Gyönyörű az idő Budapesten, végre megérkezett a nagyon várt tavasz. De a napsütés és a meleg sem állította meg azt a több ezer embert, akik három napon át a HUNGEXPO zárt hangárjaiban kalandoztak – a napsütésnél nagyobb kincsekre bukkanhattunk itt. Három pavilonon át, ameddig a szem ellát, ételek, italok, emberek tömörültek. Beszédzaj, nevetések, névjegykártya-suhogás hallatszott. Az illatok méterenként változnak, ahogy haladtunk előre: előbb kávé, utána sajtok és sonkák, aztán péksütemények illata lengte körbe a HUNGEXPO-t bejárókat.
Tizenhat ország háromszáz kiállítójának standjait nézhették meg a látogatók. A gyakorlatban ez közel lehetetlen, ugyanis harmincezer négyzetméternyi területen sorjáztak az innovatív konyhai technikákat bemutató cégek, a régi és új, a már méltán híres és feltörekvőben lévő márkák bemutatkozó anyagai. A résztvevők megismerhették, milyen egy Desszert Verseny, egy Közétkeztetési Verseny, megnézhettek cukrász- és pékbemutatókat, konferenciákat és az első Hungarian Wine Summit-ot is.
Mindeközben pedig közösen gondolkodhattak arról, milyen lesz a jövő étkeztetése, vendéglátása, magyarán milyen újításoktól koppan majd az állunk nekünk, vendégeknek.
Magyarország Tortája 2022
A Magyar Cukrász Ipartestület tizenhatodik éve dolgozik azon, hogy minden év augusztus 20-án új tortakülönlegességgel köszönthessük hazánkat születésnapján. A testülethez beérkezett sok-sok receptből idén is kiválasztották a legígéretesebbeket, amelyeket a SIRHA kiállításon, közönség előtt kóstolt meg a szakértői zsűri. Ők szűkítették aztán le a mezőnyt öt tortára, amelyek közül kikerülhet – további két forduló után – a 2022-es Magyarország Tortája. Elöljáróban elmondhatjuk: bármelyiket is választjuk, gyönyörű tortával ünnepelhetünk augusztusban!
Az idei döntős torták ezek lettek:
- Huncut szilva herceg – Karikó Orsolya – Vanília & Gelarto, Nagykőrös
- Évszakok – Szívós Zita – Major Cukrászda, Budapest
- Hegyaljai mámor – Halász Zsuzsa – Kishalász Cukrászda, Szerencs
- Kék kötény kincse – Lakatos Pál – Levendula és Kert Cukrászda, Szigetszentmiklós
- Karmelita – Gyuris László – A Cappella Cukrászda, Szeged
A tortákat megcsodáltuk, a zsűri választását végignéztük – már csak azt várjuk, hogy mi magunk is megkóstolhassuk a kreációkat augusztus 20-án!
A jövő menzája
Egy 2020-as rendelet okán a közbeszerzés keretein belül pályázó közétkeztetőknek 2022-től a beszerzett termékek összértékének minimum 60 százaléka közétkeztetési rövidellátási láncban (vagyis közvetlenül a termelőtől, vagy minimális számú köztes szereplő bevonásával) beszerzett termékekből, illetve helyi élelmiszerekből kell, hogy álljon. Ugyanez jövőre már 80 százalék kellene, hogy legyen. Az üdvös változás eredményeképpen
a menzákon is magyar ételeket kapnának kicsik és nagyok, lehetőleg egyre jobb minőségben.
A SIRHA kiállításon bizonyították, hogy ez közel sem lehetetlen: a Közétkeztetési Szakácsverseny döntőjében egy felnőtteknek szánt, háromfogásos ebédet készítettek a versenyzők, előre meghatározott anyagköltséggel. Az idei évben a hívószó „farsangi ételek a hagyomány és megújulás jegyében” volt. A nyertes csapat többek között kacsahússal töltött tavaszi tekercset, brézelt marhanyakat és minifánkot is tartalmazó menüsort készített.
Persze felmerül a kérdés, mikor lesz valóban ilyen menüsor egy magyar menzán. Nos, válaszunk nincs, reményeink annál inkább: reméljük, ha van rá akarat, lesz rá mód is, hogy a közétkeztetés évről évre fejlődjön. A kezdeményezések és az ösztönző versenyek talán mindenkinek erőt adhatnak, hogy jó irányba haladunk!
Bocuse d’Or – A világ legmenőbb szakácsversenye
2016 után másodszor rendezték a Bocuse d’Ort a magyar fővárosban. Nyolc évvel ezelőtt a Széll Tamás vezette magyar csapat első helyen végzett. Idén a magyar versenyző Dalnoki Bence volt, a Michelin-csillagos Stand Étterem sous chefje, commis-jaként (segédje) pedig Nyikos Patrik dolgozott. Széll Tamás coachként segítette a hazai indulókat, míg Szulló Szabina a nemzetközi zsűriben képviselte Magyarországot.
A Bocuse d’Or lelátóihoz érkezve az embert egészen elhagyta a „kiállításhangulat”, helyét átvette a versenyszellem. Nemzeti zászlók lobogtak a lelátókon, festett arcú, nemzeti színekben pompázó mezekben, pólókban ült (állt, kiabált) megannyi ország képviselete. Buliztak, drukkoltak, lelkesítettek.
A hagyományokat követve idén is két ételt kellett készteni az induló csapatoknak. A magyaroknál hazai burgonyafajtákkal, őzgerinccel és őzcombbal dolgoztak. A versenyzőknek 5 óra 35 perc alatt kell rendezett konyhában, pazarlás nélkül elkészíteni három fogást. A magyar csapat végül ezüstéremmel tért haza.
Innovációk minden szinten
„Örömteli fáradság van bennünk. Ez a három nap a HORECA-szektor ünnepe, több mint 25 ezer vendéglátós, séf, szakács gyűlt össze, és nagyon jó volt látni, hogy ez megvalósulhatott. Nincs még egy ilyen platform, ahol a szakemberek találkozhatnak egymással és a beszállítókkal, megismerhetik az innovációkat, a megoldásokat. Nagyon erős, komoly szakmai eseményt tudhatunk magunk mögött” – összegzi Bősze Ákos, a SIRHA kiemelt szakmai partnerének, a METRO-nak HORECA fejlesztési igazgatója.
A vezető kiemelte, az elmúlt két év és a Covid sokmindent megváltoztatott. Mivel a házhozszállítás sosem látott mértékben elterjedt, várhatóan – ha nem is olyan mértékben, mint a mögöttünk álló időszakban, de – része marad életünknek. Azok a vendéglátósok tehát, akik továbbra is nyújtanak ilyen szolgáltatást, lehetőséget kapnak arra, hogy e téren is forgalmat generáljanak.
„Emellett egy másik trendre is érdemes odafigyelni: felnőtt a vendégkör egy új generációja, és ez a fiatal generáció nagyon sok élménnyel szeretne találkozni a vendéglátóhelyen. Amíg pár évvel ezelőtt 90 százalékban az döntött a vendéglátóhely sikerességéről, hogy milyen az étel minősége, most nagyjából 60 százalékért felelős ugyanez. Napjainkban a helyeknek komplett élménycsomagot kell nyújtani ahhoz, hogy a digitális generációnak a kedvére tegyen. Ráadásul az élmény már ott elkezdődik, hogy az illető milyen gyorsan tudja megtalálni az online térben a keresett éttermet, milyen gyorsan tud foglalni a neten, mennyire hamar tud tájékoztatást kapni a kínálatról és a szolgáltatásokról” – magyarázza Bősze Ákos.
A megváltozott igényekre válaszolva a METRO az elmúlt két évben kialakított egy digitális csomagot, amely kifejezetten a vendéglátóipar igényeit szolgálja. „A Dish By METRO rendszerünkön keresztül akár nyolc perc alatt elkészítheti az adott cég a honlapját, és ha szeretne, házhoz szállításos modult csatlakoztathat az alapcsomagra, de foglalási rendszert is biztosítunk. A vendéglátós így biztosítani tudja a megfelelő élménykezdetet, ráadásul mivel a vendég másnap értékelést adhat a foglalásról, egy jó visszajelzéssel is gazdagodhat az üzemeltető. Ez a digitális csomag egyébként a SIRHA kiállítás innovációs versenyének első helyezettje lett.”
A kiállításról hazatérve egy dologban biztos lehet az ember: mi, vendégek jó kezekben vagyunk. Emberek ezrei dolgoznak azon, hogy minél jobb szolgáltatásokat kaphassunk, minél több élményt gyűjthessünk. És ha valamiért, ezért igazán hálásak lehetünk!