Stílus

2023 színe, melyet a mesterséges intelligencia alkotott: ez a Viva Magenta, és így hordd!

A Pantone minden évben kiválaszt egy különleges árnyalatot, ami az „év színe” lesz. Hogy melyik legyen ez a szín, általában két titkos találkozón dől el. A döntést nagymértékben befolyásolják az adott év történései, s ezután a választott szín trendteremtő erőt kap, a divatipar, a nyomdaipar, a lakberendezés és a járműgyártás terén is befolyásolja az események alakulását. Idén először ezt a színt nem emberek, hanem a mesterséges intelligencia választotta.

A Pantone színskála rendet teremtett a káoszban

Mielőtt bevezették volna a Pantone által kifejlesztett egységes színrendszert, hatalmas eltérések keletkeztek a színárnyalatok között a gyártások során. Szakemberek sem érthettek egyet, pontosan melyik szín mihez is illik például, hiszen nem volt egységes színskála, amelyet mindenki elfogadott volna. A problémát orvosolandó a Pantone – kezdetben kizárólag kozmetikai cégek számára – színkártyákat gyártott, majd kifejlesztette a Pantone Illesztő Rendszert, amely egy egységes színskála. Ezzel új korszak köszöntött be a grafikai tervezés és a nyomdai kivitelezés világában:

a rendszernek köszönhetően a nyomtatás és kivitelezés során a világ bármely pontján ugyanazt az árnyalatot képesek megalkotni.

A Pantone vállalat színrendszerét használják a textiliparban, digitális technológiában, autóiparban, festészetben, műanyaggyártásban, festékgyártásban és építészetben egyaránt. A skálához rendelt színkódok segítségével a kívánt színek minden gyártó számára könnyedén előállíthatók.

2023 divatszíne, a Viva Magenta

A Pantone egy új és forradalmi módszer szerint választotta ki 2023 színét. Az elmúlt évek metódusától eltérően az év színének választását ezúttal a mesterséges intelligenciára bízták. Egy Midjourney névre keresztelt programba betápláltak rengeteg szót, melyek állapotot, érzelmeket és érzéseket fejeznek ki. Így született meg a Viva Magenta: egyfajta bíborvörös, mely a vörös és az ibolya keverékéből áll. 

Megnyugvást, bizalmat és a kapcsolatok újraépítését jelképezi egy olyan világban, amely éppen próbál felállni a pandémia után, a háború közben...

Hogyan viseljük ezt a színt?

Mivel ez egy természetben gyökerező árnyalat, a legtöbb bőrtípushoz remekül passzol. Hajszínt illetően a fekete és a barna, ami kifejezetten harmonizál vele. Mivel – bár hajlik a rózsaszín felé, mégis – a vörös színek családjához tartozik, így nem nevezhetjük „túl lányos” színnek. Bármely korosztály bátran magára öltheti a Viva Magentát, mivel ez egy erőt, bátorságot és optimizmust sugárzó szín, érdemes minél több ruhadarabot beújítanunk ebből a mesés színárnyalatból, hiszen annyi megpróbáltatáson vagyunk túl, itt az ideje feltöltődni élettel.

A legtöbb színnel jól kombinálható, a klasszikus és visszafogott színektől, egészen a harsány árnyalatokig. Szinte bármilyen jellegű kékkel, vagy akár egy lágyabb rózsaszínnel párosítva szuper összhatást érünk el. A citrom és narancssárga kevésbé passzol a Viva Magentához.

A 2023-as év színét felsőruházatként bármilyen stílusban jól lehet viselni. Bár szoknyaként is megállja a helyét, nadrágként nem javasoljuk: alsóruházatként egy kicsit sok a magenta. Ezzel a bíbor színnel fantasztikusan fel tudjuk dobni ruhatárunkat, ha kiegészítőként viseljük, mint például kötött sapka, sál, kesztyű vagy táskaként, akár válltáskáról van szó, akár egy csinos hátizsákról. Ami a kabáttrendeket illeti, ez a szín uralni fogja a piacot. Lehet az egy csinos szabású szövetkabát vagy egy sportosabb steppelt kabát cipzárral, a Viva Magenta mindegyik stílushoz illik.

Aki az otthonába választaná ezt a színt, legyen óvatos. Ha több erőteljes színt, formát keverünk, zsúfolt hatást érhetünk el, de ha egy fal ha ilyen színű, minimalista bútorok mellett nagyon jól mutat a magenta.

Egy kis múltba tekintés 

2010 - Türkiz (Turquoise): Ebben az évben a trópusi vizek élénk, élettel teli ragyogását és vidámságát sugalló kékes zöld színt választották.

2011 - Mályva (Honeysuckle): Ez a mályvás árnyalat leginkább a Jerikói lonc növény virágának színére hasonlít. A döntésüket nagyban befolyásolta az akkor éppen zajló gazdasági válság és ezzel a színnel szerettek volna nyugtató hatást elérni.

2012 - Mandarinsárga (Tangerine Tango): A Tangerine Tango egy meleg szín, ami üdeséget és frissességet áraszt. Bár abban az évben erősen befolyásolta az iparágak színválasztását, egy korábbi felmérés szerint ez a szín a Pantone Év Színei rangsorban az utolsó helyen áll.

2013 - Smaragdzöld (Emerald): A smaragdzöld eredetileg a megnyugvást és a harmóniát szimbolizálja, de a közönség mégsem fogadta kitörő örömmel a 2013-ban az év színének kikiáltott különös zöldet. Sokan úgy vélték, hogy túl erősen dominál a kék hatás ebben a zöldben, a 2010-es türkiz mostoha testvérének nevezték.

2014 - Ragyogó orchidea (Radiant Orchid): Ezt az egyébként kellemes lilás rózsaszínt a legtöbb gyártó túl nőiesnek érezte, éppen ezért egyes területeken nehezen használhatónak tartották.

2015 - Barna és burgundi (Marsala): Kifejezetten meleg és természetes színről beszélünk. Magabiztosságot és határozottságot áraszt. Voltak, akik túl komornak és divatjamúltnak gondolták a Marsala névre keresztelt árnyalatot, de egy biztos:

a Pantone ebben az évben is elérte a célját, hiszen színválasztásuk világszerte érzelmeket váltott ki az emberekből.

2016 - Pasztell rózsaszín és világoskék (Rose Quartz, Serenity): 2016 rendhagyó évnek számított, ugyanis ez volt az első alkalom, hogy nem egy, hanem két színt választottak az év színének. Két egymással tökéletes harmóniában álló árnyalatról van szó, melyek nyugalmat sugároznak, kiegyensúlyozottságot, ráadásul állítólag stresszoldó hatással bírnak. A jól működő kapcsolatok és a béke is lehetne ennek a két színnek a „mottója”.

2017 - Friss zöld (Greenery): Az év színe egy természetességet és frissességet árasztó zöld lett, ami az újrakezdést, megújulást szimbolizálja. A világ bizalommal, örömmel fogadta és viselte ezt az üde árnyalatot, elégedettséggel töltötte el az iparágak többségét.

2018 - Hideg lila (Ultra Violet): Ez a különleges lila egy drámai és provokatív árnyalat, amely találékonyságot és eltökéltséget közvetít. A hatalmas és egyben határtalan éjszakai égboltot is jelképezi 2018 színe, ami

arra ösztönzi az embert, hogy feszegesse a határait, bátran tűzzön ki elérhetetlennek tűnő célokat maga elé.

2019 - Narancsos piros (Living Coral): A modernizáció és felgyorsuló világ keltette szorongást szerették volna enyhíteni ezzel a vidám és pozitív érzelmeket kiváltó színnel. Rengeteg energiát nyerünk a természetből, ahogy egy csodás korallzátony is éltető táplálékkal és megannyi menedékkel látja el a tenger élővilágát. Ez a gondolat vezérelte 2019-ben a Pantone csapatát az év színének kiválasztásban.

2020 - Nyugalmas kék (Classic Blue): Nyugalmat és bizalmat árasztó kedves kék színt választottak, ami az elmére nyugtató hatással bír és a béke szimbóluma. Ráadásul könnyű vele öltözni!

2021 - Hamvas szürke és világos napsárga (Ultimate Gray, Illuminating): Másodszor fordul elő, hogy a cég két színt is választ az év színének. A szürke és sárga különleges árnyalatai tökéletes összhangban állnak egymással, erőt és pozitív gondolkodást, reményt sugallnak.

2022 - Egyedi kékes lila, melyet egy csepp piros megbolondít (Very Peri): Ezzel a különös, szinte meghatározhatatlan kékes lilával az elszigeteltség intenzív időszakából való kilépést szerették volna szimbolizálni. Valami új, egészen szokatlan színt alkottak, amely az embereket a továbblépésre, újrakezdésre sarkallja.

Csodálatos, színekkel teli világban élünk. A jelenség pedig, miszerint egyes színek hatnak az érzelmeinkre, hangulatunkra, nagyon is valós. Jó tudni, hogy amíg egy hamuszürke szövetkabátot viselve magabiztosnak érezzük magunkat, addig egy púderrózsaszín kötött pulóverben az érzékiség, lágyság hatását sugározzuk magunkból. Évről évre érdekes és hasznos munkát végeznek a színszakértők, egy célt maguk előtt tartva: hogy mi jól érezzük magunkat a bőrünkben, az otthonunkban, az életünkben, telis-tele szép színekkel.

Nyitókép: Pantone

Ajánljuk még:

A jelentéssel teli jobb, mint a tökéletes – interjú a Popartbox alkotóival, akik régi holmikból varrnak újat

Érvelhetnék azzal a ruhák újrahasznosítása mellett, hogy mennyi hulladékot termel a fast fashion, mennyi méreg és környezetszennyezés árán állítja elő termékeit, ezért milyen üdítő látni ezt a két nőt a kincsekkel teli műhelyében, amint az utolsó ép fonalig beépítik a mások által kidobásra ítélt szöveteket és kötéseket új ruhákba. De így, negyvenen túl már rég nem erre gondolok, ahogy a nagymamám otthonkáihoz, hímzéseihez, abroszaihoz hasonló részleteket látok viszont bohókás cuccokban: inkább arra, hogy a tárgyakhoz kötődésünk van, érzelmeink támadnak tőlük és ez az egész egy nagy értékmentés, amiből én is részt akarok.

 

Már követem az oldalt

X