Kult

Lélekmerülő – májusi könyvajánlónk

Talán egyszerű véletlen, de mégis érdekes, hogy három nagyszerű, májusi születésű prózaírónk művészetében is fókuszba került a gyerekkor és a felnőttkor határa. Hárman háromféle megközelítésből, háromféle elbeszélésmóddal írnak róla, és a két létállapot különbségeit is másban látják, láttatják. Ezért is érdemes el-, illetve újraolvasni műveiket akár így, egymás után! 

Szerb Antal – Utas és holdvilág

Szerb Antal tragikusan rövid élete 1901. május 1-jén kezdődött, és az 1945-ben bekövetkező haláláig – nem sokkal a felszabadulás előtt Balfon a munkatáborban túlbuzgó nyilasok verték agyon – pályája töretlenül ívelt felfelé. Hatalmas intellektusa közismert volt, 24 éves korában már a doktori disszertációját védhette meg a pesti egyetem bölcsészkarán. Kitűnően beszélt angolul, németül, franciául, és épphogy harminc éves múlt, amikor elkészült máig jelentős összefoglalása a magyar irodalomtörténetről.

A fokozódó zsidóellenes hangulat ellenére az utolsó pillanatáig publikált, verseit, kritikáit, prózai műveit élénk érdeklődés övezte, ugyanakkor a 40-es években a szélsőjobboldal a Magyar Irodalomtörténet  betiltását követelte. Később, a szocializmus sem kapta fel, nem tetszett a rendszernek ahogyan Szerb a szovjet korszak orosz irodalmáról írt. Mindennek ellenére az olvasóközönség itthon és külföldön is töretlenül szereti regényeit. Az idők során a tantervből is kimaradt, ezért a legfiatalabbaknak „nem kötelező” megismerni őt – de érdemes. A krimi-szépirodalom-történelmi-ismeretterjesztő regénnyel, A Pendragon legendával ajánlott kezdeni, hogy aztán még élvezetesebb olvasmány legyen az Utas és holdvilág.

Utas és holdvilág: mindenki kedvence

Vannak olyan regények, amelyeknek már a címe is olvasásra hívogat. Számomra Szerb regénye ilyen volt. A cím sejtet egyfajta hangulatot, mégis van annyira titokzatos, hogy csupán ez alapján ne vonjunk le elhamarkodott következtetéseket. Ráadásul azért is nagyszerű, mert a titokzatosság a regényt elolvasva nem szűnik meg. A történet szerint Mihály nászútra indul Erzsivel Velencébe. Útjuk elején véletlenül összefut egy gyerekkori barátjával, aminek következtében felerősödnek benne a régi érzelmek. Ahogy gyerekkoráról kezd mesélni feleségének, egyre inkább elmerül a múltban, a nyugodt nászút  helyett már arra vágyik, hogy kamaszkorát kutassa fel a déli országban. Végül rossz vonatra száll, elszakad feleségétől, és egy egészen másmilyen kirándulásba kezd: egyszerre utazik a múlt és a jelen határán, a képzelt vágyak és a valódi személyiség határán. A főszereplőt olyan mesterien alkotta meg Szerb, hogy talán nincs olyan, aki ne gondolná olvasás közben, hogy az valójában épp olyan, mint ő maga. Mindezt úgy, hogy a karakterábrázolásban nyoma sincs a sematikusságnak.

Nem hollywoodi hős Mihály, akivel a leegyszerűsítettség miatt könnyű azonosulni, hanem mindannyiunk önelemző, önmagát kereső személyiségrésze.

Az utazásnak kézzelfogható jelentése is feltűnik a regényben: Szerb a regény megírását megelőző évben Spanyolországba tervezett utazni, de mivel ott kitört a polgárháború, úgy alakult, hogy Itáliát tudta csak célba venni. Mi pedig ezért hálásak lehetünk, hiszen az olasz benyomások nemcsak keretet adnak a regénynek, hanem a táj a főszereplők egyikeként formálja a viszonyokat, mozdítja előre a cselekményt.

Lázár Ervin – Illés Ézsaiás-novellák

1936. május 5-én született A Négyszögletű Kerek Erdő megalkotója, Berzsián és Dideki Andersen-diplomával (és számos jelentős magyar díjjal) kitüntetett alkotója. Az író Alsó-Rácegrespusztán látta meg a napvilágot, a település Rácpácegres néven visszatérő helyszíne is meséinek, ahogyan felnőtteknek szóló novelláinak egy jelentős része szintén kötődik a tolna megyei paraszti élethez. (Érdekes egybeesés, hogy Illyés Gyula Rácegres másik résztelepüléséről, Felső-Rácegrespusztáról származik, és csak úgy mint Lázár esetében, nála is meghatározó a település: a Puszták népe kemény szociográfiai sorait nézve egy egészen más arcát mutatja a tolnai élet, mint Lázár varázslatos meséiben, és a feszültséget és tragikumot sem nélkülöző, mégis mágikus erejű novelláiban.)

Lázár elbeszélési módja nem egységes: hol kívülről nézi hőseit, hol egyes szám első személyű, személyesebb hangvételű elbeszélésekkel találkozunk, de összefűzi a novellákat, hogy az elbeszélő sosem mindentudó: vagyis az olvasó csak foszlányokkal, rövid epizódokkal, jelentéktelennek tűnő hétköznapi eseményekhez fűződő érzelmekkel találkozik. Szinte minden esetben nyitva maradnak a történetek, ami azt is jelenti, hogy befogadóként sok helyzetben döntési jogunk van – személyiségünknek, lelkiállapotunknak megfelelően kell kiegészítenünk a töredékeket. 

Illés Ézsaiás-történetek: a bennünk élő jó

Ha Lázár-novellákat kezdünk olvasni, időről időre találkozni fogunk a kétszeresen prófétai nevű hőssel. A szerző legtöbb kisprózai írása, így Illés Ézsaiás történetei is kontextusba helyezés nélkül kezdődnek, jellemzi őket a szaggatottság, töredékesség, ezért hiába találkozunk egyre többször a fiatalemberrel, sosem ismerjük meg igazán. Amit tudunk róla, hogy falusi származású,

a pusztáról már elszakadó, de a nagyvárosban meggyökeresedni nem tudó rejtélyes alak.

Értelmezhetjük őt az író alteregójaként, vagy kereshetjük magunkban személyiségünknek azt a részét, ami a beletörődés felnőtt világa fölött áll – nem véletlen talán, hogy Ézsaiás a gyerekkor tiszta ártatlanságát próbálja közvetíteni az első novellákban a körülötte lévőknek. Végül már csak magát szeretné megmenteni, hol nők ölében keresve a biztonságot, hol az idealizált pusztakép lerombolásával, hogy vágyait ne kelljen külső tényezőkhöz kötnie. A novellák a magyar mágikus realizmus kitűnő alkotásai: az élet minden reális eseménye mellett azonban itt nem varázslatos elemek adják a mágikusságot, hanem az, ahogy a prófétai hős kívül tud maradni a világ romlottságán. „Én tudom, hogy soha nem leszek romlott. Akármit csinálok, olyan vagyok, mint a kacsa, mondtam már neked… akármilyen piszkos pocsétákban virityöl, utána kimászik, megrázza magát, és hófehér. Én ilyen vagyok” – mondja magáról egy helyütt a modernkori próféta. A novellákat akár innen is elolvashatjuk.

Ottlik Géza – Hajnali háztetők

1912. május 9-én született Ottlik, aki a magyar prózai nyelvezet egyik legjelentősebb megújítója a XX. században. Végzettségét tekintve matematikus, de válogatott bridzsjátékosként, többszörös magyar bajnokként is beírta magát a történelembe, a bridzs-szakírásban pedig a mai napig világszerte ismert és elismert a neve. Felmenői között sok magas rangú katonatiszt volt, őt magát is katonának szánták, az Iskola a határon katonaiskola-ábrázolásához részben a saját emlékeiből táplálkozott. Az iskolában egy életre eltávolodott a katonai világtól, és talán a negatív élményeknek is köszönhető, hogy megszilárdult benne az eszme, ami irodalmi életművét is meghatározta: az alapvető humanizmust tartotta a legnagyobb kincsnek, ami nem köt kompromisszumokat politikai eszmerendszerekkel, és nem tud alkalmazkodni a rideg, értelem nélküli szabályokhoz. Mindemellett az író nem volt forradalmártípus: 1990-es haláláig végigélt több elnyomó rendszert, de

számára a kiút sosem a forrongás, hanem a belső felülemelkedés volt.

Bár egész életében írt, a terjedelmet tekintve mégsem nagy az életmű: rendkívüli precizitása, műveinek újra és újra átgondolása, javítása volt rá inkább jellemző.

Hajnali háztetők: a felnőtt gyerekek története

A rövidke regényről nem lehet úgy beszélni, hogy megkerüljük az Iskola a határont. Ennek egyik oka, hogy legfontosabb szereplői a híres regényben is megjelennek, sőt, maga az elbeszélő ugyanaz a Bébé, akinek a gyerekkorát megismertük a kőszegi katonai alreálban. Én magam úgy olvastam ezt az alig több, mint száz oldalas művet, mint amikor egy szeretett sorozatuniverzumnak nézem meg egy addig ismeretlen mellékszálát: nemcsak önmagáért tetszett, hanem jó volt a már ismerős karaktereket más helyzetben látni. Ugyanakkor

annak is érdekes lehet a kisregény, aki nem olvasta a főművet. Talán még kedvet is csinál hozzá!

E történet cselekménye nagyrészt a 30-as években játszódik, Bébé és Halász Petár fiatal felnőttek, a húszas éveikben járnak. Említések szintjén olykor visszaemlékeznek a katonaiskolára, ám jelenlegi életük egész más: mindketten festőművészek lettek. Életük aktuálisan legfontosabb kérdései a nőkhöz való viszony körül forognak. Egész pontosan Halász két nővel való szerelmi háromszögét követi nyomon az elbeszélő Bébé, aki maga is érintett, hiszen Adriani Aliszhoz gyengéd szálak fűzték valamikor. A nagy érzelmek háttere ezúttal egy szabad világ, nem a katonaiskola: dohányfüstös, jazztől hangos napokat élhetünk át a karakterekkel, és olyan hajnalokat, amelyekben összemosódik a nap kezdete és az előző este lezárása.

A keret ezúttal is kontextusba helyez mindent: ahogy az Iskola a határonban Medve Gábor halála után elemzi a gyerekkorukat Bébé, itt is megtudjuk már a mű elején, hogy Petár már nem él. Ez pedig módosít azon, ahogy olvasóként szemléljük élete korábbi eseményeit.

Ajánljuk még:

Szabóné Nogáll Janka – egy asszony, aki minden szóért megharcolt magával

Ifjúsági irodalmat írt, pedig utálta, divatlapot szerkesztett, habár egész életében egyetlen divatos ruhája sem volt. Csodás recepteket és menüket alkotott, miközben egy tojásrántottát sem tudott megsütni” – ezt írta Szabóné Nogáll Jankáról nekrológjában családi jó barátja, dr. Kadosa Marcell. De milyen is volt valójában a ma 100 éve elhunyt író, újságíró, szerkesztő, akit a Petőfi Társaság tagjává választott és Szabó Endre költő, műfordító feleségeként élte felnőtt élete mindennapjait és akinek írásain semmi sem látszik abból a küzdelemből, amit megharcolt? Korabeli újságok, cikkek, visszaemlékezések nyomán egy nehézségekkel tarkított, izgalmas életpálya bontakozik ki előttünk.