Egészség

Gyógyír külsőleg és belsőleg is: kedvenc őszi olajaink

A természet kincsestára megannyi értékes, egészségmegőrző kincset tartogat számunkra – és ezt a lehetőséget érdemes kihasználnunk. A teák, tinktúrák, elixírek és táplálékkiegészítők világán túl van egy olyan csoport, ami nem jut elég figyelemhez, pedig használatuk nagymértékben segítheti szervezetünk támogatását: a növényi olajoknak mind a konyhánkban mind a fürdőszobánkban helyet érdemes szorítani, ugyanis külsőleg és belsőleg is jót tesznek az egészségünknek!

Mustármagolaj

Egy erőteljes, fűszeres illatú olaj, ami tápláló összetevőinek köszönhetően elősegítheti a haj növekedését és küzdhetünk vele a hajhullás ellen is, a fejbőrbe masszírozva. A bőrre melegítő és tonizáló hatással bír, illetve növeli a feszességét.

Gasztronómiai alkalmazását tekintve az ázsiai konyha kedvelt alapanyaga, érdemes kipróbálni a hidegen sajtolt mustármagolajat salátákra, pirítósra öntve. De a mennyiséggel csak óvatosan: jóból is megárt a sok! A mustármag olaja ugyanis egy hatóanyagokban koncentrált élelmiszer, ezért nem ajánlott más növényi olajokkal és vajakkal, illóolajokkal kombinálva használni.

Dióolaj

A dióolaj egy rendkívül sokoldalú alapanyagunk. Fogyasztása segíthet csökkenteni a magas vérnyomást és kedvezően hat a szív- és érrendszerre, illetve a koleszterinszintre. Omega-3-tartalmának köszönhetően az idegrendszer és az agy egészséges működésében is szerepet játszik, emellett extra mennyiségű magnéziumot is tartalmaz, ami stresszoldó hatású.

Hevítése nem ajánlott, de szinte bármilyen ételhez felhasználható: jellegzetes zamata plusz színt ad a köreteknek, húsoknak, grillezett zöldségeknek. A meleg ételekhez érdemes utólag hozzáadni, de egy kevés fűszerrel akár pácot vagy salátaöntetet is készíthetünk belőle. Ha felbontunk egy üveg dióolajat, három-négy hónapon belül javasolt felhasználni, hogy az értékes alkotóelemei ne veszítsenek minőségükből.

Máriatövisolaj

A máriatövis olaja polifenolforrás: vagyis kiválóan alkalmas a száraz és irritált bőr, valamint az érett bőr ápolására, külsőleg. Intenzív tápláló és bőrregeneráló hatást fejt ki, védi a bőrt a környezeti tényezők káros hatásaitól is. Használata érzékeny bőr esetén különösen ajánlott, és más növényi olajokkal és vajakkal, illóolajokkal is keverhetjük.

A konyhában mindenképpen hidegen alkalmazzuk: jót tesz a májnak és az epeutaknak, és segít a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is. Önthetjük salátákra, hideg ételekre, de akár önmagában, napi egy-két teáskanálnyi mennyiségben is fogyaszthatjuk. Kiváló Omega-3 és E-vitamin forrás.

Csalánmagolaj

A csalánmagolaj igen sokrétű hatással rendelkezik: A-, B-, C-, F-, K- és U-vitaminokat is tartalmaz, és jelentős az ásványianyag-, illetve nyomelemtartalma is. Gazdag a gyulladáscsökkentő esszenciális zsírsavakban: ilyen a linol, a linolén, és az arahidrosav. Fogyasztása csökkentheti a koleszterinszintet, a magas vérnyomást, és támogathatja a köszvényben szenvedők terápiáját is. A népi gyógyászat szerint hosszú távú (de maximum 6 hónapos) fogyasztása segíthet a cukorbetegség leküzdésében.

Napi adagja egy teáskanál, éhgyomorra. Szendvicsekbe cseppentve vagy magvas salátákba keverve még azok is ízletesnek találják az ételt, akik egyébként nem szívesen fogyasztják önmagában a csalánmag nyers olaját.

Szezámolaj

Egy regeneráló és tápláló hatású olaj, ami bőrlágyító és bőrpuhító hatással rendelkezik. Segítségével felvehetjük a harcot a bőr öregedésének első jelei ellen, és a szezámolaj külsőleg abban is segíthet, hogy helyreállítsuk bőrünk természetes védőrétegét.

Fogyasztása segíthet fenntartani a vér normális koleszterinszintjét, mert magas a telítetlen zsírtartalma, ezért érdemes kiváltanunk vele az olyan zsiradékok használatát, amelyeknek magas a telített zsírtartalma. 

Az ázsiai konyha kedvelt alapanyaga, szinte bármilyen ételhez felhasználhatjuk. Arra ügyeljünk, hogy a hevítés ajánlott maximális hőmérséklete 180 Celsius-fok. A pörkölt szezámmagból nyert olaj gazdag aromájú: jellegzetes csípős íze is van. Ha megszoktuk és megszerettük ízvilágát, akkor próbáljuk ki a híres szezámpasztát (más néven tahinit) is, ami pedig a hummusz összetevője.

Feketekömény-olaj

Gyulladáscsökkentő és antibakteriális hatással rendelkezik, ezenkívül támogatja az emésztőrendszert, a keringési rendszert és az idegrendszert is. Fogyasztásával növelhetjük szervezetünk immunitását, és a feljegyzések szerint lefekvés előtt alkalmazva segíthet az álmatlanság elleni küzdelemben is. A-, E- és C-vitamin-tartalma is említésre méltó, és omega-3-tartalmának köszönhetően hozzájárul a szív egészségének megőrzéséhez is.

Jellegzetes, mindentől megkülönböztethető aromájú olaj. Kizárólag hidegen használható, mert melegítéskor elveszíti értékes tulajdonságait. Ezért saláták, szendvicsek, feltétek és hideg harapnivalók kiegészítőjeként ajánljuk.

Ajánljuk még:

Megjavítom az agyam! – A neurofeedback módszerével közeledek egy kiegyensúlyozottabb élethez

Bárki megmondja rólam, hogy már gyerekként is tíz centivel a föld felett jártam és ábrándoztam reggeltől estig, de még ma is előfordul, hogy ha szólnak hozzám, az csak tíz másodperc elteltével jut el a tudatomig – ha egyáltalán eljut. Minden kimegy a fejemből és elképesztően szétszórt vagyok, arról aztán nem is beszélve, hogy egész életemben botladoztam, folyton levertem és összetörtem valamit. Amikor hallottam a neurofeedbackről, amivel többek között a figyelemzavart kezelik az agyhullámok kondicionálásával, rögtön meg akartam tudni, mi is van az én fejemben. 

 

Már követem az oldalt

X