Szocio

Kötöttségek között szabadon – régi kalákamunkák tanításai

Farsangi időszak van: a téli kalákamunkák ideje. Mikor sóhajtozunk, hogy régen minden jobb volt, ha igazunk nincs is, részigazságunk lehet. Mert van, ami talán jobb volt – például a (fiatal) felnőttek közösségi élete. A társasági élet alkalmai bár kötöttebbek voltak, mint ma, mégis nyílt, és a közösség által támogatott lehetőségeket kínáltak az udvarlásra, párválasztásra, nem mellesleg az élet fontos dolgainak megtanulására is.

A téli kalákamunkák legnagyobb előnye, hogy a feladatokat sem kellett egyedül végezni és az időt sem kellett egyedül tölteni. A megosztott tudásnak olyan ereje volt, amely nemzedékeket szőtt egyetlen folyószövetté, szakadások és foszlások nélkül, olykor váltakozó mintákkal.

Ma már ezt az élményt kevesen ismerik, pedig a 21. századi pedagógia rengeteget tanulhatna a néhai paraszti társadalom logikájából és ösztönös tanítási módszereiből.

A fonók, tollfosztók, kukoricafosztók, disznóvágások időszakában minden egyes generációnak külön szerepe volt, ráadásul mindannyian a házban, ház körül tevékenykedtek, hiszen nem volt a mezőn munka. Ebben a természetes összezártságban néhány hónap alatt rengeteg tudást lehetett átadni, sok kapcsolat erősödött meg és életre szóló szövetségek köttettek.

A fiatalok egyszerre kaptak leckét munkaszervezésből, munkamorálból, technikai tudásból és emberi viszonyokból, társadalmi normákból.

Mindkét nemnek megvolt a maga helye a népi kultúrában, és ez már a nevelés első pillanataiban is külön-külön útra terelte őket. A lányok okításának célja az asszonnyá válás előkészítése, a fiúké pedig a család anyagi javainak és biztonságának megteremtésére alkalmas férfi felnevelése volt. Ez a két fő szempont az év minden napján, mindenféle munkában és ünnepi alkalommal meghatározta a kötelező teendők és a lehetséges viselkedési formák rendjét. Gazdag példatárunk van a magyar kultúra elmúlt századaiból arra, miképpen sajátították el a női és férfi szerepeket a lányok és a fiúk és hogyan segítette ezt a közösség és a család.

Fotó: Fortepan / Urbán Tamás

A fonás, a szövés és a tollfosztás munkálataihoz, akárcsak a hímzés, varrás és paplanvarrás folyamataihoz részben technikai tudásra, másrészt viszont kézügyességre volt szükség. A guzsalyosban megmutatott „tehetség” a legények számára kelendő portékának számított, hiszen az egy területen bebizonyított tudás és rátermettség megelőlegezte az általános ügyességet. A disznóvágáskor nyújtott férfi-segítség pedig a legényeket minősítette, hiszen az asszonyok feldolgozó-munkáinak hatékonysága is a férfierő és -tudás után lehetett sikeres. A kézügyességet igénylő munkafolyamatok során felmutatott teljesítmény mindkét nem részéről és mindkét nem számára „vizsgának” bizonyult a közösségi alkalmakon.

A kalákamunkák másik mérhetetlen előnye az volt, hogy az írásbeliség előtti világban ilyenkor erősödött meg és terjedt tovább a folklór.

Népdalok, játékok, mondókák, népmesék és igaztörténetek sorát adták át egymásnak és a gyermekeknek, akik ebben az időszakban többet tanultak meg otthon, mint az iskolában. Nem mellesleg értékelendő, hogy ez a tudás mind a memóriában tárolt ismeretként őrződött meg, hiszen a falvakban csekély számú olvasó ember élt a népi kultúra klasszikus időszakában, a 19. század második felében, de még a 20. század elején is. Ez a helyzet a második világháború után változott meg. Az észben tartott tudást ismétléssel lehetett megőrizni, így a meséket és dalokat sokszor énekelték, minden közösségi eseményen együtt dalolták és mondták.

Fotó: Fortepan / Kókány Jenő 

A tudás átadásának közösségi alkalmai arra is kiválóak voltak, hogy a falu „egyéniségei” kitűnjenek a tömegből.

A legtehetségesebbek mindig – a régi időkben is – különbséget mutattak értékes munkájukkal vagy figyelemreméltó tudásukkal, és ezt a közösség el is ismerte. A guzsalyosban fonóversenyt tartottak, ahol a legszebb fonalat sodró lányé lett az elismerés, de ugyancsak farsang idején, nótázás közben derült ki, ha valaki szebben énekelt vagy sokkal több népdalt tudott, esetleg saját variánsban énekelte a közismert dallamot. A bíró minden esetben a közösség volt, nem egyéni mércének kellett megfelelni, de a mércét mindig a legtehetségesebbhez, a legértékesebbhez igazították.

Farsang idején a mulatozásnak, a lakodalmaknak és a báloknak is szezonja volt. A szórakozáson túl ez a fajta közösségi együttlét a konfliktuskezelés, valamint a jó emberismeret elsajátítására is kiváló terepet kínált. A „bicskás” bálokban a legények mérték össze erejüket egy-egy leány kegyeiért, sokszor vérre menően. A bátorság és a virtus olyan férfierény volt ugyanis, amely nélkül kimondatlanul is gyávának tartották a férfiembert. A férfierkölcs része volt megküzdeni a kiszemelt lányért, tisztességes eszközökkel: tudással vagy akár nyers erővel. Az ilyen vitákba a közösség nem is szólt bele, hiszen az élet rendjéhez hozzátartozott a férfierő összemérése.

Fotó: Fortepan / FŐFOTÓ 

A paraszti kultúra közösségi alkalmai zseniálisan szabályozták a norma fenntartását:

minden viselkedést, ami a közösség szeme láttára zajlott, azonnal jutalmaztak vagy szankcionáltak, így mindenki azonnali visszajelzést kapott magatartására, tudására és társadalmi státuszára vonatkozóan. Ez a „rögtönítélő bíróság” így tudta a lehető legkevesebb energiával fenntartani a rendet és megőrizni a közösség minden tagjának szerepét a helyi társadalomban. Ez a tudás nem egyéni és nem tanulható könyvekből, erre a spontán normatív szabályozásra csak a közösségi alkalmak nyújtanak lehetőséget – többek között ezért olyan rendkívüli veszteség, hogy népi kultúrán nagyobbik része ma már csak emlék, archívumok lakója.

Nyitókép: Fortepan Kókány / Jenő

 

 A cikk a Turisztikai Marketing Ügynökség támogatásával készült.

 

 

Ajánljuk még:

A boldog új év titkai – sokfélét gondoltak róla, de a válasz talán sokkal egyszerűbb

Az év utolsó estéjén sokan tekintenek egy új élet reményében a másnapra: az új évhez számos hiedelem, reményteljes elvárás és célkitűzés kapcsolódik. Ahány család, annyi szokás és annyi meggyőződés: a legkülönfélébb praktikákat igyekszünk bevetni annak érdekében, hogy a naptárfordulóval egy új úton indulhassunk el. És bár ennek az útnak az ösvényei nagyrészt csak rajtunk múlnak, érdekességképp ismerkedjünk meg pár olyan szokással, ami generációkon át éltette és biztatta az új évben útnak indulókat.