Az ezerarcú „casus bibendi” – alkalom szülte borfogyasztás az európai történelemben

Kult

Az ezerarcú „casus bibendi” – alkalom szülte borfogyasztás az európai történelemben

Minél többet beszélünk róla, annál titokzatosabb marad: a bor nem adja magát könnyen. Titkait leginkább megérezni lehet, megsejteni tudjuk csupán, átadni aligha. A történelem során sokszor és sokféle formában volt szerepe az emberi jellem kidomborításában, kapcsolatok megpecsételésében, szövetségek megerősítésében – akik pedig lebecsülték erejét, azok számára végzetesnek bizonyult. Ember és bor viszonyának történelmi kontextusát ízlelgetjük most, csupán néhány mozzanatot ragadva ki a bor gazdag kultúrtörténeti múltjából.

Mikor mélyebben beleássuk magunkat a bor civilizációtörténeti vonatkozásaiba, rájövünk, hogy minden jelentős eseménynél megvolt a maga szerepe, és hogy nagyjaink egyik legemberibb vonása éppen az volt, hogy szerették a jóféle borokat. A középkori Szent Grálban egyszerre van jelen Krisztus vére és az azt jelképező szőlőlé – éltető forrásaként a jónak, az emberi értékeknek és életnek. Szakrális és profán keveréke, mámorító gyógyír a bajra, enyhítője szenvedésnek, de legalább ennyire felerősítője a diadalittas érzelmeknek.

A csoda, hogy a szőlő leve átalakulva erősebbé, az emberi természetet is próbára tevő alkoholos itallá nemesedik, azóta foglalkoztatja az embereket, mióta szőlőtermesztéssel foglalkoznak.

Az erjesztett italok hatását már régebb óta ismerték, de a bor varázslata éppen abban rejlik, hogy a zavaros mustból letisztult, aranyló cseppek már nem is emlékeztetnek hajdani állapotukra. Éppen ebben az átváltozásban és megtisztulásban rejlik a bor egyik legerősebb szimbolikus értelme. Amikor víz helyett bort – másutt sört – ittak, praktikus okokból választották a tisztább nedűt: a bódulat, melyet okozott, inkább jutalom volt, mint cél. Később, a középkor második felében, amikor már a bor kultúrájáról beszélhetünk Európában, jelentéstartalma és funkciója jóval gazdagabbá válik: szakrális szerepe mellett a míves gasztronómia egyik fő alkotóeleme lesz, és persze megőrzi kapcsolatépítő szerepét.

Fotó: Unsplash / Roberta Sorge

Micsoda barbárok!

A makedónokról tartották ezt a környező népek – különösen a déli városállamok görög lakossága –, ugyanis az ókori Balkán egyik legerősebb népcsoportja hígítás nélkül, tisztán itta a bort, ami akkoriban szokatlannak, sőt botrányosnak számított. Makedón Sándort sem a borhoz való viszonyáért tiszteljük, de jellemábrázolásába pontosan beleillik a szúzai ivóversenyhez fűzött ambíciója is. Nagy Sándor ugyanis, aki mindössze 13 év alatt hozta létre a Balkán legnagyobb birodalmát, mely Egyiptomon át Pakisztánig húzódott a Közel-Keleten át és aki maga sem vetette meg a jó bort – és nyilván makedón módra fogyasztotta – nemcsak nagyravágyó volt, de igazi hedonista is. Egyesek szerint alkoholistának is bélyegezhetjük, de ilyen távlatokból nehéz megmondani, mi volt akkor a pontos mérték, még akkor is, ha a fiatalon – mindössze 32 évesen – elhunyt uralkodó halálának okát is a mértéktelen ivásban látja az utókor, egy toxikológiai elemzés szerint mérgezett bor végzett vele.

Emlékezetes maradt azonban egyik nagyszabású vállalkozása, melynek már a kiindulópontja is tragikus volt. Nagy Sándor szerette megválasztani társaságát, rajongott a filozófiáért, ezért sok filozófussal volt közeli kapcsolatban. Egy alkalommal, amikor i. e. 324-ben a perzsiai Szúzában állomásoztak, az egyik filozófus barátja halálos betegségére panaszkodva bejelentette neki, hogy inkább a halált választja, intsem tovább éljen fájdalmaival, majd máglyára vetette magát. A 73 éves Kalanoszt felemésztették a lángok, barátja, Nagy Sándor közben kürtszóval, tisztelgéssel búcsúzott tőle, majd eldöntötte, hogy valamilyen ünnepséget szervez barátja emlékére.

Mivel a perzsák nem ismerték az olimpiai játékokat, ezért az ivóverseny mellett döntött – a képtelen ötletet pedig meg is valósította.

A versenynek egyszerű szabályai voltak: az nyeri, aki a legtöbb bort meg tudja inni. A nyeremény pedig 26 kilogrammnyi aranynak megfelelő, vagyis egy talentumot érő korona. A versenynek már az ötlete sem volt méltányos, hiszen Nagy Sándor pontosan tudta, hogy a helyiek nincsenek hozzászokva a hígítatlan bor fogyasztásához, így az eredmény sem meglepő: a győztes az uralkodó egyik makedón harcosa lett, Promachus, aki 15 liter bort volt képes meginni – vesztére. Ekkora mennyiségű alkoholt ugyanis nem lehet büntetlenül elfogyasztani egyszerre, és a versenyt követő napokban meghalt alkoholmérgezésben. Nem ő volt azonban az egyedüli áldozat: a verseny összes többi résztvevőjével együtt lett a mértéktelen borfogyasztás áldozata.

Fotó: Unsplash / Oleg Demakov

A középkori szerzetesek mértéke

A szerzetesek által terjesztett szőlőkultúra természetesen a borfogyasztás kultúrájának egyházi vonatkozásaiban is tetten érhető. Évszázados távlatokban és léptékben szemlélve a pogány italáldozati szertartásoktól csak egy lépésnyire van a misebor áldozati szimbolikája, de annál fontosabb, hogy a bor a kereszténység fennmaradásában és terjedésében is komoly szerepet játszott. A kolostorok körül kialakult szőlőültetvények a helyi borkultúra centrumaivá váltak, a borfogyasztás mintája pedig ugyancsak a szerzetesi regulákban keresendő. Áldomás szavunk is középkori eredetű, egy latin szövegben szerepel, mely a barbár italáldozatok és a „casus bibendi” közötti különbséget taglalva azt kívánja hangsúlyozni, hogy Európa elhatárolja magát a keleti barbár szokásoktól: „more paganismo … magnum aldamas facerunt”. Az 1150-ből származó szövegben a 'pogány módra' kifejezés az érdemtelen ivászattal szemben a megfelelő alkalomhoz kötött áldomás erkölcsi helyeslésére utal. 

A sokáig – sok helyütt máig is – fennmaradt áldomás ivás szokásának apropója olyan fontos esemény lehetett, mint egy sikeresen lebonyolított adásvétel, eredményesen befejezett nagyszabású munka, haragosok kibékülése vagy valamilyen intézmény létrehozása, esetleg emlékmű, harang elhelyezése.

A középkori szerzetesrendek közül Szent Benedek regulájában már szerepel a hemina kifejezés, amely a szerzetesek napi borfogyasztásának optimális mércéjére utal. Ugyanakkor ezt a mércét soha nem fogjuk pontosan ismerni: a legvalószínűbb, hogy egyénre szabott mértékegység lehetett, mellyel az egyes barátok napi fejadagját meghatározták. 

A római birodalom bukása utáni Európa képe jelentősen megváltozott, és ez a borfogyasztási kultúrában is tetten érhető. A szerzetesek által terjesztett szőlőművelési kultúrának köszönhetően már nemcsak a kiváltságos, tehetős réteg engedhette meg magának, hogy bort (és sört) igyon, hanem az egyszerű nép is. Érdemes itt említeni az egyházi hatásból paraliturgikus szokássá alakult szentek tiszteletét is: Szent Márton a bor védőszentje lett, Szent Adorján pedig a söré. A szentkultusz már pontosan jelzi, hogy ezen italok társadalmi beágyazottsága a középkorban már igen jelentős volt.

Fotó: Unsplash / Stefan Johnson

A magyar borban Mátyás igazsága is benne van

A mindössze 15 éves korában királlyá lett Mátyás már egy virágzó borkultúrával ismerkedhetett, hiszen elődei, az Anjou Károly Róbert és I. Lajos korában már rendkívüli fejlődésnek indult Magyarországon a szőlőtermesztés és a borkultúra. A kor krónikása és a király életrajzírója, az olasz Antonio Bonfini jóvoltából azt is tudjuk, hogy Mátyás a budai és a szerémi borokat kedvelte igazán. Európa már az 1200-as évektől ismerte a magyar borokat, amelyek hírnevét Mátyás uralkodása idején csak erősítette, és azt is tudjuk, hogy a győzelmi ünnepeken kutakból folyt a piros és fehér bor – a visegrádi palota márványkútjából például vörösbor is folyt, amikor fehér folyt belőle, az szerémségi fajta volt. Ez már azért is figyelemreméltó, hiszen a 15. században még túlnyomórészt fehér szőlőket termesztettek hazánkban. 

Beatrix királyné és Mátyás reneszánsz udvartartása a korábbi étkezési kultúrát is jócskán megreformálta: sokkal mértéktartóbb és tisztább étkezési módot honosított meg, véget vetett a dőzsölésnek, és ekkor kezdték el a bort minőségileg is mustrálni – ez utóbbi gyakorlatot tartják a borversenyek elődjének.

A királyi palota impozáns pincéjében kis adagokban kóstolgatták és szín szerint is értékelték a borokat, osztályozták őket, véleményt formáltak az egyes nedűkről. A bor tehát a királyi pompa része volt, ahogy a füvészkönyvekből azt is tudjuk, hogy gyógyszerként is használták, gyógyfüveket áztatva bele fogyasztották különféle bajokra. 

Mátyás személyes borszeretetéről több forrás is megemlékezik. Többek között a budaszentlőrinci pálosok emlegetik feljegyzéseikben, hogy a király szívesen időzött el a kolostor hűs pincéjében. Ugyanakkor Mátyás királynak köszönhetjük a vörösbor kultúrájának megalapozását hazánkban: Bél Mátyás krónikája szerint Nagy Lajos király Itáliából, Nápolyból hozott vörösszőlő-töveket, Mátyás azonban már Burgundiából és Champagne-ból hozott szőlővesszőket, melyek a budai és az egri borvidéken eresztettek gyökeret. Mátyás asztalára gyakran került – a budai és a szerémségi borok mellett – jóféle kőszegi bor is, ugyanis ebben az időszakban Kőszeg környéke jelentős szőlőtermesztő vidék volt. A legenda szerint a Bécs ellen induló Fekete Sereget a híres somlói borral lelkesítette.

Fotó: Unsplash / Karim Ben Van

A borok királya az európai királyok borává válik

Nagyon ide kívánkozik, hogy megemlékezzünk az egyik leghíresebb borunk, a tokaji aszú történetéről – ha csak dióhéjban is – ugyanis ez a nemes bor Európa szerte az egyik legnépszerűbb magyar szőlőlé volt az 1700-as években. 1571-ből, Garai Máté osztályleveléből ismerjük a tokaji asszúbor kifejezést, amit később megtalálunk Szikszai Fabricius Balázs latin-magyar szótárában is aszú szőlő formában, de 1600-as évi periratokban is előfordul. Közismert történet, hogy az első aszúbort valószínűleg Szepsi Laczkó Máté készíthette az 1620-as években a sátoraljaújhelyi Oremus szőlőhegy terméséből, de ez valószínűleg pontatlan adat, hiszen az aszút már korábban is ismertük.

Minek köszönhette ez a tokaji bor, hogy meghódíthatta Európát?

A korabeli tárolási és szállítási gyakorlat még nem tette lehetővé a borok – mai minőségbiztosítási fogalmaink szerint is – biztonságos szállítását, de a tokaji aszú cukor- és savtartalma miatt hosszabb utakat is kibírt.

Így juthatott el cári, császári és királyi udvarokba, ahol megbecsülték különleges értékeit: az 1700-as években lengyel, porosz, angol és francia kereskedők vitték szerte Európába a tokaji bort, 1733–1798 között a cári udvar Orosz Borvásárlói Bizottságot tartott fenn Tokajban.

A Rákóczi-szabadságharc után, a Franciaországban töltött emigrációs évei alatt II. Rákóczi Ferenc gyakran volt IV. Lajos király udvarában, ahol a magyar fejedelem iránti tisztelet jeléül a tokaji bor mellé ezt a feliratot nyomtatták kis kártyákra: „Le roi des vins, le vin des rois”, azaz a borok királya, a királyok bora, amely aztán a latin „Vinum regum, rex vinorum” formában vált közismertté.

Fotó: Unsplash / Manuel Venturini

Az utolsó kívánságok bora

Születésre áldomás, a torban vigasz – a bor szerepe az emberi élet fordulóinál is történelmi jelentőségű. Kevesebb szó esik azonban az utolsó kívánságok boráról, azaz a fogságban születő vágyakról. Az aradi vértanúk leveleiből és a korabeli visszaemlékezésekből azt is tudjuk, hogy a fogság napjainak gyötrelmeit is képes volt enyhíteni a jóféle magyar bor. Schweidel József tábornok így ír Aradi fogságom naplójában:

„...a folyosón Láhner bajtársamat pillantottam meg; tréfásan megkérdeztem tőle, hogy neki is úgy megy-e a sora, mint nekem, mert én a legjobb úton vagyok az éhhalál felé; ő pedig azt felelte:
„Testvér, nekem még borom is van.” Nyomban ezután az ő jó felesége, valóságos őrangyal, hozott nekem egy üveg magyarádi bort és három szál kolbászt,
nagyon jólesett, szívből jövő köszönettel adóztam érte; este fél nyolc órakor pedig Tóni hozott rántott levest, egy fél csirkét és egy darab kenyeret, meg fél icce bort; ezzel az éhség okozta hiányérzetet dicsőségesen legyőztük. Mikor a porkoláb este nyolc órakor belépett, elcsodálkozott a nyitott ajtón, és még jobban a lakomám maradványain, de mikor kérdőre vontam, hogy miért nem hozott nekem semmit, őszintén megmondta, nem tudja, hogy holnap kapok-e bármit is. Jámbor imádságok és az enyéimnek küldött jókívánságok után lefeküdtem, és nagyon jól aludtam.”
 

Fotó: Unsplash / Morgan Winston

Damjanich János honvéd vezérőrnagy feleségéhez intézett szinte mindegyik levelében szerepel borral kapcsolatos kérés: 

„Jó lesz, ha vörös bort küldesz.” (1. levél)
 
„Mivel tegnap nem küldtél vörös bort, ma üvegeket küldök, és kérlek, mondd meg Jánosnak, hogy egy másik hordóból töltse meg, mert az előbbi savanyú volt.” (2. levél)
 
„Miért nem küldte vissza János a megtöltés céljából küldött üvegeket? Én csak egy üveg vörös bort kaptam; talán nincs több a Péter pincéjében? Ebben az esetben kérlek, szerezz nékem valahol, talán Brünektől, igen jó vörös bort az üvegekbe. Jó volna, ha írnál Janinak Simándra egy negyed akóért, mert az ő vörös bora igen jó... A borra valaki részére sürgősen szükségem van.” (4. levél)
„Jani elküldte-e a vörös bort? Nékem már nincs, és holnap elküldöm a boros kosarat, hogy egypár üveg vöröset küldjél. Ha tehát Péter pincéjében jobb vörös bor nincs, keress valami jót Aradon, hogy holnapra legyen.” (5. levél)
„Amint a vörös bor Janitól megérkezik, küldd el nekem. Ha azonban ma meg nem érkeznék, és Roditzky otthon van, úgy vagy ővéle beszélj, vagy keress te valami különösen jót, mert reggel szükségem van rá. Ne feledkezz meg a húsz akóról! Ha véletlenül kapnál szőlőt, küldj.” (7. levél)
 
„A vörös bor kitűnő; sok köszönet érte neked, Milikém.” (8. levél)
 

Fotó: Unsplash / Moritz Knöringer

Ha csak e kiragadott mondatokat olvassuk a fennmaradt dokumentumanyagból, akkor is az az érzésünk lehet, hogy a sorsuk fordulását váró aradi foglyokban a bor tartotta a lelket a legnehezebb órákban. Valószínű, volt némi feszültségoldó szerepe, de a teljes levelezések és naplók ismeretében tudjuk, hogy félelmeiket vajmi kevéssé tudta enyhíteni. Mindazonáltal az életet, a szabadságot és az igaz ügyért nem hiába vállalt áldozatot jelképezte az aradi tizenhármak számára – ahogy azt mi is pontosan érzékeljük minden megemlékezés alkalmával.

Igazságok és remények, öröm, diadalmámor és fájdalommal teli vágyakozás – minden érzelem legmélyebb rezgése ott van egy pohár nemes borban.

A történelem már igazolta, mennyire fontos nekünk ez az ital, mely képes a legjobb értelemben átváltoztatni a lelket – és persze kárhozatba vinni azt, aki alábecsüli erejét. Történetek millióit adta nekünk a bor már eddig is, melyekből csak töredékeket tudunk megosztani e helyütt. Inspirációval tudunk szolgálni csupán, hogy ki-ki maga fedezze fel a borkultúra legizgalmasabb vonásait, legértékesebb történeteit és a bort ne csak fogyasztási értékével mérje. Tanuljuk vissza az áldomás valódi lényegét, törekedjünk a borok ismeretére és fogyasszuk mértékkel: a bor érdekes önismereti útra hív mindannyiunkat. 

Nyitókép: Unsplash / Al Elmes

A cikk megjelenését a METRO támogatta.

Ajánljuk még:

Lilakáposzta duó

Egyszer álmomban megjelent két hatalmas lilakáposzta: begördültek, és nem hagytak nyugodni. Reggel szinte ott éreztem a számban az ízét az álombéli káposztás-túrós, pikáns és üde kavalkádnak. A mustármag és a balzsamecet valami különösen izgalmas egyveleget alkotott, és még ránézni is boldogság volt. El is készítettem: egyszerűen, és akár magában, akár füstölt halfilével is megállja a helyét.