TudatosVegasz

Többé nem ciki a turi! – A re-commerce felemelkedése

A másodkézből származó bútorok, tárgyak, divattermékek és az értékesítésükre szolgáló üzleti modell, az úgynevezett re-commerce virágkorát éli, a piac növekszik, és ez jó. Nekünk, a pénztárcánknak és a Földnek is. De miért ilyen népszerű?

Nem ma kezdődött

A klasszikus turkálók, vintage boltok, garázsvásárok, bolhapiacok, továbbá a nagy online piacterek évtizedek óta léteznek a régi vagy megunt divatcikkek és egyéb termékek adás-vétele céljából. A re-commerce (vagyis „újrakereskedelem”) üzleti modellje nem új, sőt, maga a gyakorlat, a használt tárgyak értékesítése és vásárlása évszázadokra is visszanyúlik. A váz, a rendszer azonban hiányzott. Korábban ez kicsit ömlesztve működött – legyen szó online vagy fizikai piactérről. A folyamatosan fejlődő technológia azonban stabil struktúrát biztosít, és letisztultabbá, differenciáltabbá tette platformokat.

Az utóbbi években gomba módra elszaporodtak a használt tárgyakat tematikusan árusító online áruházak, de az olyan üzletek is, ahol nemcsak ruhák vagy bútorok, hanem többféle termék is kapható. Szívesen böngészünk ezeken a weboldalakon, már nemcsak valami újat jó érzés beszerezni, hanem a régit is: más, de pozitív asszociációk kapcsolódnak hozzá.

Sokan már nem új és drágább termékek beszerzésével határozzák meg stílusukat, hanem azon keresztül, mit válogatnak össze, mit szereznek be a rendelkezésünkre álló, rengeteg már elkészített tárgyból.

Számukra ezeknek már története van, a végeredmény pedig egy egyedi stílus, legyen szó a lakberendezésről vagy a ruházatunkról.

Az online platformok pedig a mesterséges intelligencia térnyerésével egyre hasznosabb megoldásokat is kínálhatnak, például virtuális próbatermet, okos szűrőket vagy személyre szabott ajánlatokat. Tehát egyre inkább van jövője a múlt tárgyainak.

Az infláció és a környezetszennyezés ellen

A Cross-Border Commerce Europe által végzett tanulmány szerint

a re-commerce piacterek 20-szor gyorsabban nőnek, mint a teljes kiskereskedelmi piac.

2021-ben az európai re-commerce piac értéke 75 milliárd euró volt. 2025-re várhatóan 60 százalékkal, 120 milliárd euróra nő.

Úgy tűnik, hogy az említett, online piacterek és a „C2C” (’customer-to-customer’, vagyis vásárlótól vásárlóig) platformok növekedését a világjárvány után most az új áruk drágulása gyorsítja. „A fogyasztók legalább 93 százaléka azt állítja, hogy az infláció befolyásolja a használt áruk vásárlására és eladására vonatkozó döntését, és egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a pénzszerzésre és a megtakarításra” – áll a tanulmányban. Mivel szinte mindennek emelkedik a költsége, a használt termékek segítenek mérsékelni az infláció hatását.

A népszerűség másik oka, hogy ezek a lehetőségek segítenek meghosszabbítani a termékek élettartamát, körforgásban maradnak. Ahogyan arra a Greenpeace jelentése is rámutatott: az elmúlt 15 évben a ruhaipar globális termelése megduplázódott, és csak az elmúlt évben 12 milliárd ruhadarab készült. 

A szervezet becslései szerint az új ruhák körülbelül 20 százalékát soha nem fogják viselni.

Bolygónk erőforrásai végesek, miközben a népesség növekszik. A termékek iránti kereslet egyre csak nő, ahogy a károsanyag-kibocsátás is. Az újrahasznosítás és újrafelhasználás elengedhetetlen a gazdaság működésének fenntartásához – ezt a re-commerce erősen támogatja, de vannak bizonyos kihívások, amikkel szembe kell néznie.

A re-commerce kihívásai

A bigcommerce.com portál szerint az egyik legnagyobb dilemma az árképzés, hiszen nehéz pontosan meghatározni egy termék valódi piaci értékét a második, harmadik életciklusában. Ilyenkor általában a hagyományos elvre támaszkodhatnak az eladók: „annyit ér, amennyit valaki hajlandó érte fizetni”.

Az áruk hitelessége is okozhat fejtörést. Az eladó által kínált használt termék valóban eredeti? Tényleg csak annyi hibája van, amennyit feltüntetett a leírásban? Ha hiányzik a címke, mi a teendő? Megfelelő a méret? Mi a helyzet a visszaküldéssel? Az egyes online piacterek saját belső szabályzattal igyekeznek megválaszolni a felmerülő kérdéseket. Vélhetően pár éven belül a technológiai újítások és a gyakorlati tapasztalatok tükrében a legtöbb felvetésre reagálni tudnak a re-commerce platformok – addig azonban érdemes kellő óvatossággal, odafigyeléssel böngészni azokat.

Ahogy az ágazat nő, úgy a vállalatok is felfigyelnek rá, hiszen szeretnék kihasználni a benne lévő potenciált. Emiatt egyre nagyobb verseny alakul ki. A multibrand üzletek és egyes márkák már elkezdték létrehozni saját használt vagy outlet vonalukat. Az e-commerce tehát a re-commerce felé tolódik, miközben a kiskereskedelem világa átalakulóban van – a változás mozgatórugói a digitalizáció, a fenntarthatóság és a költséghatékonyság.

Egy szó, mint száz, használt ruhát és kiegészítőt vásárolni többé nem ciki, sőt! Ha sok ruha halmozódott fel a gardróbunkban, vagy az új szezon küszöbén frissíteni szeretnénk ruhatárunkat, adjunk el vagy vásároljunk secondhand kincseket! Böngésszünk a Vinted, az e-Bay, a ThredUP, a Vatera, a Jófogás vagy a Facebook Marketplace kínálatában, és legyünk részesei mi is a formálódó divatforradalomnak! 

Ajánljuk még:

Megunt textilek: 5 tipp, mit kezdj velük

Nem tudom, más hogy van vele, én bizony nem őrizgetem évekig azokat a ruhadarabokat vagy háztartási textileket, amelyek a „megunt” kategóriába tartoznak. Sok textil is tönkremegy egy háztartásban, és sajnálnék kidobni egy egész paplanhuzatot, mert egy része már elszakadt. De mit lehet kezdeni régi abroszokkal, függönyökkel és kötött pulcsikkal, ha újra szeretnénk őket hasznosítani?