Kult

Az elmúlt negyven év legjobb sajtófotóit láthatjuk egy helyen – bejártuk a Fotótavaszt

Szeretem a fotókat. Elvisznek egy másik világba, új történeteket tárnak fel, új érzéseket mutatnak. Ebben a csodában hatványozottan lehet része azoknak, akik a következő hetekben Pécsre látogatnak. A Pécsi Fotótavasz keretében több helyszínen láthatók kiállítások, amelyeken a legjobb sajtófotóktól kezdve a fiatal tehetségek munkáin át Szász János pécsi fotóművész hagyatékáig sok mindennel megismerkedhetünk.

„Szeretnénk minél több ember számára megmutatni, milyen kiemelkedő fotóművészeti alkotások születnek ebben az országban. Ezért szerveztük meg a Pécsi Fotótavaszt, idén első alkalommal” – mondja a Pécsi Galériák Vizuális Művészeti Centrum művészeti vezetője, Fekete Valéria. Rögtön hozzáteszi: a tavasz az újrakezdés lehetőségét hordozza, és ők is egy újfajta színt mutatnának meg a pécsi galériák palettáján. A következő hetekben alkotásokat visznek az utcákra, terekre, ezáltal mindenki számára elérhetővé válik négyféle tárlat. „Az új kiállításaink egyrészt a helyi értékekre, másrészt a fiatal kortárs művészekre fókuszálnak. Ezek mellé hoztunk két különlegességet, a 41. Magyar Sajtófotó Kiállítást, amit a budapesti Capa Központtal egyidőben mutatunk be, illetve Az elmúlt 40 év legjobb sajtófotói című tárlatot” – magyarázza Fekete Valéria. 

A Pécsi Fotótavasz egyik nagy durranása kétségtelenül éppen az utóbb sorolt, az elmúlt négy évtized sajtófotóit bemutató kiállítás lesz, amelynek kurátora és rendezője Bánkuti András, a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztályának elnöke. Ő válogatta ki az utóbbi negyven év díjazott sajtófotói közül a legjobbakat. A kiállított anyagban sokféle témával találkozhatunk, képviselteti magát a sport, a kultúra, a természet és a szociológia is.

Ha végignézünk a képeken, könnyű úgy érezni, a magyar fotósok nagy pillanatai az elmúlt negyven év nagy pillanatai.

CSONTIG HATÓ TÖRTÉNELEM

„Látszik a válogatásból, hogy a szakmabeliek ott voltak a nagyobb eseményeknél, a részben lebontott berlini falnál például nyolc-kilenc magyar fotós örökítette meg a történelmet – tudjuk, mert Horváth Péter fotója megmutatja az ott sorakozó fiatalokat. Később a jugoszláv polgárháborúról Balogh László, a Reuters fotósa készített megrázó felvételeket, Csudai Sándor pedig Junior Prima Díjat kapott a kijevi felkelés idején készített képeiért. A szír polgárháborúról Bielik István fotózott megrázó anyagot, szóval a tárlat ezen része történelemleckének sem utolsó” – sorolja a példákat Bánkuti András kurátor. Szerinte az akcióképek közül kiemelkedik Velledits Éva fotója az 1998-as Aranykéz utcai robbantásról: épp ott volt a közelben, és lefotózta, ahogy egy rendőr kétségbeesetten szalad a kiürült poroltóval a lángoló autók felé.

SZOCIO

Nemcsak a történelem miatt érdekes a tárlat, megannyi lélekig hatoló képet látunk egymás segítéséről és közös sikereinkről is. Hajdú D. András egészen Afrikáig utazott, hogy bemutassa dr. Hardi Richárd szemészorvost, aki ingyen adja vissza afrikaiak százainak látását, de a hosszú éveken át fotózott szocio témák közül említésre méltó Urbán Tamás mentőkről, légimentőkről készített sorozata is.

Reviczky Zsolt a Malév megszűnéséről készült fotóján az egyik dolgozó megpuszilja a repülőgép orrát – sok mindenről mesél ez a kép egyszerre, és egészen máshogyan, de megérinti az embert Végh László sérült kutyákról készített műtermi anyaga is.

SPORT

Fantasztikus sportolóportrékat láthatunk a kiállításon, például Gordon Eszter Szilágyi Áronról készített fotóját vagy Balogh László izgalmas vízalatti képeit a vízilabda-válogatottról. Bánhalmi Jánosnak azt sikerült lefotóznia egy 84-es motocross viadalon, amint az egyik motor kereke egy néző fején landol: egyetlen kattintással sikerült a legjobb pillanatot megörökítenie. „A 180 folyóméternyi anyagot egy évig válogattam, azt is ki kellett nyomoznom, hogy egy-egy fotós melyik képével nyert adott évben.

Egyik ámulatból estem a másikba a válogatás során,

hiszen 30-40 éve még nem voltak autofókuszos gépek, de a kollégáknak annyira jó volt a reflexe, tudták, mikor kell megnyomni a gombot” – mondja Bánkuti András kurátor.

A kiállításon korabeli, 70-es, 80-as, 90-es évekbeli filmes fényképezőgépek is láthatók, de a digitális fotográfia kezdetéről is mutatnak képeket.

Emellett a tárlat mellett a Fotótavaszon a 41. Magyar Sajtófotó Kiállítás képeit is láthatjuk. Ez a kiállítás a tavalyi év legjobb sajtófotói közül válogat, és a Zsolnay Negyedben szabadtéren tekinthető meg:

Nem mehetünk el szó nélkül Dr. Szász János fotóművész Az elvonatkoztatás fokozatai című retrospektív tárlata mellett sem, amely szintén Zsolnay Negyedben várja a közönséget. A pécsi kötődésű, nagyon érdekes hangvételű művész alapvetően fekete-fehér analóg képeket készített, progresszív fotóművészeti irányt jár be. Hagyatéka halála utána került napvilágra a család és a SosemArt Alapítvány tevékenységének köszönhetően. Számos nagyvárosban mutatták be az életművet: London, Stuttgart, Bécs, Új-Delhi és Berlin mellett a világ két kiemelkedő fotógalériája, a San Francisco-i Robert Koch Gallery, illetve a londoni Eric Franck Fine Arts kezdett foglalkozni a művész képeivel.

A Pécsi Fotótavasz keretében a fiatal tehetségek is bemutatkozhatnak. Idén Farkas B. Szabina munkáit a Martyn Ferenc Galériában állítják ki Inside out, a humánum lenyomata című tárlatonEzeken a képeken leginkább az ember és környezete jelenik meg, beleértve minden lehetséges hatást, amit egymásra gyakorolnak. A kiállítás jól illeszkedik a Pécsi Fotótavasz céljához, hogy a nemzetközileg is ismert és elismert alkotók mellett a fiatal tehetségek számára biztosítson bemutatkozási és fejlődési lehetőséget.

Szóval, ha tavasz és Pécs, akkor Pécsi Fotótavasz. Ezt látni kell!

Sajtófotók: MÚOSZ 
Helyszínfotók: Tóth László