Kult

A film közkatonája 177 szereppel írt történelmet – Makláry Zoltánra emlékezünk

Mellékszereplőnek lenni nem akármilyen feladat: különösen, ha az alsó középosztály különböző figuráit kell árnyaltan ábrázolni százhetvenhét magyar filmben – 1923-tól egészen 1977-ig. Kész szociográfiai alapozás, amit tőle kaptunk a két világháború közötti Magyarország paraszti és a világháborúk utáni munkás életformáról. A kritikusok így emlegették: „a legjobb magyar epizodista.” Ő Makláry Zoltán, Kossuth-díjas színész, akinek karcos hangja, karakteres vonásai és jellegzetes mozdulatai ugyanúgy jelenetek sorát tették emlékezetessé, akárcsak a korabeli filmslágerek.

Vajon hányszor lehet újrakezdeni az életben? Bár ezt a kérdést már nem tudjuk feltenni a 125 évvel ezelőtt született Makláry Zoltánnak, sorsát és életművét szemlélve biztosak lehetünk benne, hogy hiteles válasszal szolgálna rá. Paraszti sorból került Rákosi Szidi színitanodájába, onnan pedig egyenesen a frontra 1915-ben, majd 46 hónapnyi olasz hadifogság után tért haza, meggyötörten. Aki viszont színésznek születik, az minden körülmények között képes akként alkotni: Makláry a fogságban tábori színházat alapított, ahol 1919-es hazatéréséig játszottak fogolytársaival. 

 
Makláry Zoltán és Páger Antal a Fűre lépni szabad című film forgatásán. Fekete pulóverben Makk Károly rendező, a kameránál Illés György operatőr – 1960. Fortepan / Kotnyek Antal
 

A két világháború közötti években több színházban is játszott: 1920-tól a Magyar Színház, 1922-1926 között a Renaissance Színház, 1925-26-ban a Belvárosi Színház, 1926-tól 1935-ig a Vígszínház tagja volt, majd 1935-ben a Nemzeti Színház művésze lett, és 1969-ben innen vonult nyugalomba, örökös tagként. A fogságból való hazatérése után a színészi munkából összegyűjtött szerény vagyonán otthont teremtett, ami 1944-ben mindenestül odaveszett egy bombatámadáskor. Gyakorlatilag semmije sem maradt, a színházi ruhatárban felejtett holmiján kívül. Néhány év múlva Balatonfüreden vásárolt egy szőlőt pincével, és ide húzódott remetei magányba.

„Játszottam néha még egy estén belül is az Andrássy úti kabaréban, a Király Színházban, az UNIO nevű színház-tröszt minden épületében… Nem hiúság mozgatott, inkább valami csibészes dolog munkált bennem, hogy megmutassam: ha három mondatom volt is, vegyék észre, hogy azt a Makláry Zoltán mondta” – emlékezett vissza korai korszakára Makláry.

Annak ellenére, hogy a filmen főként epizódfigurákat alakított, Makláry Zoltán – barátainak csak Maki – 1945 után is a magyar színházi élet egyik legtöbbet foglalkoztatott színésze volt. Olyan nagyszerű művésztársakkal láthatjuk a filmvásznon, mint például Dayka Margit, Básti Lajos, Psota Irén, Mály Gerő, Feleki Kamill, Páger Antal, Márkus Emília, Agárdy Gábor, Jávor Pál, Csortos Gyula, akinek a közbenjárására került a Vígszínházhoz. A sort hosszan folytathatnánk.

 
Gül Baba című film (rendezte: Nádasdy Kálmán) forgatása. Középen Jávor Pál (Gábor diák) és Makláry Zoltán (Mujkó cigány) –1940. Forrás: Fortepan / Markovics Ferenc
 

1923-ban debütált a filmvásznon az első magyar történelmi filmként számontartott Egri csillagok című némafilmben, Jumurdzsák szerepében. A pillanat további filmtörténeti érdekessége, hogy ebben az alkotásban szerepel az első engedélyezett templomi felvétel is, a Mátyás templom belsejéből. 1937-ben tizenhat filmben is játszott, de 1942-ben tizenkilencre nő ez a szám, és a többi évben is tízen felüli filmben dolgozhatott. Ha kiszámoljuk, milyen gyakorisággal forgat új filmet, kiderül, hogy a legsűrűbb időszakban háromhetente új szerepben debütál a vásznon úgy, hogy közben az esti színházi előadások közül egy sem marad el miatta. Gyakorlatilag végigjátszotta a magyar film első évszázadát, ami grandiózus teljesítmény egy korántsem könnyű életút fényében.

Hogy könnyebben elképzeljük, mit jelenthetett ez az őrületes tempó a gyakorlatban, érdemes bepillantani a korabeli színházi és forgatási napirendbe. Reggelente 8.00 órára érkezett a filmgyári autó, ez 9.00-re vitte a színészeket a beállásra, 10.00-től pedig délután 17.00-ig készültek az aznapi felvételek. Utána irány a színház, az esti előadás próbái és maguk az előadások. Ez idő alatt a filmgyárban ellenőrizték a felvételeket, hogy kiderüljön, kell-e „újrázni” vagy sem. Ha nem kellett megismételni egy aznapi felvételt sem, akkor az esti előadás után a színész máris kezdhette tanulni a másnapi filmes jelenetek szövegeit.

Rendkívüli fegyelmezettséget és kiváló munkabírást követel ez a pálya, ráadásul Makláry Zoltán esetében mondhatni egész aktív korszakára vonatkozóan. Mivel a filmgyártás igen költséges mulatság volt, ezért a rendezők csakis vérprofi színészeket szerződtettek, hiszen temérdek pénzbe került egy-egy jelenet csúszása vagy megismétlése és nem kockáztathatták, hogy például a rosszul betanult szöveg vagy a színész megbízhatatlansága miatt menjen tönkre sok ember aznapi munkája.

Emlékezetes és rá jellemző alakítása Galamb Máté figurája a Bogáncs (1959) című filmben.

„A film közkatonája akarok lenni” – vallotta egy interjúban, és ha csak a vele készült munkák tömkelegét sorjázzuk, már akkor sem kételkedhetünk benne, hogy ennél több is sikerült neki.

 
Blaha Lujza tér, Nemzeti Színház. Tímár József, Makláry Zoltán és Szörényi Éva színművészek – 1942. Forrás: Fortepan / Markovics Ferenc
 

A Makláry által formált karakterek szinte mindegyikének közös sajátossága, hogy valamilyen módon társadalmi igazságot vagy egy kortünetet fednek fel. Ilyen vonatkozásban is rokonszenves és hangsúlyos figurákat alakított, ami a kortárs kritikák és visszaemlékezések szerint személyiségével is tökéletes összhangban állt. Karakteres, egyenes ember volt, akit szerettek a pályatársak és aki nem ismerte a megalkuvást, és tudatosan vigyázott, hogy csakis olyan szerepeket vállaljon el, amelyekben otthonosan érzi magát.

Zsenialitása többek között a karakterformálás precizitásában rejlett: egyik legnagyobb alakításában, a Föltámadott a tenger (1953) Bem apójaként sem rajzolja túl a figurát. Mértéktartó és bölcs jellemformáló, aki csakis a hitelesség határáig engedi szárnyalni saját alkotói fantáziáját.

Magánemberként mindvégig hű maradt származásához: szerette a földet, többször is vásárolt gazdálkodásra alkalmas birtokot – utoljára Balatonfüreden. Tudatos visszavonulását, nyugdíjazását mondhatni remeteélettel folytatta, művelte balatoni szőlőjét, kertészkedett és élte a vidéki emberek egyszerű, csendes életét. Idővel még zárkózottabbá, egyesek szerint egyenesen emberkerülővé vált, de különösen az újságíróktól és a színházi emberektől tartotta távol magát. Megbocsátható. Utoljára Gobbi Hilda unszolására vállalt el egy szerepet, de a forgatást már nem érhette meg.

Oda tért vissza, ahonnan elindult. Amikor pályája kezdetén édesapjának elmondta, hogy színésznek készül, azt válaszolta neki: „Gondold meg fiam, a színész nem ember.” Makláry Zoltán így sűríti egyetlen gondolatba ezt követő életpályáját: „Egész életemben neki szerettem volna válaszolni. Megpróbáltam olyan színész lenni, aki ember is...”

Nyitókép: Fortepan/Szalay Zoltán

Ajánljuk még:

„Minden mélységben kereshetjük az örömöt” – Beszélgetés a gyerekszínészből lett bohócdoktorral, Kárász Eszterrel

Kárász Eszter ha épp nem valamelyik zenekarával koncertezik, bohócruhát ölt, Bigyó bőrébe bújik, és kórházakba látogat, hogy beteg gyerekek napjaiba vigyen örömöt. Előadóként is olyan, mint eredeti végzettsége szerint: konduktor ő, aki a hallgatóit kíséri, vezeti. Azt mondja, ha nem segíthetne, valószínűleg rombolna. Az évek alatt mederbe tudta terelni áradó személyiségét, ma kendőzetlen őszinteséggel tud mesélni az eddig bejárt út mélységeiről is. Interjúnk.