. Az üzlet törzsvásárlója volt – a többi remek profi szakember között – Sipos Zita is, akinek a munkáiba azonnal beleszerettem, és nagyon szerettem volna a tanítványa lenni. Olga és Feri maximálisan támogatott ebben, így végeztem el a kozmetikus iskolát Sipos Zita keze alatt. Szépen rám ragadtak szakmai fogások, és közben rájöttem, hogy ezt szeretném csinálni hosszútávon is.

Azt hol tanultad meg, hogy te milyen vagy? Neked mire van szükséged és mi áll jól?

Őszintén nem tudom. Azt hiszem, ez fokozatosan alakult ki bennem. Biztos segít, hogy nagyon édes családom volt. Anyai részről volt egy bőszoknyás tót nagymamám, egy aranyos csömöri néni, és volt egy rózsadombi nagymamám, aki addig nem vitt el a budai barátnőivel cukrászdázni, amíg meg nem tanultam villával úgy föltekerni a tortaszeletről a papírt, hogy az szépen lejöjjön. Amíg ez nem ment, nem volt helyem az asztalnál. Egyáltalán az, hogy mi, gyerekek a gyerekasztaltól átülhettünk a felnőttek asztalához, megtiszteltetés volt. Megtanultuk, hogy csak akkor szólaljunk meg felnőtt társaságban, ha kérdeznek vagy fontos mondanivalónk van. Ez a rend egyfajta szemléletet adott: megtanított megbecsülni másokat és önmagamat is. Egyke gyerekként lehetőségem nyílt folyamatosan figyelni és megfigyelni az embereket, így sokféle magatartásformát és árnyalatot láthattam, ami a későbbiekben hasznosnak bizonyult a pályán.

Sminkterv – Fotó: Jónás Kata

Te mióta sminkeled magad?

Szerintem tizenhét-tizennyolc éves voltam, amikor az első szempillaspirált használtam, az volt az első próbálkozásom a sminkkel. Gimnáziumi emlékeim közül természetesen sminkes jelenetet is őrzök: egy matematika órán a kedves tanár úr finoman megkért, hogy amit a táblára ír, esetleg és is szíveskedjek lejegyzetelni, bár tudja, hogy a pad alatti rúzsozás legalább olyan fontos, mint a képlet a táblán.

A minőségi smink kicsit olyan, mint a jól sikerült plasztikai műtét: az eredménye látszik, a nyomai nem. Profi sminkmesterként mi a legfontosabb számodra a látványban?

Ha bejön egy nő az ajtón gyönyörűen kidolgozott kék vagy zöld szemfestékben, természetesen feltűnik, hogy valaki szép munkát végzett rajta, de ha a sminkje színére emlékszem, és nem a szemeire, meg azoknak a színére, akkor baj van. Érdemes megnézni az Oscar-gálák vörös szőnyegén lépkedő sztárokat: az ő sminkjük másfél-két órán keresztül készült, de annyira könnyed, hogy nem ez jut eszünkbe róluk, hanem a természetes elegancia. Avatatlan szemek talán nem is veszik észre, hogy sminket hordanak, és ebben mennyi munka van, csak azt látják, hogy harmonikusan szépek.

Számomra az a legfontosabb egy arcon, ami a legszebb, mert azt kell kiemelni.

Tudnunk kell tehát, melyek az előnyös tulajdonságaink, mit érdemes hangsúlyozni, és mit érdemes eltakarni az arcunkon.

Hogyan tudjuk ezt felismerni vagy megtanulni?

Nagyon egyszerű: egy jó szakember kell hozzá, és ma már ez elérhető. Egyébként én is folyamatosan tanulom nemcsak a szakmát, hanem magamat is – például én is kíváncsi vagyok egy általam elismert szakember véleményére, szívesen megkérdezem egy kollégámat, hogy szerinte a hidegebb vagy a melegebb árnyalatú rúzst látja szebbnek rajtam. Ez egy ismeretgazdag szakma, sok újdonsággal, szinte napi szinten mérhető a fejlődése, mellesleg mi magunk is változunk az idők folyamán. A lényeg azonban nem változik:

egy láthatatlan alapozó, egy megfelelő korrektor, ami eltünteti a szem alatti karikákat, egy szempillaspirál, egy leheletnyi üde pirosító rúzs, és akár egy színezett szájbalzsam, és kész a természetes szépséget hangsúlyozó smink.

Számomra az a tökéletes smink, amikor valaki rácsodálkozik egy gyönyörű arcra, mondván: „Nézd, de jól néz ki, pedig nincs is rajta smink!” Ha ezeket megtaláltuk, illetve megtanultuk, szinte már készen is vagyunk, de ehhez érdemes kikérni szakember segítségét, hogy megtanuljuk ezt a 10-15 perces napi rutint, amitől üdék és természetesek maradunk. A cél az lenne, hogy ha valaki ránk néz, azt mondja: „Mindig milyen üde és kipihent vagy!”

A Kincsem forgatásán, Petrik Andreát sminkelve – Fotó: Jónás Kata

A sminkes szakma felelőssége is segíteni a mai fiataloknak eligazodni az arcápolással és sminkkel kapcsolatban az internet rengeteg platformján elérhető információk helyes szűrésében. A jó smink ugyanis elsősorban helyes önismeret kérdése. Egy körlámpával megvilágított, majd szűrőkkel manipulált szelfi-videók és fotók sosem a valóságot mutatják meg, hiszen az arc és a smink természetes fénynél másképpen néz ki. Olyan szomorú látni egy buszmegállóban várakozó gyönyörű fiatal lány arcán azt a hatást, amit egy ilyen félreértés okoz: hogy nem finoman árnyékolva kiemelte az arccsontját, hanem úgy tűnik, mintha penészedne az arca. Ezekből a bakikból születnek a túlrajzolt, agyonfestett arcok, amelyek éppen azt a természetességet tüntetik el, aminek a kiemelése a minőségi smink lényege volna.

Mindenképpen szükségünk van sminkre?

Máshogy nézek erre: szerintem nem élni vele szinte bűn, mert a jó smink minőségileg megemel. Azt se felejtsük el, hogy a bőrtípusunknak megfelelően választott színezett krémnek vagy alapozónak komoly védelmi funkciója van a mai levegőszennyezettséggel szemben. Egyébként gondolj bele, mennyivel jobban érzed magad már attól is, hogy a szemed alól eltüntethetted a karikákat, miközben szegény férfiak mit kezdjenek az orruk közepére nőtt pattanással? Egy kis korrektorral és egy pici kiemeléssel jobbá tehetjük a közérzetünket, a hangulatunkat és az önbecsülésünket is – miért ne élnénk vele?

A smink kívülről dolgozik befelé – hatalmas pszichológiai ereje van.

Mi kell a jó sminkhez?

Sokszor látok fiatal nőkön egészen profin kidolgozott szemsminkeket, miközben az arcuk bőrhibáit nem tüntetik el. Az igényes smink éppen fordított arányokat követel: a bőr ápoltsága és a szép, harmonikus bőrkép az alap. Ha ez nincs meg, a smink arcfestés hatását keltheti, és nem ez a célunk. A megfelelő hidratálás után után sokszor elegendő egy BB- vagy CC-krém is, alapozó sem kell egy fiatal bőrnek, hogy ápolt és homogén, harmonikus hatást keltsen. Emellé egy színezett szájbalzsammal már tökéletes sminket tudunk varázsolni, ha ebből egy kicsit felütögetünk arcpír gyanánt is. Nem olyan bonyolult ez, de fontos érezni, hogy a hétköznapi sminkben a természetes hatás a lényeg, nem kell másnak mutatnunk magunkat, mint akik vagyunk. Én sem használok sokféle terméket: egy púder-alapozó kompakt és pirosító mindig van nálam, és az elengedhetetlen rúzs. Ennél sokkal több nem is kell ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben.

A jó önismeret többek között azt is jelenti, hogy megtanuljuk, mi az, amit érdemes vagy szeretnénk elrejteni magunkon. Meddig manipulálható az emberi arc smink segítségével? El lehet-e tüntetni teljesen a bőrhibákat, az aránytalanságokat vagy egy tokát?

Csodálatos, professzionális termékekhez is hozzáférünk már, amelyekkel apróbb bőrhibákat, akár pigmentfoltokat is el tudunk fedni, de akár komolyabb égési sérülésnyomokat is. A sminket valódi csodaszernek érzem, de az egész arc átrajzolása a maszkmesterek feladata. Boldog vagyok attól a tudattól, hogy a magyar maszkmesterek a világ élvonalába tartoznak.

Ez azt jelenti, hogy meg kell tanulnunk viselni a hibáinkat?

Pontosan. A sminkelésnek a pszichológiai vonatkozásai legalább annyira fontosak, mint a beauty része: ha megtanulunk sminkelni, egyúttal azt is megtanuljuk, hogy

az általunk hibáknak vélt tulajdonságainkkal is tökéletesek tudunk lenni.

Az igényesség éppen azt jelenti, hogy kezelni tudjuk az erényeinket és a hátrányainkat is.

A hétköznapi smink világáról szinte mindannyian tudunk valamit, a sminkszakma profi oldalát pedig csak kevesen ismerik. Annyit elárulhatunk róla, hogy nehéz szakma. Te mit tartasz a legnagyobb kihívásnak ezen a terepen?

Sok szempontból kemény a profi sminkesek világa, többek között a rendszertelen életmód miatt, ami akár párkapcsolati kihívások elé is állíthat. Amikor más aktív kikapcsolódásra vágyik, én leginkább csöndben pihennék a füles fotelemben üldögélve, hiszen a munkám zajos, pörgős környezetben zajlik. A művészek rendszerint felfokozott lelkiállapotban vannak, az én dolgom, hogy tökéletesen rá tudjak hangolódni az ő működésükre, meg tudjam nyugtatni őket, hogy azt érezzék, biztonságban vannak és a lehető legjobb formájukkal kerülnek a kamerák elé. Nagyon sok energiát igényel az a koncentrált figyelem, amellyel egyszerre készítem a sminket, és közben lelkileg is tudom támogatni a művészeket, ha igénylik. 

Nagy produkciókban dolgozol: vezető sminkese vagy például a Dancing with the Stars és A Dal című produkcióknak, a Ridikül című heti műsornak, nagy játékfilmeknek és sorozatoknak. Mit ad vissza számodra ez a rengeteg befektetett energia?

Minden alkalommal visszanézem a munkáimat, akár többször is – egészséges vizsgadrukkal. Páratlan érzés azt látni a képernyőn, amit elképzeltem. Természetesen ez a munka nem jöhetne létre a csodálatos operatőr, világosító és rendező kollégák nélkül.  

Szükséged van külső visszaigazolásra vagy a megerősítést magadban keresed?

Mennyei érzés, amikor a filmforgatáson a rendező ránéz a monitorra, majd hátrafordul, és azt mondja: „Kata, pont erre gondoltam!” Szintén jólesik, amikor az a művész, akit sminkeltem, fölhív, hogy visszanézte az adást, és gyönyörűnek látta magát. Jó érzés a visszajelzés, de fontos, hogy én is úgy érezzem, szép munkát végeztem.

Mennyi idő egy profi smink elkészítése?

Természetesen a feladattól is függ: egy film natúr sminkje kevesebb időt igényel, mint egy attraktívabb smink hatalmas műszempillákkal, egy showműsorban. Általában másfél órát szoktam kérni – hogy egy kis csevegés is beleférjen –, de előfordul, hogy nincs ennyi idő rá, akkor sokkal gyorsabban meg kell oldani. A sminket nemcsak elkészíteni kell, de érdemes megvárni, hogy az arcon valóban élni is kezdjen, amihez nagyjából 20 percnyi időt kell eltölteni kész sminkben. Ezzel az idővel sokan nem számolnak. A nehézséget egyébként az okozza, hogy miközben dolgozunk, ezerrel zajlik az élet körülöttünk: százszor csapódik ki a sminkes lakókocsi ajtaja, és vagy a szerkesztő, vagy a műsorvezető vagy az asszisztens kolléga kér valamit, amire figyelni kell. Nem mindig ideálisak a munkakörülmények, de szeretnénk, ha ebből a művész nem venne észre semmit, ezért mindig megpróbálok türelmes és nyugodt maradni.

Melyik nehezebb: a televíziós vagy a filmes munka?

A filmet mondanám elsőként, mert elképesztő éberséget és pontosságot kíván. Van úgy, hogy hajnali fél négykor beült hozzám, a sminkbuszba a szereplő, és három és fél órán át dolgoztunk vele a fodrásszal, hogy elkezdhesse az aznapi forgatást. Tartanunk kell az időt, hiszen miattunk nem csúszhat meg egy hatalmas stábnak a munkája. Ráadásul a filmek jeleneteit nem kronológiában veszik föl: volt, hogy márciusban forgatták a jelenet egyik részét, április végén a másikat és a színésznőnek természetesen ugyanúgy kellett kinéznie, hiszen a vágott anyagban nem látszódhat eltérés. Ehhez egy programot használunk, amibe betöltjük a fotókat, és kontinuitásban mutatja, hogyan kell kinéznie a színésznőnek a jelenetek során. Érdekesség, hogy a sminkesnek sincs könnyű dolga, de a fodrászokat végképp nem irigylem, mert

borostanaplót kell vezetniük a forgatásokról, hogy a férfi színészek szakállát pontosan ugyanolyanra vágják, amikor ugyanazt a jelenetet forgatják.

Ugyanakkor egy nagy televíziós produkció is komoly kihívás, hiszen ott is az idő szorításában kell kiválót alkotni, hiszen élő adásról van szó, és lehetnek olyan körülmények, amelyek a filmes munkánál is nehezebb feladat elé állítják a sminkest.

Kincsemért, az egyik legnehezebb munkádért kaptad a legjobb filmesnek járó Magyar Filmdíjat 2018-ban. Mit jelent ilyenkor egy rangos szakmai elismerés? Kárpótolhat a rengeteg lemondásért és energiáért, amit a munkába fektettél?

Kicsit el is akadt a szavam tőle. Emlékszem, köszönő beszédet kellett volna mondanom, de csak annyit tudtam elrebegni, hogy: „Herendi Gábor, köszönöm a húsz éve tartó töretlen bizalmadat”. Tényleg ezt éreztem, hálás vagyok érte. Idén nyáron a Valami Amerika sorozatot forgattuk együtt.

Ha most kezdhetnéd újra, ismét ezt a pályát választanád?

Szerencsés vagyok, remélem, a nagy hajtás ellenére sem fásultam bele, ami többek között annak is köszönhető, hogy több mindent csinálok: szívesen dolgozom divatfotózáson, tévés produkción, filmekben egyaránt. Olyan sok szép kihívásban volt részem, hogy csak hálás lehetek minden lehetőségért. Ugyanakkor azt hiszem, ahogy telik az idő, egyre keményebbé válik ez a szakma, mert egyre gyorsabban kell kiváló teljesítményeket elérni, de az időt nem lehet sűríteni, és a szép sminkhez idő kell.

Szilveszterre készülünk. Mit ajánlasz az idei pezsgőbontáshoz?

Idén még mindig a glamour hatású smink az ünnepi divat, bátran használjunk arany, bronz, pezsgő árnyalatú, finom szemcsézettségű csillámokat a szemhéjra – ez az ünnepi alkalom elbír egy attraktívabb szemhéjtust és egy mutatósabb műszempillát is. Az én ízlésem szerint – mivel a szemsmink hangsúlyosabb, a száj színe lehet visszafogottabb, természetesebb árnyalatú – egy szép, babarózsaszín vagy barack színű, nude rúzs, akár szájfény is, és egy üde pirosító, az arccsontra felvitt diszkrét élfény (highlighter) együtt harmonikus hatást kelt. 

2024-ben az év színe a Peach Fuzz 13-1023 – a Pantone Intézet szerint. Mire számíthatunk, hogyan fog ez megjelenni a sminktrendekben?

Ez a finom barackos árnyalat már az idei sminktrendben is fellelhető volt, láttuk szemhéjszínként matt és fényes változatban is, magazinokban olyan fotó is szerepelt, hogy a modell szemhéján szinte szájfény hatásúan fénylett ez az árnyalat. Babaszerű hatást érhetünk el az arc almácskáján arcpírként használva, én szeretem ezt a színt rúzsként és szájfényként is. Valószínű, hogy 2024-ben több márka ezzel a színnel fogja bővíteni a termékpalettáját. Kíváncsian várom, hogy milyen árnyalatokkal rukkolnak elő a cégek, ugyanis a Pantone-skálának ez a színe ebben a tónusban kifejezetten a fehérebb bőrön érvényesül jobban. 

Ajánljuk még:

Kovász, ami sosem fog kiszáradni – Gáll Tímeával és Gáll Leventével beszélgetünk

Az idei Highlights of Hungary egyik közönségdíját a csíkmadarasi házaspár, Gáll Tímea és Gáll Levente nyerték. De ez a történet nem itt kezdődik. Sokkal régebben, mikor még a mai Zsigmond Malom Fogadót éltető malom illatos lisztet őrölt, a molnár pedig maga faragta a malomkövet. Amikor a molnárné oda-odaszólt a nagyobbik lányunokának, hogy hozzon egy kupányit a sütéshez, s mikor még a kétcopfos leányka nem is sejthette, hogy eljön az idő, s a gyermekkorból mentett kovász új életet ad a malomnak – és nem csak az ott lakó családnak. Tímea és Levente vállalásából a legtöbben csak az erdélyi vendéglátás magaslatait érzékelik, és az út, mely múltból a mába, a Csíkmadarason született Kölcsönkért kovásztól a Highlights színpadára vezetett, valóban mesebeli, a szó legteljesebb értelmében: hétpróbákkal, akadályokkal, sikerekkel, örömökkel, dilemmákkal és tanulással teli hosszú utazás volt. Erről beszélgettünk Tímeával és Leventével.