Stílus

Iránytű az online turihoz – honnan, mit, hogyan?

Az online turi olyan, mint az internetes társkeresés. Ha nem elég elővigyázatos az ember, nem olvas a jelekből és naiv, akkor bizony könnyen ráfázhat. A kezdeti rossz tapasztalatok pedig örökre elvehetik a kedvet egy egyébként potenciálisan hasznos és fenntartható megoldástól. 

Mindig is szerettem turizni. Nemcsak mert olcsóbb volt – ez ma már sajnos nem feltétlenül igaz –, hanem mert a ritkaságok és kincsek keresése volt a mániám. Kikapcsolt egy nehéz munkanap után a nézelődés és „turkálás”, beszippantott a felfedezés újdonsága. A szürke hétköznapok helyett egy lehetőségekkel teli, színes világba repített. Volt rá időm is, így szívesen hódoltam ennek a hobbinak, mígnem a tudatosság, az anyaság, az időhiány, a falusi élet és a Covid teljesen átrendezte az életem.  

A turkálóba járás már teljesen kiiktatódott az életemből, de a ruhabeszerzés másodkézből, online módon beszivárgott helyette, és ez teljesen kielégíti a szükségleteimet. Mivel van pár buktató a dologban, hadd osszam meg a tapasztalataimat, hogy örömöt okozzon mind a vásárlás, mind az új szerzemény. 

Először is: honnan? 

A legfontosabb, hogy megbízható forrásból válasszunk. De mi is a megbízható? Vagy egy olyan, kifejezetten ruhaeladásra szakosodott oldalról vásároljunk, ahol van lehetőség a csalók ellenőrzésére, feljegyzésére, kitiltására és a weboldalt használók ellenőrzésére, vagy magánszemélyektől, akiket szintén le tudunk ellenőrizni interneten keresztül. Nekem a megbízható weboldalak közül a Gardróbcsere, míg magánszemélyek esetén az Instagram vált be a legjobban.  
 

A Gardróbcserén az alábbiakra kell figyelni: 

  • legyen az eladónak már eladása, és olvassuk el a véleményeket, 10% negatív vélemény még belefér nálam, több már nem; 
  • legyen aktív az eladó az oldalon – ha hónapok óta nem nézett fel az oldalra, az már gyanús; 
  • legyen az eladónak több eladó terméke, saját készítésű fotókkal (a netről szedett katalógusfotó szintén gyanús); 
  • előny, ha az eladóról van profilfotó, és név szerint is beazonosítható;  
  • a bemutatkozó szövege legyen értelmes, helyesírási hibáktól mentes, informatív és gyakorlatias. 

Instagramon már nehezebb szűrni a fentiekre, de érdemes ajánlás alapján választani a személyt, akitől vásárolunk, illetve ha aktív a közösségi médián, hasznos követni, és ott idővel megbizonyosodhatunk arról, hogy nem csaló.

bevásárlókocsi billentyűzeten

 

Másodszor: mit? 

Bizonyos ruhadarabokat könnyebb, másokat nehezebb online megvásárolni. A fehérnemű, fürdőruha, cipő sokszor lehetetlen küldetés, de vannak kivételek. A nadrágokat, szoknyákat, ruhákat szintén célszerű felpróbálni, de a felsőruházat, a kiegészítők és a kabátok kategóriáiban bátrabban mozoghatunk.   
 

Amit még célszerű figyelni: az anyagot és a márkát. Ezeknek mind utána tudunk nézni Interneten keresztül, ez nagyban megkönnyíti a választást és a döntést is. Ha az anyagösszetétel igényeimnek nem megfelelő, mert például bonyolult a tisztítása és a tisztántartása, vagy könnyen gyűrődik, és az ember nem szeret vasalni, akkor érdemes elengedni a ruhadarabot. Ha van már darabom az adott márkából, és ismerem, az egy biztos pont akár a méret, akár a minőség terén.  

Harmadszor: hogyan? 

Ismerni kell magunkat, a méreteinket és a mérőszalagot, valamint szükség lesz egy kis képzelőerőre és sok-sok önkritikára. Ha pedig bármi nem világos, kérdezni, érdeklődni kell, mert az az eladó, akitől szívesen vásárolnánk, biztosan segítőkész lesz. Az, hogy hogyan fog rajtunk kinézni egy ruhadarab, amit csak online látunk, nagyon becsapós, mert a kép befolyásol minket. A termékfotókat az ügyesebb eladók kifejezetten előnyös pozícióban és megvilágításban fotózzák (nagyon helyesen), de egy sárga pamutpóló egy megkomponált, gyönyörű szobában, vágott virágos díszlettel mégiscsak egy sárga pamutpóló, a tulipándekoráció ellenére. 
 

Mérlegelnünk kell azt is, mi van, ha mégsem lesz jó a ruhadarab. Van kinek továbbadni? Akarunk bajlódni az eladásával? Érdemes átalakítani? Van varrónőnk, aki segít?   

cérna, olló, mérőszalag

 

Negyedszer: mennyiért? 

Az ár egyedi, de a fizetési mód már nem. Utánvétel általában nincs, személyes átvétel ritkán, így marad a banki utalás. Bizalmi alapon működik a dolog, tehát először fizetünk, és utána jön a csomag. Ha bizonytalankodunk, érdemes próbaképpen először kis tételben vásárolni. Inkább bukjunk egy postaköltséget, mint egy nagyobb összeget. A banki utalás rendkívül egyszerű, online bankolás, alkalmával egy számlaszámot és nevet kapuk az eladótól, ami szintén segíti az azonosítást. Ha ez nem egyezik semmilyen módon az eladó adataival, akkor megintcsak érdemes gyanakodni, ennek mi oka lehet.
 

Ötödször: hova?  

Ha nem vagyunk folyamatos home office-ban, akkor a postán maradó csomagküldemény vagy a csomagküldő szolgálatok automatái jelenthetnek tökéletes megoldást. Rengeteg van belőlük mindenfelé, és egy rendkívül rugalmas alternatíva, hiszem több napunk van felvenni a csomagunkat. 
 

Évek óta vásárolok online, másodkézből. Szerencsés vagyok, mert a szomszédasszonyom egy ügyes varrónő, van a családban a méretemben unokahúg, konfekcióméret vagyok, és tudok otthon bankolni, szóval ezt a beszerzési formát nekem találták ki. Nem ez mindenki útja. Tudom, hogy sokan szeretik megtapintani, élőben látni a ruhát, és ragaszkodnak a próbához, de ki tudja? Lehet, hogy egyszer szükség lesz ezekre a tapasztalatokra.   

Ajánljuk még:

Transzgenerációs örökségünk a népviseletben – Papp Zsófia divattervezővel a nők „virágnyelvéről” beszélgettünk

Valaha a nők nem csupán varrtak maguknak egy szép szoknyát, hanem virágnyelven meséltek. Ma már nem tudjuk dekódolni, hogyan jelentek meg a tatárjárás borzalmai a női ruházatban – ezzel gyógyítva is a sebeket –, de a népviselet ma is továbbélhet, ha új jelentéseket adunk hozzá. Papp Zsófi Virágnyelven című kollekciójával arra a kérdésre igyekezett választ találni, hogyan lehet továbbvinni generációs örökségünket, tiszteletben tartva a múltat, mégis megújítva azt, hogy a kortárs divat szemüvegén keresztül nézve is értelmezhető legyen.

 

Már követem az oldalt

X