A drámák kedvelőinek
Az év egyik legvártabb és legnagyobbat szóló filmje az Oppenheimer volt szerte a világon. Az 1945 augusztusában Hirosimára és Nagaszakira ledobott atombombák okozta tragédiáról mindenki hallott már, de azt talán kevesebben tudják, hogy mégis ki és miért vetemedett arra, hogy létrehozzon egy tömegpusztító fegyvert, ami emberek százezreinek olthatja ki az életét, és aztán azt a katonaság kezébe adja. Nos, Christopher Nolan rendező Oppenheimere azért lett az év egyik legjobb filmje, mert ugyan az atombomba atyjáról és a feltalálás, a tesztek és végül a bevetés körülményeiről szól, egy pillanatra sem ítélkezik és nem is menti fel a tudóst – a válaszadást és a döntést teljes mértékben a nézőre hagyja. A filmben megjelenik Robert Oppenheimer (Cillian Murphy) fizikus morális dilemmája, a kor tudóstársadalmának fő karakterei és kérdései, de ahogyan azt Nolantől megszokhattuk, látványos (és hangos) jelenetekből sincs hiány.
Ha már drámák: a tavalyi év egyik legérdekesebb alkotása az Egy zuhanás anatómiája, amely ősz óta látható a mozikban. Már csak azért is érdemes adni neki egy esélyt, mert az idei Cannes-i Filmfesztivál fődíját is bezsebelte. A középpontjában egy írónőt találunk, akinek bíróság elé kell állnia, ugyanis azzal gyanúsítják, hogy meggyilkolta férjét. A film erős kezdéssel, egy halálesettel indít, ám abban senki sem lehet biztos, hogy Samuel magától zuhant-e ki az emeletről vagy kilökték. Öngyilkosság, gyilkosság vagy baleset történt? Az idegölő, izgalmas drámába oltott thriller egy percig se hagyja lankadni a figyelmet és nemcsak a bűncselekmény kerül reflektorfénybe, hanem a házasság intézménye is. A film streamingen egyelőre nem, de a mozikban még elérhető.
Főszerepben a márkák
Ha sorra vesszük a 2023-as év filmjeit, feltűnik egy furcsa trend: hat hónap alatt hat olyan alkotás is megjelent, melynek középpontjában egy-egy márka állt. A legnagyobb felhajtást kapó mozi egyértelműen a(z Oppenheimerrel egy napon debütált) Barbie lett, mely egyébként a legjövedelmezőbb film volt tavaly, a maga 1,35 milliárd dolláros bevételével jócskán túlszárnyalta az előzetes becsléseket. A Margot Robbie és Ryan Gosling főszereplésével készült Barbie-ról sokan hitték, hogy gyerekes butaság lesz – ők jó nagyot tévedtek, ugyanis a film felnőtteknek készült. Ismerősi körömben nem egy baráti beszélgetést tematizált a megosztó alkotás: van, aki a feminista üzenetet túlzónak érezte, más éppen azért rajongott. Megint más azt mondta, számára az öregedésről szól az alkotás, egy negyedik barát pedig azt, szerinte a spiritualitásról, az önmeghaladás, értelemmel teli élet választásáról. Döntsön mindenki, számára miről szól – Greta Gerwig (Kisasszonyok) rendezését már az HBO Maxon nézhetjük meg.
De nem a szőke ciklonról szóló mozi volt idén az egyetlen márka köré épülő koncepció, jelent még meg a vásznakon és a streamingszolgáltatóknál produkció a Tetrisről, a csípős Flamin’ Hot Cheetos chipsről (Flamin’ Hot: Egy pikáns sikertörténet), a BlackBerryről és a kilencvenes években menő Beanie Babiesről is, azonban a Barbie után egyértelműen az Air – Harc a legendáért lett a legnépszerűbb. Az AirJordaneket manapság mindenki ismeri, de a cipők megszületése körüli történetet nem ismertük eddig. Ben Affleck rendezése megmutatta, miképp szerezte meg a nyolcvanas években a csőd szélén táncoló Nike egyik új termékük arcának az épp feltörekvő kosárlabdatehetséget, Michael Jordant. Sportrajongóknak kötelező alkotás!
Főszerepben az izgalom
November közepén került fel a Netflixre A gyilkos című thriller. A jellegzetesen sötét stílusáról ismert David Fincher (Hetedik, Harcosok klubja, Holtodiglan) filmjében a friss visszatérő Michael Fassbender alakít egy kimért bérgyilkost. A lassan folydogáló sztori tempója ellenére izgalmas, a sokat monologizáló főszereplőt követhetjük, ahogy hidegvérrel, profin végzi a munkáját.
Ha valakinek van szabad három és fél órája, és türelmes, akkor Martin Scorsese Megfojtott virágok című filmjében sok örömet lelhet. Az ősszel debütált vadnyugati krimiben a rendező újra Leonardo DiCapriót tette meg főszereplői egyikének, és mellé nem kisebb színész adott, mint az idén 80 éves Robert De Nirót. Az igaz történetet feldolgozó film az 1920-as években játszódik, amikor Oklahoma államban rejtélyes gyilkosságok sorát követték el az oszázs törzs tagjai ellen, valószínűsíthetően a földjükön talált olaj miatt. A mozi egy háborús veterán és egy őslakos között szövődött szerelmet középpontba állítva mutatja be a történteket, az árulást, a kapzsiságot és a drámát.
Az AppleTV-re gyártott Simlisben egy csaló forgatja fel Manhattan milliárdosainak életét, akik nem kevésbé gyanúsak és rátartiak, mint maga a bűnöző. Vagy lehet, hogy ők mindannyian pénzéhes emberek, akik a törvény felett állónak képzelik magukat? Vesztegetésből, stiklikből nincs hiány a filmben, ami érdekes szerkezeténél fogva mindig két szereplőt mutat be – egyikük időről időre lecserélődik, így folyhat tovább a cselekmény. Julianne Moore, Sebastian Stan, John Litgow nevével fémjelzett film tényleg megéri a rászánt időt.
Ajánljuk még: