Az elmúlás kies tájain át az életbe érkezünk meg, avagy ezért érdemes megbarátkozni saját halálunkkal
Olvasási idő: 4 perc

Az elmúlás kies tájain át az életbe érkezünk meg, avagy ezért érdemes megbarátkozni saját halálunkkal

A halál rejtélye nagyjából az idők kezdete óta foglalkoztatja az emberiséget. A megértés szándéka a mai napig nem veszített az erejéből, ráadásul most, egy világjárvány kellős közepén aktuálisabb, mint valaha. Vincenzo Paglia érsek Nővérünk, a halál című könyvében a téma mélyebb értelmezésére vállalkozik. Általa részt vehetünk egy utazásban, amely az elmúlás kies tájain át vezet, hogy végül az életbe érkezzünk meg.

Irtózunk a haláltól, nincs merszünk beszélni róla, nincs korszerű nyelvünk hozzá. Kiűztük a hétköznapok teréből. Különös szerepet töltött be az én életemben a reménytelenség ezen formája. Két epizódot említek. Kilencéves koromban anyám lassú haldoklását követhettem végig tehetetlen megfigyelőként, tizenhárom évesen agyvérzésből gyógyulva egy magatehetetlen, magáról és a külvilágról semmit nem tudó, tizenéves fiúval osztoztam a kórtermen. Most, ahogy a két esemény megjelenik előttem, azt kell, hogy mondjam, a körülményt akkor és ott nem éltem meg drámaian. Felnőtt fejjel másképp látok mindent. A halál megrémiszt. Összezavar. A felnőtthöz képest a gyerek bölcsebb a halál kezelésében. Közelebb van hozzá a misztérium, kimondhatatlan, felnőttektől elzárt tudás mozog benne. 

Végtelen mennyiségű könyv áll a rendelkezésünkre, ha vesszük a fáradtságot, hogy mélyebben elmerüljünk e nem túl szívderítő témában. Kapásból ajánlanék két kiadványt: az egyik az 1980-ban elhunyt svájci író, Ludwig Hohl: A halálról című írása, a másik a Beer Miklós-Polcz Alaine-Sajgó Szabolcs közreműködésével készült Élet, Hit, Lélek címen megjelent beszélgetőkönyv. Előbbi filozofikus, utóbbi spirituális vonalon közelíti meg a földi élet utolsó állomását.

A Nővérünk, a halál olyan kényes és vitatott témákat jár körül, mint az eutanázia, az öngyilkosság, a haldoklás, a túlkezelés, és felteszi a cseppet sem könnyen megválaszolható kérdést: hol van az emberi méltóság helye. „Egy paradoxon áll elénk korunk kultúrájában: az ember ma inkább, mint korábban bármikor, hatékony eszközökkel rendelkezik a halál leküzdéséhez vagy legalábbis elodázásához, ugyanakkor még soha nem volt kulturálisan ennyire védtelen vele szemben. A halál tabuvá vált. Az elmúlt századokban ez nem volt így”– írja a szerző. 

Amit elrejtünk, eldugunk a szemünk elől, az szorongást, nyugtalanságot okoz. A szembenézés elkerülése tovább nehezíti a mindennapokat, ráadásul a halált nem teszi elkerülhetetlenné. „Az ember nyomorúságai ellenére is boldog akar lenni, semmi más, csak boldog, képtelen rá, hogy ne akarjon az lenni; ám hogyan fogjon hozzá? Csak úgy sikerülhetne neki, ha előbb halhatatlanná válnék; mivel azonban erre képtelen, kieszelte, hogy a halálnak még a gondolatát is elhessegeti magától” – jegyzi meg az általam sokra becsült filozófus és teológus, Pascal is.

Aki előtt nem ismeretlen a tanatológia területén és a hospice megközelítésű ellátásban vitathatatlan érdemeket szerzett Polcz Alaine munkássága, az tudja, hogy a Meghalok én is? vagy az Éjjeli lámpa kötetek szerzője – Vincenzo Paglia érsekhez hasonlóan – oly sokszor figyelmeztet, hogy a tabusítás korában élünk. A halott körüli feladatokat a hivatalos szervek végzik, személytelenül, távolságtartóan, a régen tapasztalható, a hozzátartozók és a halott között létezett intimitás abszolút eltűnt, nyoma veszett. A jelen a dolgok elkendőzése, a valóság tagadása. A valamikor természetes esemény rendellenességgé szegényedett.   

A könyv izgalmas, Senki sem sziget című fejezete a társas kapcsolatok, a kommunikáció, az összetartozás illúzióját keltő telekommunikációs eszközök sorravételével arra keresi a választ, manapság mit jelent a beszélgetés, a megszólítás, a közelség, valamint milyen veszélyek fenyegetik a normális együttélést. „Kétségtelen, hogy egy individualista társadalomban mindenki a saját önmegvalósítását részesíti előnyben, s nem egy »többes számú alany« megteremtésén fáradozik, ami túlmutatna önmagunkon, és létrehozna egy »mi«-t, amelynek segítségével együtt építhetnénk fel a közös jövőnket. A minden láncától eloldott Én az elkülönülés, nem pedig az összekapcsolódás, a kirekesztés, és nem a befogadás, az elporlasztás, és nem a megszilárdítás erejévé lesz” – írja Paglia. Kitér rá, hogy az énközpontúság, az önző magatartás, a tévesen értelmezett szabadság, a határtalan növekedés, a siker és a pénz hajszolása a személyiség, az identitás elvesztésének legjobb útja. Nem újkeletű állítás, azonban jó tudatosítani magunkban: „Hiszen a boldogság mindig a másokkal megélt szeretethez kötődik.”

A nagyon alapos, bámulatos műveltségről és tájékozottságról számot adó, nem minden kérdésben az olvasóéval egyező véleményt megfogalmazó kiadvány senkit ne rémisszen meg: a halálról való elmélkedéssel töltött idő, az elmúlás gondolatával foglalkozás a minőségibb élet felé irányíthat, hogy mindig tudjuk, mi a fontos, mi a lényeges.

Nyitókép: Ellery Sterling/Unsplash  

Kapcsolódó tartalom
Ökotemetkezés: lehetsz még fa s a fán virág
Amrein Tamásné Miskolczi Boglárka | 2024. november 01

Ökotemetkezés: lehetsz még fa s a fán virág

Hamvasztás vagy koporsó. Ez a két legismertebb formája a hazai temetkezési lehetőségeknek. Választhatunk zenét, színeket és szöveget, a legtöbb helyen papot is, de a végső búcsú személyre szabottabb formáinak lehetőségeit már csak kevesen ismerik. Az elmúlás egy szent és mélyen tisztelt része az életnek, de talán sokkal több és sokkal színesebb annál, mint amire elsőre gondolunk. Ezúttal egy kevésbé ismert oldalát mutatjuk be. A legnagyobb tisztelettel.