Eszter vállalkozó szülők gyerekeként pénzügyi területen indult, majd webdesignerként kezdett dolgozni, aztán saját környezettudatos életmódjának fokozatos fejlesztésével jutott el mai „szakmájához”, a méhviaszos kendők gyártásához. Az egész onnan indult, hogy háztartásának kommunális hulladékát felülvizsgálva úgy döntött, hogy megszabadul a fölösleges és környezetszennyező csomagolóanyagoktól. A váltást a méhviaszos kendők bevezetése jelentette, amelyeket először csak saját használtra készített, majd szépen fokozatosan egyre többen igényelték a környezetéből: ekkor született meg a Beeem.hu gondolata. Ma már ideje nagyobbik részét a méhviaszos kendők gyártása és a hulladékmentes ételtárolás népszerűsítése tölti ki.
Fotó: Beeeem
„A szelektív hulladékgyűjtés már működött nálunk, ezért megnéztem a kukát, hogy kiderítsem, mi teszi ki a szemetünk kommunális hulladék részét. Ezt javaslom mindenkinek! Én azt tapasztaltam, hogy a konyhában nagyon sok alufóliát, folpackot és műanyag zacskót használok: ha maradt egy fél paradicsom, folpackba csomagoltam, ha befedtem egy tálat, alufóliával vagy folpackkal fedtem. Erre kerestem valamilyen más megoldást, így találkoztam a méhviaszos kendőkkel” – osztja meg Eszter. A méhviasz magas propolisztartalma miatt fertőtlenítő, tartósító és antibakteriális hatású, így a méhviaszos keverékkel átitatott szalvétákban, kendőkben tárolt élelmiszer sokkal hosszabb ideig megőrzi frissességét és természetes tulajdonságait, ráadásul sokszor lehet egyetlen kendőt használni. Használatukkal természetes burokban tároljuk a maradék ennivalót, ami nem romlik meg, ezáltal nemcsak a csomagoláson spórolunk, de kevesebb romlott élelmiszer végzi a kukában.
„Mivel nem találtam olyan változatot, amire nekünk szükségünk lett volna, ezért elkészítettem magam. Aztán szájról-szájra terjedt a projekt híre, túlnőtt a családi kereteken” – meséli az indulásról. Eszter nőként és kétgyermekes anyaként is elsősorban az esztétikus anyagokat részesítette előnyben, többek között ezért sem talált a piacon elérhető alternatívát, amikor váltani készült.
Fotó: Beeem
Ma már saját üzemükben a technológiai fejlesztések mellett a változatos designra és az esztétikus megjelenésre is nagy hangsúlyt fordít, hiszen jól ismeri a konyhában tevékenykedők igényeit. Anyaként pedig az is fontos volt számára, hogy a fiatalok és a férfiak is szeressék használni a méhviaszos újraszalvétát, termékeket, ezért is törekszik a „menő” design kialakítására.
„Férfiaktól is kaptunk megkeresést, hogy készítsünk olyan mintás kendőket, amikben a szendvicset a munkahelyükön is szívesen veszik elő.
Egyre szélesebb kör figyel oda a környezetbarát csomagolásra és hoz tudatos döntéseket.”
Negyedik éve már, hogy Eszter háztartásában a műanyag- és fémfóliás csomagolóanyagokat felváltották a méhviaszos textilkendők, és két éve, hogy a család minden tagja részt vesz az újraszalvéták gyártására szakosodott családi vállalkozásban, amely évről-évre fejlettebb gyártási technológiával dolgozik. A technikai részletek mellett az élelmiszerbiztonság is rendkívül fontos szempont, hiszen ez is a fenntarthatóság alapfeltétele. „A használhatóság mellett nagyon fontos volt számomra, hogy a termékünk élelmiszerbiztos csomagolás legyen, ezért teszteltettem a méhviaszos kendőinket egy független laboratóriumban. A teszt eredményeként a BEEEM Méhviaszos Termékek megfelelnek az 1935/2004/EU rendeletnek – az élelmiszerekkel rendeltetésszerűen érintkezésbe kerülő anyagokról és tárgyakról.” – mondja büszkén Eszter, aki egyébként „első generációs” környezettudatos háziasszony a családban.
Fotó: Beeem
A vállalkozói gondolkodásmódot ugyan otthonról hozta, de csak gyerekei születése után vált önálló vállalkozóvá, amikor hosszú távú megoldást kellett találnia a gyermekfelügyeletre. Ekkor még nem a méhviaszos kendők felé indult. Az otthoni munka mellett döntött és régóta dédelgetett álmát valósította meg: weboldalak készítésével kezdett foglalkozni, ezen belül is a fő célcsoportja a női vállalkozók, jellemzően az anyukák voltak. „Velük tudok azonosulni, hiszen egy cipőben járunk, ezért megértjük egymás problémáját. Mivel a partnereim számára sok webáruházat készítettem, így természetesen egyenes út vezetett a Beeem-nél a webáruházas forgalmazás irányába. Ma már igazi multifunkciós családi vállalkozásban működünk, amiből a család minden tagja kiveszi részét: én logisztikát tanulok, design-t tervezek, a terjesztéssel is foglalkozom, de a férjem és a fiaim is besegítenek. A férjem a kezdetektől fogva támogatta a döntésemet, így nagyon támogató közegben kezdtem a vállalkozást. A fiaim is hosszú távon gondolkodnak a méhviaszos kendők gyártásában, így folyamatosan bombáznak ötletekkel” – mondja. Egy fiatal, felfutóban lévő vállalkozás csakis úgy lehet tartósan sikeres, ha tulajdonosai, vezetői nem pusztán jövedelemforrásnak tekintik, de értékrendjük szerves részét képezi az a tevékenység, amit végeznek – a beszélgetés során egyre biztosabb vagyok benne, hogy ez Eszterre igaz is.
Illik olyasmiről írnom, amit magam is jól ismerek. Mielőtt Eszterrel beszéltem, jóideig teszteltem magam is a kendőket. Kis- és nagygyermekes anyaként, sokat utazó, folyton mozgásban lévő „logisztikusként” előszeretettel használtam őket, nemcsak azért, mert jó illatú, esztétikus és praktikus darabok, de azért is, mert a madárlátta szendvicseim valóban hosszabb ideig frissek. Nem kell lemondanom a kedvenc uborkás, camembert sajtos szendvicsemről sem attól tartva, hogy szétázik a kenyér, szétfolyik a lágy sajt, mert a méhviasz nem engedi tönkremenni a fenséges ízélményt. A nagyfiam ezzel menőzik a suliban, a kislányom pedig igazi nagykövete a környezettudatos életformának, úgyhogy számára már régen természetes, hogy az uzsonna csomagolását nem dobjuk ki. Nekem pedig hatványozottan könnyebb az életem attól, hogy kevesebb szemetet termelünk. A lelkiismeretemről nem is beszélve.
A cikk megjelenését a Beeem támogatta.
Ajánljuk még: