
A sírkert, ahol a halál helyett az életet találjuk – a máramarosi Szaplonca vidám temetője
A faragott templomairól híres Máramaros hagyományokban gazdag tájain istenfélő emberek sorsából szövődik a történelem fonala. A táj alázatos munkára nevelte az itt élőket, a hegyek ölelésében pedig a természettel szerves összhangot mutató kultúra alakult ki, melynek jellegzetességei közül a míves kézimunkák és famunkák, az össze nem téveszthető viselet és az áhítatnak otthont adó fatemplomok jelentik az örökséget.
Érdekessége e tájnak, hogy a tradicionális faragott fa kapuk magasan az égbe nyúlnak, akárcsak a fatemplomok elvékonyodó tornyai is – mintha a hegyeket akarnák legyőzni.

Máramaros mágikus táj, amelyet csendben, hallgatózva és figyelmesen érdemes bejárni, aki pedig beszéli az itteniek nyelvét, annak érdemes időt szánnia a hagyomány utolsó őrzőivel való beszélgetésekre is.
A híres máramarosi fatemplomok ortodox és néhol görög katolikus felekezetek imahelyei, melyeket a 17. és a 19. század között építettek, hasonló stílusban – bizánci és gótikus formákat kölcsönözve a népi építészetbe.
1999-ben négy 17. századi és négy 18. századi fatemplomot ismertek el UNESCO világörökségi kincsként – a megyében összesen 93 ilyen fatemplom áll.
A templomépítészet történetében a különböző stílusok keveredése nem ritka jelenség, ami a kulturális és építészeti hatások összemosódását tükrözi. A pronaosz, ami a templom elsődleges, nyilvános előterét jelenti, gyakran tartalmaz egyfajta díszítő vagy elhatároló elemet, mint az ikonosztáz. Ezek az elemek a bizánci építészet sajátosságait tükrözik, hiszen a bizánci stílus jellemzője az elhatárolás, a tér szakralizálása, a félköríves vagy poligonális zárszerkezetek használata. A bizánci alaprajzok rendkívül változatosak lehetnek, de ismertek a többkaréjú keresztelőkápolnák és a nyolcszög alaprajzú szentélyek is.

A szaploncai temetőben álló templom is a máramarosi templomépítészet remeke 78 méter magas tornyával (ez a templom nem tartozik a világörökségi elemek közé).

A templom körül kialakított temető története 1935-ben kezdődött, amikor Stan Ioan Pătraș, egy helyi fafaragó mester különleges ötlettel állt elő: színes, fából faragott síremlékeket kezdett készíteni, amelyeken nem csupán az elhunyt neve és életének évszámai szerepeltek, hanem személyes történetük, életük fontos momentumai, sőt gyakran haláluk körülményei is – mindezt sajátos, humoros formában megfogalmazva. Pătraș filozófiája szerint a halál nem az élet végét jelenti, hanem egy új kezdetet, és ezt a derűs világszemléletet tükrözik az általa készített síremlékek is.

A sírjelek alapanyaga tölgyfa, magasságuk általában 2-2,5 méter. A keresztek háttérszíne az úgynevezett „szaploncai kék”, egy különleges, mély árnyalatú kék szín, amely nem véletlenül került a fejfákra. Ez a kék szín a helyiek hite szerint megegyezik azzal az árnyalattal, amelyet Stan Ioan Pătraș álmában látott, és amely az őslakosok szent színe volt. A kék szín emellett a reményt és a szabadságot is szimbolizálja, valamint a helyiek szerint ez a szín tartja távol a gonosz szellemeket. Jelenleg több mint 850 festett fejfa található a temetőben, amelyek mindegyike őrzi ezt a jellegzetes kék árnyalatot. A keresztek díszítőmotívumai között megtalálhatók a hagyományos román népi művészet geometrikus mintái és növényi ornamentikái is.

A síremlékeken látható ábrázolások rendkívül részletgazdagok. A központi képen általában az elhunytat láthatjuk, életének egy jellemző pillanatában vagy foglalkozása közben.
A földművest ekével, a pásztort juhaival, a szövőasszonyt szövőszéke mellett ábrázolják. A képek nem idealizáltak, hanem az embereket a maguk valóságában mutatják be, gyakran humoros vagy éppen ironikus módon. A sírfeliratok gyakran társadalomkritikát is megfogalmaznak, utalva a kommunista időszak nehézségeire, a mindennapi élet küzdelmeire vagy éppen az emberi gyarlóságokra. Ezáltal a temető egyfajta történelmi dokumentummá is vált, amely hűen tükrözi a 20. századi falusi román társadalom átalakulását.
A síremlékeken látható motívumok gazdag szimbolikát hordoznak. A fejfákon gyakran megjelennek:
- életképek az elhunyt mindennapjaiból;
- foglalkozásra utaló eszközök és jelenetek;
- természeti elemek: nap, hold, csillagok, fák, virágok;
- háziállatok: különösen juhok és lovak;
- geometrikus minták, amelyek egyéb helyi kézműves alkotásokon is megjelennek;
- vallásos szimbólumok, mint a kereszt, galamb vagy angyal;
- közlekedési eszközök – különösen tragikus balesetek esetén;
- háztartási eszközök – a nők sírjain a szövéssel, fonással, főzéssel kapcsolatos eszközök, a férfiaknál a földműveléssel, állattenyésztéssel és a hivatással kapcsolatos kellékek.
A sírjelek jellegzetes színvilágán és faragásain túl kétségtelenül a sírfeliratok adják a temető egyediségét. Ezek a verses szövegek első személyben íródtak, mintha maga az elhunyt mesélné el életének történetét. A versek nyelvezetére jellemző az egyszerűség, a közvetlenség és gyakran a csípős humor. Nem ritka, hogy az elhunyt saját hibáiról, gyengeségeiről is őszintén vall, vagy éppen életének kevésbé dicső momentumait is megemlíti.
Részletek a szaploncai vidám temető sírfelirataiból:

Az anyós sírfelirata

Az autóbalesetben elhunyt kislány

A részeges

A temető szorosan kapcsolódik az ortodox vallási hagyományokhoz, ugyanakkor egyedülálló módon ötvözi azokat a helyi népi kultúrával.
Az ortodox hit szerint a halál nem végállomás, hanem átmenet egy másik létformába, amit a feliratok szemlélete is tükröz.

Stan Ioan Pătraș 1977-es halála után tanítványa, Dumitru Pop Tincu vette át a hagyomány folytatását. Az ő munkássága alatt a temető nemzetközi hírnévre tett szert.
Mára több mint 800 színes kereszt található itt, és a hely Románia egyik legfontosabb turisztikai látványosságává vált.
Évente több tízezer látogató keresi fel a szaploncai temetőt.

A vidám temető hagyománya ma is élő. Az új síremlékek készítésekor továbbra is követik az eredeti művészi elveket és technikai megoldásokat. A mai mesterek ugyanúgy kézzel faragják a kereszteket, és a festéshez is természetes pigmenteket használnak. A versek megírásában gyakran az egész közösség részt vesz, hiszen fontos, hogy a szöveg hűen tükrözze az elhunyt személyiségét és életének legfontosabb momentumait.
Bár úgy tűnhet, a szaploncai vidám temető egyedülálló kuriózum, a vidám hangulatú sírfeliratok gyakorlatát a magyar nyelvterület más vidékein is megtaláljuk. Említhetnénk példákat a székelykeresztúri, a nyírbogárdi, a bökönyi, a pétervásárai és börvelyi temetők sírjeleiből is: ezeket Derecskey Imre nyomán Az Est egyik 1919. évi számában is olvashatjuk.

A szaploncai Vidám temetőben sétálva, a sírfeliratokat olvasva, korántsem tűnik vidámnak ez a sírkert, inkább a falu életének képeskönyve bontakozik ki a szemünk előtt. Sűrítménye viszonyoknak, eseményeknek, sikereknek és kudarcoknak, melyek mérlegét a sírversek alkotói az utókorra bízzák.
A beszédes síremlékek valójában a helyi közösség kollektív emlékezetének őrzői.
Az élet természetes körforgásának tanúságaként él tovább a festett sírjelek és az élettörténeteket sűrítő sírfeliratok szaploncai hagyománya.

Kedvenc verseink
Sorozatot indítottunk, arra kértük olvasóinkat, hogy küldjék el nekünk kedvenc költeményüket, és ha történet kapcsolódik hozzá, azt is. Sok vers érkezett, ezeket tesszük közzé.















