Vasco da Gama – a portugál felfedező, aki megváltoztatta a világkereskedelmet

Kult

Vasco da Gama – a portugál felfedező, aki megváltoztatta a világkereskedelmet

Fél évezreddel ezelőtt a mai napon hunyt el Vasco da Gama portugál felfedező, aki elsőként érte el az indiai partokat, Afrika megkerülésével. Többek között neki köszönhetjük  az arab kereskedők és Velence monópóliumának megszünését az európai fűszerpiacon.

Vasco da Gama 1460 és 1469 között született a portugáliai Sines városában, amely egy kis kikötőváros volt Lisszabontól délre. Édesapja, Estêvão da Gama jelentős befolyással bíró nemes volt, aki Sines várának parancsnokaként szolgált, és a Santiago Lovagrend tagja volt. Édesanyja, Isabel Sodré szintén nemesi származású volt, angol felmenőkkel. A da Gama család szoros kapcsolatban állt a portugál királyi udvarral, ami később jelentősen befolyásolta Vasco da Gama karrierjét.

Gyermekkorától kezdve a tengerészet és a navigáció világában nevelkedett, akkoriban ugyanis a tengeri szolgálat a nemesek számára karrierépítési lehetőséget jelentett.

Tanulmányait Évora városában végezte, ahol matematikát, navigációt és csillagászatot tanult. A kor szokásainak megfelelően már fiatalon csatlakozott a portugál haditengerészethez, ahol gyorsan kitűnt tehetségével és vezetői képességeivel. Első feladatai közé tartozott például a luzitán flottát támadó francia halók elfogása.

A nagy felfedezőút előkészületei

II. János portugál király uralkodása alatt kezdődött az India felé vezető tengeri út keresése. A király halála után utódja, I. Mánuel 1497-ben Vasco da Gamát bízta meg az expedíció vezetésével. A választás nem volt véletlen: da Gama már bizonyította képességeit korábbi afrikai küldetések során, ahol részt vett a portugál kereskedelmi állomások védelmében kalózok ellen.

Az expedíció előkészítése rendkívül alapos volt. A flotta négy hajóból állt:

  • a São Gabriel zászlóshajó, amelyet maga da Gama vezetett,
  • a São Rafael, amelynek kapitánya testvére, Paulo da Gama volt,
  • a kisebb Berrio karavella, Nicolau Coelho parancsnoksága alatt,
  • egy névtelen ellátóhajó, amelyet Gonçalo Nunes vezetett. 

A hajókat a legmodernebb technológiával szerelték fel, beleértve a legújabb navigációs eszközöket és az akkor forradalminak számító karavella-típusú vitorlázatot. A legénység összesen 170 főből állt, köztük tapasztalt tengerészek, tolmácsok és papok is voltak.

Roque GameiroVasco da Gama elhagyja Portugália partjait 1497-ben (1900) – Fotó: Wikipedia / Biblioteca Nacional de Portugal

Az első út (1497-1499)

Az expedíció 1497. július 8-án indult útnak Lisszabonból. Az út első szakasza a Zöld-foki-szigetekig viszonylag eseménytelenül telt. Innen azonban da Gama merész döntést hozott: ahelyett, hogy Afrika partjai mentén hajózott volna, nagy ívben délnyugat felé vette az irányt az Atlanti-óceánon, kihasználva a kedvező szeleket és áramlatokat. Ez a stratégia – bár kockázatos volt – jelentősen lerövidítette az utat. November 4-én érték el a Szent Ilona-öblöt a mai Dél-Afrika partjainál.

A Jóreménység fokát november 22-én kerülték meg – jelentős viharok közepette –, majd december 25-én értek partot – a területet da Gama Natalnak (Karácsonynak) nevezte el.

Vasco da Gama első útja – Fotó: Wikipedia

Az expedíció következő jelentős állomása Mozambik volt, ahová 1498. március 2-án érkeztek. Itt szembesültek először az arab kereskedők ellenállásával, akik felismerték a portugálok jelentette kereskedelmi fenyegetést. Mombasában hasonló fogadtatásban részesültek, de Malindiban végre baráti kapcsolatokat tudtak kialakítani. Itt került a fedélzetre Ahmad ibn Mádzsid, a legendás arab navigátor, aki segített nekik átkelni az Indiai-óceánon.

1498. május 20-án a flotta megérkezett Calicut (ma Kozhikode) kikötőjébe.

Ez volt az első alkalom, hogy európai hajók közvetlenül értek el Indiába a Jóreménység fokának megkerülésével.

A fogadtatás kezdetben kedvező volt, a zamorin (helyi uralkodó) szívélyesen fogadta őket. Azonban a helyi muszlim kereskedők hamar felismerték a portugálok jelentette veszélyt monopolhelyzetükre, és sikerült megrontaniuk a kapcsolatot az uralkodóval.

Da Gama három hónapot töltött Calicutban, ez idő alatt próbált kereskedelmi egyezségeket kötni, változó sikerrel. Végül augusztus 29-én indult vissza Portugáliába, jelentős mennyiségű fűszerrel a rakományban. A visszaút azonban tragédiákkal volt terhes: a legénység nagy része megbetegedett skorbutban, köztük Paulo da Gama is, aki később belehalt betegségébe.

António Manuel da FonsecaVasco da Gama portéja (1838) – Fotó: Wikipedia

Második út (1502-1503)

Da Gama második útja már sokkal nagyobb volumenű vállalkozás volt. Húsz hajóból álló flottával indult útnak, egyértelmű katonai szándékkal. Ez az út már nem csak kereskedelmi célokat szolgált, hanem a portugál befolyás kiterjesztését és megszilárdítását is. Az expedíció során több arab kereskedelmi hajót süllyesztettek el, és több part menti várost is megtámadtak.

Calicutba érkezve da Gama ultimátumot adott a zamorinnak: vagy kiűzi a muszlim kereskedőket, vagy szembenéz a portugál ágyúk tüzével. Amikor az uralkodó ezt visszautasította, da Gama bombázni kezdte a várost, és több indiai halászhajót is elsüllyesztett. Ez a hódító fellépés megalapozta a portugál uralom kezdetét az Indiai-óceánon.

 

Harmadik út és utolsó évek (1524)

Da Gama utolsó útjára 1524-ben került sor, amikor III. János portugál király India alkirályává nevezte ki. December 24-én érkezett meg Cochimba, de már karácsony napján meghalt – valószínűleg maláriában. Testét először helyben temették el, majd 1539-ben visszaszállították Portugáliába, vidigueirai birtokára, majd – feltételezhetően 1880-ban – a lisszaboni Jeromos Kolostorban helyezték örök nyugalomra.

Vasco da Gama sírja a Jeromos Kolostorban – Fotó: Wikipedia / xiquinhosilva

Bár ma már a gyarmatosítás intézményét erős kritikával értékeljük, a felfedezők teljesítménye és történelmi jelentősége nem vitatható.

Vasco da Gama felfedezései forradalmasították a világkereskedelmet: az általa megnyitott tengeri útvonal lehetővé tette Portugália számára, hogy domináns szerepet töltsön be a fűszerkereskedelemben, megszüntetve az arab kereskedők és Velence monopóliumát.

Ez az útvonal nem csak kereskedelmi szempontból volt jelentős, hanem kulturális szempontból is: elősegítette az európai és ázsiai kultúrák találkozását és keveredését. Továbbá az sem mellékes, hogy az útjai során készült térképek és feljegyzések évszázadokig szolgáltak alapul a későbbi tengeri utazásokhoz. Technikai újításai a hajózásban és navigációban szintén jelentős hatással voltak a későbbi felfedezőutakra, de a portugál gyarmatbirodalom kiépítésének alapjait is az ő útjai teremtették meg.

Vasco Da Gama örökségének része ugyanakkor az erőszakos gyarmatosítás kezdete is. Különösen második útja során tanúsított kegyetlensége és az indiai-óceáni kereskedelmi rendszer erőszakos átalakítása miatt személye és tevékenysége ma is viták tárgya. Mindazonáltal vitathatatlan, hogy útjai fordulópontot jelentettek a világtörténelemben, és jelentősen hozzájárultak a modern globális kereskedelmi rendszer kialakulásához.

Nyitókép: Veloso Salgado: Vasco da Gama a calicuti zamorin előtt (1898)
 
 

Ajánljuk még:

A karácsony már nemcsak szakrális, de profán csodavárással is telik – Miért van szükségünk ma is csodákra?

Az ünnepi hangolódásban valami olyasmit remélünk a karácsonytól, amire egész évben vágytunk: melegséget, megnyugvást, még több szeretetet, és titokban mindannyiunk lelkében ott a remény, hogy az év legszebb családi ünnepe a mi életünkbe is meghozza a csodát, amit oly régóta várunk már. Nem is sejtjük talán, hogy a csoda és a csodavárás gondolata, gyakorlata milyen mélyen gyökerezik az európai kultúrában, továbbá milyen nagy szerepet játszott az emberiség fejlődésében. Léteznek-e valóban csodák?