Stílus

Sorsfordító nők: a múlt legnagyobb divatinfluenszerei

Bár sokmindent megtehet ma egy nő, nem volt ez mindig így. A szigorú szabályok, kemény elvárások századokon át nyomták mindkét nem tagjait. De a női ruházkodás megváltozásában volt néhány olyan úttörő, szabadságot hozó asszony az elmúlt másfél évszázadban, akiknek különösen hálásak lehetünk.

  1. Marilyn Monroe

Szinte mérget vennék rá, hogy nincs olyan ember a fejlett világban, aki ne ismerné Marilyn Monroe híres szoknya-libbenő képét. Hiába telt el több mint hat évtized halála óta, Monroe a nőiesség és a szexualitás ikonjaként kitörölhetetlen nyomot hagyott a divatiparban.

 

Ő volt az, aki a testhez igazodó viseletet a divat élvonalába emelte, büszkén vállalva gömbölyded idomait. Ő vezette be azt, hogy fontos a találtatás kesztyű és táska között, és a Pán Péter-gallérokat is neki köszönhetjük. Ennek ellenére nem az extravagáns darabokkal akart kitűnni, magánéletében ruhatára egyszerű, stílusa minimalista volt.

  1. Elizabeth Smith Miller 

A 19. század közepén terebélyes szoknya nélkül egy nő ki sem léphetett az utcára. 1851 tavaszán, miközben Miller sok órán keresztül dolgozott a kertben, annyira megundorodott a hosszú szoknyától, hogy úgy döntött, nem viselné tovább. Lábszárai között bevarrta a szoknyát, így egy buggyos, török nadrágot fabrikált belőle. Bár ruhája miatt rengetegen kinevették és megbámulták, Miller magabiztosan „szegte meg a szabályt”. Tény, hogy ebben az időben az általa tervezett nadrág nem lett népszerű, de ő az, aki először merte felvállalni a szoknyánál sokkal kényelmesebb darabot.

  1. Mary Quant 

Mary Quant az az angol divattervező és divatikon, aki feltalálta a miniszoknyát. Ő volt az első nő emellett, aki arra ösztönözte a fiatalokat, hogy a divatot játékként kezeljék, és öltözködésüket az vezérelje, hogy maguknak feleljenek meg. 

A miniszoknya a felnőtté válást, a függetlenséget szimbolizálta, hossza fordított arányban állt a szabadság érzetével. Minél rövidebb volt, viselője annál felszabadultabban érezte magát benne. Quant rugalmasságot vitt az öltözködésbe, úgy emlegették:

ő volt az első, aki olyan ruhát tervezett a nőknek, amelyben lehetett busz után szaladni.

A zsebes ruha is az ő nevéhez fűződik – aminél menőbb dolog szerintem nincs!

  1. Coco Chanel 

Valószínűleg Coco Chanel-t sem kell sokaknak bemutatni. Én talán neki vagyok a leghálásabb az itt felsorolt összes nő közül! Chanel volt az, aki az első világháború után kiszabadította a nőket korábbi korlátaik közül, ő tette népszerűvé a sportos, lezser, kissé férfiasabb ruházatot.

Coco Chanel

 

Ugyanakkor Chanel hatására, született meg a „little black dress” (kis fekete ruha) is, a hamis gyöngysor, a kosztümöket díszítő aranyutánzatú gombozat és – valódi ékszerek helyett – a bizsuk széles választékát is ő kezdte terjeszteni.

  1. Frida Kahlo

Sokan ismerjük Frida Kahlo híres, összenőtt szemöldökös, virágmintás képét. Kahlo művész, akinek munkáit szülőhazája, Mexikó természete és műalkotásai ihlették. A népművészet gazdagságát használva, a hagyományos mintaelemeket megújítva, ruháival átlépte a nemhez, valláshoz, rasszokhoz rendelt szabályrendszer szűk kereteit. 

Világszerte ismert volt virágmotívumai és fűzői miatt, amelyek hatással voltak Madonnára és olyan tervezőkre, mint a például a Dolce & Gabbana. Frida Kahlo arra tanított mindenkit, hogy a divat egyben a létezés művészete is – nem véletlenül lett ikon. 

 

  1. Sonia Rykiel

A francia tervező terhessége alatt puha pulóverekre vágyott, így kezdte el készíteni a kötött pulcsikat, amelyek hamarosan megváltoztatták a divatot.  A szűk, testhezálló pulóver először 1962-ben jelent meg, és megszabadította a nőket a múlt terebélyes pulóvereitől. De

Rykiel nemcsak a csíkos pulóvereiről volt híres,

hiszen ő az egyik első tervező, aki szavakat és motívumokat nyomtatott pulóverekre, nők generációit inspirálva ezzel.

  1. Caresse Crosby

Az ő neve talán kevésbé ismert, Caresse mégis nagyot alakított a divatiparban: 1910 találta fel azt a melltartót, amelyet ma is használunk. Ezt megelőzően a nők fűzőt hordtak, ami nemcsak a szerveiket nyomta össze, de megnehezítette a légzést is.

A mindennapi kényelmetlenségbe belefáradva Crosby megkérte szobalányát, hogy hozzon neki két zsebkendőt, szalagot és néhány tűt, amiket az általunk ismert melltartó elődjévé alakított.

1914-ben szabadalmaztatta alkotását, majd céget alapított a melltartó gyártására és értékesítésére. Végül azonban eladta a szabadalmat a Warner Brothers Corset Company-nak. 

Ajánljuk még:

A jelentéssel teli jobb, mint a tökéletes – interjú a Popartbox alkotóival, akik régi holmikból varrnak újat

Érvelhetnék azzal a ruhák újrahasznosítása mellett, hogy mennyi hulladékot termel a fast fashion, mennyi méreg és környezetszennyezés árán állítja elő termékeit, ezért milyen üdítő látni ezt a két nőt a kincsekkel teli műhelyében, amint az utolsó ép fonalig beépítik a mások által kidobásra ítélt szöveteket és kötéseket új ruhákba. De így, negyvenen túl már rég nem erre gondolok, ahogy a nagymamám otthonkáihoz, hímzéseihez, abroszaihoz hasonló részleteket látok viszont bohókás cuccokban: inkább arra, hogy a tárgyakhoz kötődésünk van, érzelmeink támadnak tőlük és ez az egész egy nagy értékmentés, amiből én is részt akarok.