Oscar-díj után szabadon: Kötelező filmek a nagy nyertestől

Kult

Oscar-díj után szabadon: Kötelező filmek a nagy nyertestől

Nem ismered az idei Oscar-gála meglepetésrendezőjének eddigi filmjeit? Pedig Pong Dzsunho nem ma kezdte a filmezést, és nem is az Élősködők volt az első nagy dobása. Olyan munkákat mutatunk most tőle, amikkel akár otthon is bővítheted a Pong-ügyi ismereteidet!

Nem nagyon lehet azzal vitatkozni, hogy az idei Oscar-gálán Pong Dzsunho Élősködőkje volt a legnagyobb meglepetésfilm. Eleve 6 kategóriában jelölték, és nemcsak azzal írt történelmet, hogy megszerezte Dél-Koreának az első Oscart (ami egyébként bőven kijárt már nekik, akkor is, ha tavaly Arany Pálmát már sikerült Pongnak hazavinni), de azzal is, hogy a díj történelmében először, egy nem amerikai alkotás kapta a Legjobb film díját is. Ráadásul a hazaútra ezek mellé Pong bedobhatta a bőröndbe a legjobb rendezőnek és a legjobb eredeti forgatókönyvnek járó szobrot is, ilyen csomaggal pedig tényleg csak belföldi járatokra szokás felszállni a Los Angeles-i reptéren. Vagyis volt, eddig.

A díjak ellenére Pong nemcsak Amerikában, de Magyarországon sem tartozik (tartozott) a széleskörben ismert rendezők közé,

pedig nem az Élősködők az első olyan alkotása, amit játszottak a hazai mozik (vagy az online szolgáltatók), és főleg nem az első azok közül, amiket érdemes tőle megnézni. Lássunk is egy listát néhány emlékezetes filmjével, kiegészítve azzal, hogy hol érdemes keresni őket!

1. Amelyik kutya ugat, az nem harap

Pong első nagyjátékfilmje 2000-ből a gazdasági válság utáni Korea jóléti társadalmával és a lakótelepi életformával, az élettér beszűkülésével foglalkozik. A filmbéli ház lakói egy rengeteg ponton összekapcsolt mikrokozmoszban élnek, amiben egymás mellett léteznek a Koreában újnak számító divathóbortok (egyesek kedvtelésként tartanak ölebeket a lakásukban) és a helyi hagyományok is (például a pincében kutyát főző házmester személyében).

Ebben a sajátos közegben bontakozik ki egy meglehetősen bizarr nyomozói sztori, ami van annyira komikus is, hogy ne érezzük nyomasztónak a filmet.

Az Amelyik kutya ugat, az nem harap időnként felbukkan az interneten és a koreai témájú filmfesztiválokon is, reméljük, az Oscar miatt találkozhatunk még vele a közeljövőben is.

2. A gazdatest

A 2006-os Gazdatest volt az, ami már szélesebb körben is ismertté tette Pongot (Magyarországon is, miután 2007 tavaszán bemutatták a Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon). A szörnyfilm elején egy amerikai katonatisztet láthatunk, aki formaldehidet önt a Han folyóba, ahonnan emiatt  6 évvel később mutáns szörnyetegek másznak ki. A Gazdatest egyszerre volt vicces, izgalmas és látványos, nem csoda, hogy bőven termelt bevételt, mind Koreában, mind az országon kívül. Angol címén (The Host) a Netflixen is megtalálhatjuk. 

3. Snowpiercer – Túlélők viadala

Máig emlékszem, hogy a közönség mennyire nem tudott mit kezdeni a Snowpiercerrel, amikor egy filmfesztivál keretében először vetítették Magyarországon, a Toldi moziban.

A történet ugyanis 2031-ben játszódik, egy olyan világban, ami egy balul sikerült klímaszabályozási kísérletnek köszönhetően jégbe fagyott,

a néhány túlélő pedig egy egészen bizarr vonaton talált menedéket, ami körbe-körbe halad a Földön, és a kevésbé szerencsés utasok élelemként kénytelenek beérni... na de nem lövöm le ezt a poént. A Snowpiercer szintén megtalálható a Netflixen.

4. Okja

Okja egy leginkább vízilóra hasonlító „szuperdisznó”, amit a húsipar tenyészt ki, mint optimális élelemforrást. Egy tízéves kislány azonban összebarátkozik vele, és nem hajlandó beletörődni az elszállításába.

Az ezután kibontakozó történet már a Cannes-i Filmfesztiválon is álló tapsot kapott a vetítés végén – még úgy is, hogy kezdetben a közönség fújolással fogadta a vásznon feltűnő Netflix-logót. Az Okját ugyanis egyből Netflixre hozták ki, ez a tény pedig nem aratott osztatlan sikert a streaming-szolgáltatókat nem szívlelő filmipari szereplők körében (bár néhány független koreai moziban azért műsorra került).

Az Okját sokat dicsérte a kritika érzékenységéért, fantáziadús világáért és a benne látható technikai megoldásokért is, mi pedig, ha kíváncsiak vagyunk rá, még mindig megnézhetjük a Netflixen.

Az Élősködőkért pedig, (ha eddig kimaradt) irány a mozi, amíg lehet! Mert nemcsak tavaly, de egyelőre még idén sem láthattunk sok olyan filmet, amire jobban megérné elkölteni egy jegy árát.

(Nyitókép: Kimberly French / Netflix)