ZónánTúl

Tízezrek találkoztak, hogy egyre jobb élmény legyen vendégnek lenni

Március 22–24. között a HUNGEXPO-ra sereglett az európai gasztronómia színe-java: a SIRHA Budapest kiállításán a vendéglátóipar szerelmesei találkoztak. A sok kóstolás után megszavazták, melyik sütemény lehet idén az Ország Tortája, és ki legyen a Bocuse d’Or Európai Döntőjének nyertese.

Gyönyörű az idő Budapesten, végre megérkezett a nagyon várt tavasz. De a napsütés és a meleg sem állította meg azt a több ezer embert, akik három napon át a HUNGEXPO zárt hangárjaiban kalandoztak – a napsütésnél nagyobb kincsekre bukkanhattunk itt. Három pavilonon át, ameddig a szem ellát, ételek, italok, emberek tömörültek. Beszédzaj, nevetések, névjegykártya-suhogás hallatszott. Az illatok méterenként változnak, ahogy haladtunk előre: előbb kávé, utána sajtok és sonkák, aztán péksütemények illata lengte körbe a HUNGEXPO-t bejárókat.

Tizenhat ország háromszáz kiállítójának standjait nézhették meg a látogatók. A gyakorlatban ez közel lehetetlen, ugyanis harmincezer négyzetméternyi területen sorjáztak az innovatív konyhai technikákat bemutató cégek, a régi és új, a már méltán híres és feltörekvőben lévő márkák bemutatkozó anyagai. A résztvevők megismerhették, milyen egy Desszert Verseny, egy Közétkeztetési Verseny, megnézhettek cukrász- és pékbemutatókat, konferenciákat és az első Hungarian Wine Summit-ot is.

Mindeközben pedig közösen gondolkodhattak arról, milyen lesz a jövő étkeztetése, vendéglátása, magyarán milyen újításoktól koppan majd az állunk nekünk, vendégeknek.

Magyarország Tortája 2022

A Magyar Cukrász Ipartestület tizenhatodik éve dolgozik azon, hogy minden év augusztus 20-án új tortakülönlegességgel köszönthessük hazánkat születésnapján. A testülethez beérkezett sok-sok receptből idén is kiválasztották a legígéretesebbeket, amelyeket a SIRHA kiállításon, közönség előtt kóstolt meg a szakértői zsűri. Ők szűkítették aztán le a mezőnyt öt tortára, amelyek közül kikerülhet – további két forduló után – a 2022-es Magyarország Tortája. Elöljáróban elmondhatjuk: bármelyiket is választjuk, gyönyörű tortával ünnepelhetünk augusztusban!

Az idei döntős torták ezek lettek:

  • Huncut szilva herceg – Karikó Orsolya – Vanília & Gelarto, Nagykőrös
  • Évszakok – Szívós Zita – Major Cukrászda, Budapest
  • Hegyaljai mámor – Halász Zsuzsa – Kishalász Cukrászda, Szerencs
  • Kék kötény kincse – Lakatos Pál – Levendula és Kert Cukrászda, Szigetszentmiklós
  • Karmelita – Gyuris László – A Cappella Cukrászda, Szeged

A tortákat megcsodáltuk, a zsűri választását végignéztük – már csak azt várjuk, hogy mi magunk is megkóstolhassuk a kreációkat augusztus 20-án!

A jövő menzája

Egy 2020-as rendelet okán a közbeszerzés keretein belül pályázó közétkeztetőknek 2022-től a beszerzett termékek összértékének minimum 60 százaléka közétkeztetési rövidellátási láncban (vagyis közvetlenül a termelőtől, vagy minimális számú köztes szereplő bevonásával) beszerzett termékekből, illetve helyi élelmiszerekből kell, hogy álljon. Ugyanez jövőre már 80 százalék kellene, hogy legyen. Az üdvös változás eredményeképpen

a menzákon is magyar ételeket kapnának kicsik és nagyok, lehetőleg egyre jobb minőségben.

A SIRHA kiállításon bizonyították, hogy ez közel sem lehetetlen: a Közétkeztetési Szakácsverseny döntőjében egy felnőtteknek szánt, háromfogásos ebédet készítettek a versenyzők, előre meghatározott anyagköltséggel. Az idei évben a hívószó „farsangi ételek a hagyomány és megújulás jegyében” volt. A nyertes csapat többek között kacsahússal töltött tavaszi tekercset, brézelt marhanyakat és minifánkot is tartalmazó menüsort készített.

Persze felmerül a kérdés, mikor lesz valóban ilyen menüsor egy magyar menzán. Nos, válaszunk nincs, reményeink annál inkább: reméljük, ha van rá akarat, lesz rá mód is, hogy a közétkeztetés évről évre fejlődjön. A kezdeményezések és az ösztönző versenyek talán mindenkinek erőt adhatnak, hogy jó irányba haladunk!

Bocuse d’Or – A világ legmenőbb szakácsversenye

2016 után másodszor rendezték a Bocuse d’Ort a magyar fővárosban. Nyolc évvel ezelőtt a Széll Tamás vezette magyar csapat első helyen végzett. Idén a magyar versenyző Dalnoki Bence volt, a Michelin-csillagos Stand Étterem sous chefje, commis-jaként (segédje) pedig Nyikos Patrik dolgozott. Széll Tamás coachként segítette a hazai indulókat, míg Szulló Szabina a nemzetközi zsűriben képviselte Magyarországot.

A Bocuse d’Or lelátóihoz érkezve az embert egészen elhagyta a „kiállításhangulat”, helyét átvette a versenyszellem. Nemzeti zászlók lobogtak a lelátókon, festett arcú, nemzeti színekben pompázó mezekben, pólókban ült (állt, kiabált) megannyi ország képviselete. Buliztak, drukkoltak, lelkesítettek. 

A hagyományokat követve idén is két ételt kellett készteni az induló csapatoknak. A magyaroknál hazai burgonyafajtákkal, őzgerinccel és őzcombbal dolgoztak. A versenyzőknek 5 óra 35 perc alatt kell rendezett konyhában, pazarlás nélkül elkészíteni három fogást. A magyar csapat végül ezüstéremmel tért haza. 

Innovációk minden szinten

„Örömteli fáradság van bennünk. Ez a három nap a HORECA-szektor ünnepe, több mint 25 ezer vendéglátós, séf, szakács gyűlt össze, és nagyon jó volt látni, hogy ez megvalósulhatott. Nincs még egy ilyen platform, ahol a szakemberek találkozhatnak egymással és a beszállítókkal, megismerhetik az innovációkat, a megoldásokat. Nagyon erős, komoly szakmai eseményt tudhatunk magunk mögött” – összegzi Bősze Ákos, a SIRHA kiemelt szakmai partnerének, a METRO-nak HORECA fejlesztési igazgatója.

A vezető kiemelte, az elmúlt két év és a Covid sokmindent megváltoztatott. Mivel a házhozszállítás sosem látott mértékben elterjedt, várhatóan – ha nem is olyan mértékben, mint a mögöttünk álló időszakban, de – része marad életünknek. Azok a vendéglátósok tehát, akik továbbra is nyújtanak ilyen szolgáltatást, lehetőséget kapnak arra, hogy e téren is forgalmat generáljanak. 

„Emellett egy másik trendre is érdemes odafigyelni: felnőtt a vendégkör egy új generációja, és ez a fiatal generáció nagyon sok élménnyel szeretne találkozni a vendéglátóhelyen. Amíg pár évvel ezelőtt 90 százalékban az döntött a vendéglátóhely sikerességéről, hogy milyen az étel minősége, most nagyjából 60 százalékért felelős ugyanez. Napjainkban a helyeknek komplett élménycsomagot kell nyújtani ahhoz, hogy a digitális generációnak a kedvére tegyen. Ráadásul az élmény már ott elkezdődik, hogy az illető milyen gyorsan tudja megtalálni az online térben a keresett éttermet, milyen gyorsan tud foglalni a neten, mennyire hamar tud tájékoztatást kapni a kínálatról és a szolgáltatásokról” – magyarázza Bősze Ákos.

A megváltozott igényekre válaszolva a METRO az elmúlt két évben kialakított egy digitális csomagot, amely kifejezetten a vendéglátóipar igényeit szolgálja. „A Dish By METRO rendszerünkön keresztül akár nyolc perc alatt elkészítheti az adott cég a honlapját, és ha szeretne, házhoz szállításos modult csatlakoztathat az alapcsomagra, de foglalási rendszert is biztosítunk. A vendéglátós így biztosítani tudja a megfelelő élménykezdetet, ráadásul mivel a vendég másnap értékelést adhat a foglalásról, egy jó visszajelzéssel is gazdagodhat az üzemeltető. Ez a digitális csomag egyébként a SIRHA kiállítás innovációs versenyének első helyezettje lett.”

A kiállításról hazatérve egy dologban biztos lehet az ember: mi, vendégek jó kezekben vagyunk. Emberek ezrei dolgoznak azon, hogy minél jobb szolgáltatásokat kaphassunk, minél több élményt gyűjthessünk. És ha valamiért, ezért igazán hálásak lehetünk!

 

Ajánljuk még:

Kirándulóhelyek távol a város zajától – télen is látványosak

Különleges helyek, páratlan kilátások. Ez a közös abban az öt helyben, amelyek alig egy óra távolságra találhatóak valamely magyar nagyvárostól, mégsem kell attól tartanunk, hogy tömegekbe ütközünk. Sapka, sál, kesztyű legyen kéznél, csakúgy, mint meleg öltözet, az élményről pedig a természet gondoskodik.