Megosztó

Van régi a nap alatt: az alkoholmentes bor története és mai sikerei

Az alkoholmentes sör piacra dobása férfiak tízezreinek okozott nagy örömöt, és az italozás egy teljesen új kultúráját vezette be az egyre inkább kormánykerékhez kötött mindennapokban. Megmaradt a feeling, megmaradt az illúzió, és a volán mögött is a józanság lehetett az úr. De ki gondol azokra, akik nem szeretik a sört? Akik mondjuk a szőlő nemes nedűjének rajongói? Van egy hírem: volt, aki megtette…

Ahogy azt történelmi tanulmányainkból tudjuk, már sok-sok ezer éve nagy hódolói vagyunk a szőlőből készített alkoholos italoknak. Egy pár évvel ezelőtti kutatás például az időszámításunk előtti hatezres évekből származó bort tárt fel a dél-kaukázusi vidékeken.

A kerámiába felszívódott bormaradványok sok mindenről mesélnek nekünk. A kutatók leírásai olyanok, mint egy filmvászonra vetített időutazás a krisztus előtti korokba: a bort gyógyszerként, kenőanyagként, tudatmódosító anyagként használták, és igen drága áruként tekintettek rá, vallási kultuszok gyakori kelléke volt, gyógyszerkönyvek meséltek róla. 

És úgy volt jó, ahogy volt: alkoholosan. Legalábbis hosszú-hosszú évezredekig, amikor is egy amerikai fogorvos, Thomas Bramwell Welch 1869-ben a Concord szőlő levével el nem kezdett kísérletezni. Célja az volt, hogy a templomban egy olyan italt használhassanak a szertartások során, ami nem okoz bódultságot a hívőknek. A találmány nagy sikert aratott, és az alkoholmentes erjesztett szőlőlé a gyülekezetek aktív munkájának köszönhetően meghódította az országot: Welch's Grape Juice néven árulták. 

Aztán jöttek a Jungok. A 19. századi Németország híres borászcsaládja szeretett volna piacot bővíteni, és feltaláltak egy vákuumdesztillációs módszert, ami 80 Celsius-fokról 35 Celsius-fok alá csökkentette az alkohol forráspontját. 1913-ban találmányukat szabadalmaztatták is: „Találmányom tárgya olyan alkoholmentes ital előállítása, amelynek minden természete, megjelenése és íze, bor esetében pedig még a természetes vagy eredeti ital finom illata is ugyanazt az élvezetet nyújtja, de az alkohol okozta izgalmas hatások nélkül” – írta a szabadalomban

Aztán az 1980-as években Andrew Craig élelmiszeripari vállalkozó megalapította a Flavourtech-et, amiben saját találmányát kívánta kamatoztatni: egy sokoldalú technikát tervezett, amivel illóolajokat vonhat ki gyógynövényekből, játszhat az instant kávék aromájával, alakíthatja a tejtermékek ízét és egyben szabályozhatja az alkoholtartalmat is. Létrehozott egy borfeldolgozó üzemet a kaliforniai Santa Rosa-ban, majd később Spanyolországban és Dél-Afrikában is. Ekkor még csak „néhány fokkal távolították el az alkoholt”, és ezt is csak

puszta anyagi megfontolásból: ugyanis az Egyesült Államokban több adót kellett fizetni akkor, ha az ital alkoholtartalma 14 fok felett van.

Mivel a meleg területeken nehéz volt olyan bort készíteni, aminek alkoholtartalma nem érte el a 14 fokot, ez a módszer tökéletesnek bizonyult a költségek csökkentésére.

A biznisz egészen addig jól ment, amíg 2018-ban az Egyesült Államok Pénzügyminisztériuma Alkohol- és Dohányadó- és Kereskedelmi Hivatala (TTB) át nem helyezte az adókedvezmény küszöbét azokra a borokra, amelyeknél az ABV. 16 százalék vagy kevesebb. Csupán 2 százalék volt a különbség, azonban a gyakorlatban ez hatalmas változás: a 16 fokos borokat ugyanis már sokkal könnyebben elő tudták állítani természetes eljárással is, így a technológia lassan feleslegessé vált.

De egy jó üzletember mindig talál új utat – így tett a BevZero is: új vevőkör kialakítását kezdte meg, méghozzá olyanokat célzott meg, akik az alkoholmentes sörhöz hasonlóan egészen nullára szeretnék csökkenteni az előállított boruk alkoholtartalmát. Elég magasra tette a lécet: ez az ízvilág megőrzése mellett igencsak nehéz feladat, és sokáig nem is sikerült. Az alkohollal elvész a testesség is, nehéz megjósolni, milyen lesz a mentes változat íze. Szinte minden átalakul: az aromák, színek, teltség, az egész karakter. A szigorúbb borszakértők például a mai napig úgy vélik, hogy nem sikerült még megtalálni a megfelelő alkoholmentes bor receptjét.

A jelenleg is kapható egyik legígéretesebb receptúra Amanda Thomson nevéhez kötődik, aki 2019-ben dobta piacra Noughty néven alkoholmentes italait: habzó chardonnay-t, pezsgő rozét és vörösbort. Receptúrájában az alkohol kivonása után egy visszaépítési eljárást alkalmaz: „Különböző tanninokat, mannoproteineket és nagyon kis adag cukrot használunk, hogy a bor testét és szerkezetét újjáépítsük.”

Az alkoholmentes italok piaca feltörekvőben van, és a kutatások szerint a felnövekvő generáció is sokkal nyitottabb a józan nedűk fogyasztására. Egész boltok, bolthálózatok építenek a non-alcohol megoldásokra, és lassacskán egy teljes kultusz kezd kialakulni a jelenség körül: programok, események a józanság jegyében, egyadagos és merőben új kiszerelések, szövetségek és az alkoholmentes italok érdekképviselete.

Az alkoholmentes borok világpiaci értékesítése 2021-ben elérte az 1,6 milliárd dollárt,

és a következő évtizedben azt várják, hogy ez a szám megduplázódik.

A szakemberek szerint újra kell gondolnunk, mit is jelent ünnepelni, át kell formálnunk kialakult szokásainkat, és változtatnunk kell a pihenés és kikapcsolódás alkoholfogyasztással összefonódó attitűdjein. Te mit gondolsz? Menjen az alkohol?

Ajánljuk még: