„Nincs az a pénz, amiért kompromisszumot kötnék a minőség rovására” – Idén is Borbás Marcsi a legkedveltebb híresség a Forbes szerint

Kult

„Nincs az a pénz, amiért kompromisszumot kötnék a minőség rovására” – Idén is Borbás Marcsi a legkedveltebb híresség a Forbes szerint

Hatodik éve a legkedveltebb híresség a Forbes Legértékesebb Magyar Celebek listáján, hitelesség szempontjából pedig ugyancsak az élmezőnyben, az első 5 között van – egyetlen olyan médiaszemélyiségként, akit nem a kereskedelmi csatornákról ismer a nagyérdemű. Borbás Marcsi műsorvezetőként a napi televíziózást váltotta egy másfajta – a visszajelzések alapján sokak által áhított – életforma bemutatására: az épeszű élet a termeléstől a fogyasztásig kirajzolódó ívét fogja át kertkultúrával és gasztronómiával foglalkozó sorozataiban és saját alapítású egy.hu online magazinjának tartalmaiban. A Forbes toplista megjelenése kapcsán néhány rázós témáról is kérdeztük.

Aki hosszú évekig a legkedveltebb „celebként” él a köztudatban, annak igen erős hatása lehet az őt követők életére. Hogy éled meg ezt az influenszeri minőséget?

Sosem töröm ezen a fejem, hiszen a mindennapokat nem így éli az ember, ugyanakkor az a tudat, hogy sokan követik a tevékenységemet, rendkívüli felelősséggel is jár. Alapvető, hogy csakis olyasmit teszek és olyasmihez adom a nevem, ami összhangban van az elveimmel, nem reklámozok olyan terméket, amit magam nem használok, nem ajánlok olyasmit, amit nem próbáltam ki, és amiről nem vagyok meggyőződve, hogy tiszta és jó minőségű. Ez az alapja a hitelességnek, és ez nem pénz kérdése:

egyszerűen nincs az a pénz, amiért kompromisszumot kötnék a minőség rovására.

Azt hiszem, a klasszikus értelemben vett celebség tőlem nagyon távol áll.

A közösségi oldalakon megosztott tartalmaidhoz sokszor érkezik méltatlankodó hozzászólás a reklámok jelenlétével kapcsolatban éppen a rajongóidtól, akik nehezményezik, hogy nem reklámmentesek a felületeid. Mit kezdesz ezekkel a visszajelzésekkel?

Csak megerősíteni tudom azt, amit már többször elmondtam, hogy kétféle logika szerint működik a tartalomgyártói piac, két úton juthat a fogyasztó információkhoz: az egyiken csak akkor jutsz el egy kívánt tartalomhoz, ha fizetsz érte – itt nincs reklám –, a másikon fogyasztóként ingyen juthatsz tartalmakhoz, de ennek az az ára, hogy támogatói tartalmakkal is fogsz találkozni. A tartalom előállítása ugyanis súlyos pénzekbe kerül, és ha ezt az árat nem a fogyasztóval akarjuk megfizettetni, akkor partneri együttműködésekből tudjuk finanszírozni a működési költségeket.

Borbás Marcsi a Kertem standján az idei DM Beauty Workshop egyetlen olyan meghívottjaként, aki saját termékfejlesztéssel vett részt a kiállításon

Ez sem olyan egyszerű, mint kívülről látszik, hiszen meg kell találnunk azokat a potenciális együttműködő partnereket, akikkel elsősorban az értékrendünk és az elveink összhangban vannak, és kölcsönösen előnyös megállapodások keretében tudunk felületet ajánlani számukra. Ez elég nagy munka, hiszen nem engedünk be bárkit a felületeinkre, aki pedig itt van, azt mi magunk is hitelesnek tartjuk, hiszen éppen ezért lehetett a partnerünk – többnyire hosszútávú együttműködések keretében.

Ez a kényes egyensúly és a sok munka, amivel létrehozzuk, mind a tartalomfogyasztók érdekeit szolgálja, hiszen egyfelől ingyen fogyaszthatják az általunk előállított különféle tartalmakat, másrészt minőségileg is szűrt reklámokkal találkozhatnak felületeinken.

Tehát a néző és az olvasó számára a platformjainkon megjelenő reklám éppen arra garancia, hogy továbbra sem kell fizetnie a tartalmakért, és hogy hiteles gyártók, szolgáltatók hirdetéseit látja.

 

A reklámokkal kapcsolatban többek között az is felmerül, hogy az általad népszerűsített termékek nem feltétlenül olcsók, nem mindenki tudja megengedni magának őket.

Éppen a hitelesség okán természetes, hogy csak azt tudom beengedni a környezetembe, és csak olyan eszközökkel és termékekkel tudok dolgozni, amelyek magas minőségűek. Én ezeket a termékeket használom: ezekkel kertészkedek, ezekkel főzök, ezeket a kozmetikumokat használom – mi mást tudnék ajánlani, mint amit magam is jónak tartok?

Ha bármit beengednék az otthonomba és a kertembe, ami nem jó minőségű, akkor nem szerepelhetnék a Forbes listáján.

Tisztában vagyok azzal, hogy nagyon különböző árkategóriákban mozgó termékekről van szó, és nem mind olyan, ami könnyen elérhető mindenki számára, de nem is luxustermékekről beszélünk. Én nagyon megnézem, mire adok ki pénzt, és ezt a szemléletet közvetítem a tartalmainkon keresztül is, de legalább ennyire fontos üzenetem, hogy csakis a minőséget szabad megfizetni. Még akkor is, ha az kicsivel többe kerül! Szerencsém van, mert a piac összepárosítja ezeket az elveket, és gyakran keresnek meg olyan cégek, akikkel szívesen dolgozunk együtt.

Az idei Forbes listán egyetlen olyan hírességként szerepelsz, aki nem egyetlen tevékenységgel vagy márkával lett népszerű, hanem egy komplex értékrend és életmód hiteles képviseletével. Valójában az életszemléleteddel váltál népszerűvé rajongóid körében. Ez nagyon más, mint egyetlen terület képviselete. Hogy érzed, mi az, ami ebből a sokféleségből a legfontosabb a követőid számára?

Még akkor kezdtem foglalkozni a fenntartható életformák kutatásával, amikor ez gyerekcipőben járt Magyarországon, és egyértelműen a hagyományos kultúra értékeiben találtam meg a választ a kérdéseimre. A hagyomány, a fenntarthatóság, a kertművelés és a gasztronómia az épeszű élet négy alappillére – én ebben hiszek és ezt képviselem. Azt gondolom, hogy

akik az általam készített tartalmakat követik, éppen erre az egyensúlyra, erre az egészséges életre vágynak: az élhető életre, amelyet csakis környezetkímélő, környezettudatos döntésekkel lehet élni, és amelyben eleink tudása a fenntarthatóság alapja.

Nagyon megtisztelőnek érzem, hogy egy olyan mezőnyben, amelyben főként a kereskedelmi csatornákról ismert hírességek vesznek körül, én lehetek a legkedveltebb magyar közéleti személyiség, hiszen ez azt is mutatja, hogy mára már alapvetéssé vált a világban a környezettudatosságra való törekvés, a fenntarthatóságért tett igyekezetek fontossága, az ökológiai szempontok figyelembevétele a kertművelésben és az egészségvédelmi és élvezeti értéken túlmutató élelmiszerbiztonsági szempontok érvényesítése a gasztronómiában. A múltból pedig azokra az értékekre és tudásra van szükségünk, amelyek mindezt a célt szolgálni tudják a jelenben is – ez a hagyomány ereje: a termeléstől a fogyasztásig a teljes kulturális ökoszisztémát képes egy egészséges élet keretei közé rendezni. Boldogsággal tölt el, hogy – a számokból ítélve – sokan gondolkodnak hasonlóképpen.

 

Érdekes tapasztalat a médiából, hogy többen is próbálnak másolni. Hogy viszonyulsz ehhez a jelenséghez?

Ha megnézed, csak bizonyos elemeket imitálnak, de ez sehol sem válik rendszerszintűvé, hiszen egy komplex rendszert nem lehet másolni: a rendszereket csak felépíteni lehet – rengeteg munkával, lemondással és persze elvhűséggel, értékrendbeli elköteleződéssel. Ilyen nagy volumenű munkára viszont nem sokan vállalkoznak. Másrészt viszont ismered a mondást: „Adjon a Jóisten sok irigyet, kevés szánót!” – valahogy így vagyok ezzel én is. Tulajdonképpen elismerésként élem meg azt, hogy utánozni próbálnak, hiszen ez azt jelenti, hogy valóban értékessé vált az egészséges életmód, a hagyományokban rejlő erő és a fenntarthatóság.

Nagyon sokan a Gasztroangyal című sorozatoddal azonosítanak, és még ma is érezhető, hogy beskatulyáznak a „főzőasszony” szerepbe, miközben már régóta nem a főzésről szól a te történeted. Talán bele sem gondolnak a rajongóid, hogy miközben kertet művelsz, műsort gyártasz és jótékonysági célokért dolgozol különböző civil szervezetekkel, a nap minden órájában felelős üzletasszonyként egy jelentős céget kormányozol. Hogy néz ki ez a valóságban? Hogy fér bele ennyi minden egyetlen életbe?

Utálom, ha beskatulyáznak, különösen azért, mert aki így gondolkodik, nem ismer eléggé. Az a tartalomelőállító apparátus, amelynek műhelyeiből naponta kerülnek ki az újabb és újabb műsorok, online tartalmak, könyvek és kozmetikumok, egy tizenötéves vállalkozás keretében működik, amelyet nemcsak felépíteni kellett, hanem működtetni is kell. Ráadásul mellette olyan programokban veszek részt, mint a Highlights of Hungary és a Virágos Magyarország, amelyek legalább annyire fontosak számomra, mint a saját vállalkozásom. Életemnek ez a része sosem volt reflektorfényben, holott e nélkül semmi sincs: nincsenek műsorok és platformok, és nincs az a nagy volumenű és szerteágazó portfólió, amellyel ma rendelkezünk és amely egyre csak bővül és növekszik.

 

Jogos a kérdés, hiszen nemcsak az emberek fejében, de a valóságban sem fér össze a két életstílus egymással: a kertművelés és a főzés mellett üzletasszonynak lenni nem egyszerű mutatvány.

Tapasztalatom szerint az egyetlen járható út, hogy meg kell találni azokat az embereket, akik veled tartanak az úton, vagyis a jó csapat a kulcsa annak, hogy üzletasszonyként és minden más minőségemben sikeresnek érezhetem magam.

Az elmúlt tizenöt évben sikerült megtalálnom azokat a munkatársakat, akikben megbízhatok, és akik miatt nyugodt lehetek: Antal Csilla produkciós vezető nélkül, Ferencz Patrícia és Páros Ádám műsorszerkesztők nélkül, Gáspár Kinga, az egy.hu új főszerkesztője nélkül, Bohár Judit marketing menedzser, Nagy Gábor technikai vezető és Pokornics Péter felvételvezető nélkül ez a történet nem tudna működni. Kincset ér, hogy egyetlen telefonhívással tudok csatornázni egy-egy folyamatot.

 

Nagy projekteket mozgatsz, nagy műsorfolyamokat forgattok, könyvek készülnek, a kozmetikai termékcsaládod is népszerű már, és az egy.hu online magazinod is öt éve működik. Ez azt jelenti, hogy folyamatosan készül valami Borbás Marcsi műhelyében. Most éppen min dolgoztok?

Nyáron is folyamatosan dolgozunk, hiszen forgatjuk az őszi műsorokat, és több újdonsággal is készülünk. Hamarosan nyomdában a karácsonyi könyv, amely a nagy sikerű tavalyi adventi kiállítás bővített anyagát tartalmazza tradíciókkal, régi, elfelejtett, 17-18. századi receptekkel. A kutatás során rá kellett jönnöm, hogy mennyire trendi vegán és vegetáriánus receptek szerint főztek eleink a böjti időszakokban. Ezek ma is tökéletesen illeszkednek az egészséges életmódba. A kötet az ünnepi ételeket régiónként a szokásokkal és a liturgikus hagyománnyal együtt „tálalja”, emlékeztetve a tradíció megtartó erejére.

Augusztusban kerül ki a DM polcaira a Kertem kozmetikai termékcsalád új tagja, a testvaj, magas hatóanyagtartalommal – ezt már nagyon sokan várják. Közben dolgozunk az egy.hu online magazin megújításán, hogy ősszel már friss arculattal jelenhessünk meg. Ennek a fejlesztésnek a lényege, hogy egy letisztultabb tartalmi struktúrával, további értékes tartalmakkal és sokkal erősebb felhasználóbarát megoldásokkal képviselje mindazt, amiben hiszek, és amit minden megjelenésünkben képviselek.

Végül is, egy az élet – ezt kell jól csinálni!

Ajánljuk még: