Öt generáció rajongott érte, de ez sem volt elég. Nekünk mikor lesz elegünk ebből?

Megosztó

Öt generáció rajongott érte, de ez sem volt elég. Nekünk mikor lesz elegünk ebből?

Az idei első negyedévben éppen az 1907 óta gyártott édesség, a 117 éves Győri Otthon háztartási keksz forgalmazását szüntette meg a Mondelez Hungária Kft., de a cégnek köszönhetően elbúcsúztunk már az Albert keksztől és a 71 éves Sport szelettől is – hívta fel a figyelmet vlogjában A Termékkritikus. A módszer egyszerű: ha egy terméket ki akarnak vezetni a piacról, megemelik az árát, majd a kereslet csökkenésével magyarázzák, hogy nem rentábilis az előállítása és a forgalmazása. Tényleg, meddig tűrjük, hogy hülyének nézzenek? A kekszdarálón lassan kulturális identitásunkat is ledarálják!

1953-ban a Népstadion megnyitóján mutatkozott be egy falatnyi, 25 grammos csokoládés desszert, a Sport szelet, mely pillanatok alatt a magyarok kedvencévé vált és népszerűségét még a rendszerváltás utáni külföldi termékkínálat élénkülése sem tudta megingatni.

Élt 71 évet: idén ezt is megszüntette a Mondelez Hungária Kft. Az utolsó 1000 doboznyi Sport szelet augusztus 6-án hagyta el a gyárat.

A gyártás leállításának oka: korszerűtlen, nem fenntartható az alumíniumfóliás csomagolás. A név nem tűnik el ugyan, de a hagyományos Sport szelet desszertet már ne keressük a boltokban! Megváltozott receptúra alapján készített Sport szelet viszi tovább a régi emlékét. Vagy mégsem?

A Mondelez ennél régebbi édességeket is szüntetett már meg: a legendás Albert keksz, amely Viktória királynő férjéről, Albert főhercegről kapta a nevét és 1912 óta gyártották, 2019-ben, 107 évesen szűnt meg – ugyancsak gazdaságossági okok miatt: a gyártó keresletcsökkenésre hivatkozott. Hasonló okok miatt nem kaphatók már az 1960-as évektől népszerű Győri nápolyik sem. Nemcsak a Mondelez Hungáriának vannak érdemei a hagyományos magyar desszertek megszüntetésében: az Abonett Kft. 2016-ban fejezte be az 1980 óta gyártott négercsók készítését és forgalmazását. 

A legújabb hírekben a 117 éves Győri Otthon háztartási kekszet gyászolja a magyar desszertek rajongótábora,

ugyanis a Mondelez – a jól bevált gyakorlatra építve – ismét azt vágja a magyar fogyasztók fejéhez, hogy nem szeretik eléggé a háztartási kekszet, ezért nem is érdemes gyártani.

A Termékkritikus vlog csak „a kókuszgolyóért rajongó országot” említi, miközben a tradicionális értékek semmibevételéről beszél, de nem árt, ha felidézzük, hogy

rengeteg egyéb desszertnek és süteménynek is a háztartási keksz az alapja: a kókuszgolyó mellett pralinék, pohárdesszertek, sütés nélküli torták, kekszszalámik, tekercsek legfontosabb hozzávalója.

Mutatunk néhányat Borbás Marcsi konyhájából:

A jelenség több szempontból is jogosan kelt felháborodást. egyrészt nem verik nagy dobra, ha egy termék eltűnik, csak egyszer azt vesszük észre, hogy nem találjuk az áruházak polcain. Másrészt egy láthatóan jól megtervezett stratégia mentén zajlik a nagy múltú magyar termékek gyártásának megszüntetése:

a gyártó irreálisan magasra emeli a termék árát, majd az eladási adatokra hivatkozva széttárja karjait, mondván, hogy „hiszen nincs is rá szükségetek!”. A cinizmust természetesen a számok hitelesítik, és a kör bezárul.

Mert mi ezt szó nélkül tűrjük.

A Termékkritikus felveti, hogy szükség volna egy Nemzeti Érdekvédelmi Hivatalra, amely megakadályozná, hogy a magyar kulturális örökség életmódbeli, gasztronómiai elemeit ne lehessen egyetlen tollvonással, gazdaságossági érvekre hivatkozva eltörölni, megszüntetni vagy receptúrájukon módosítani. Gondoljunk csak bele:

a Győri Otthon háztartási kekszet még dédnagyanyáink is ismerték, tehát öt egymást követő generációnak volt közös tudása, emléke és gasztronómiai tapasztalata csak ezzel az egy megszűnő édesipari termékkel kapcsolatban.

Háztartási kekszet nemcsak a Győri készített, de a hagyományt neki köszönhetjük. Ez is identitás! Ez is nemzeti érték! Nem ott kezdődik a nemzeti érzés, hogy képesek vagyunk megvédeni hagyományainkat, örökségünket, klasszikus értékeinket? 

Nyitókép: 123RF