Prédikálószék-kilátó: a hely, ahonnan a Dunakanyar legszebb panorámáját láthatod

Noha Magyarország nem szenved hiányt lélegzetelállító panorámákban, én most mégiscsak egy specifikus helyet, a személyes kedvencemet emelném ki: a Prédikálószéket.

Szerintem sok budapesti lakos nem is tudja, hogy egy órán belül mennyi hegyvidéki túraútvonal érhető el autóval, tömegközlekedéssel vagy akár biciklivel. Az igazat megvallja, én sem tudtam sokáig, hogy milyen szerencsés vagyok. Csak 25 évesen, egy tervezetlen „na, menjünk már valahova, itt az egész szombat!” – típusú ötlet folytán pillantottam meg először a Dunakanyar egyik legszebb panorámáját: a Prédikálószéket. Valahogy így kezdődött el az ötlet, hogy eldöntöttük, felmászunk arra a hatalmas, 639 méteres andezitsziklára, ami egyébként a Visegrádi-hegység harmadik legmagasabb pontja a 699 méteres Dobogó-kő és a 654 méteres Öreg-vágás-hegy után.

Túra a Prédikálószékre

A gyors előkészület során megbizonyosodtunk arról, hogy a Prédikálószékhez több túraútvonalon is eljuthatunk: a legnépszerűbb opció Dömösről indul, és a Vadálló-köveket is érinti; mi végül mégis úgy döntöttünk, hogy a csúcstámadást inkább Dobogókőről kezdjük, onnan követjük a túraútvonalat jelző piros háromszögeket.

A Dobogókőről induló útszakasz is változatos, mondhatni, eléggé furfangos: volt benne minden izmot megmozgató hegymenet és kellemes erdei sétás lejtmenet is (néhol pedig egészen horrorfilmbe illő, meredek dombvonulatba vágott falépcsők segítették a haladást). E három kombinációjával jutottunk el a 699 méteres Dobogókőről a 639 méteres Prédikálószékre.

A Prédikálószék-kilátó

Körülbelül két és fél óra alatt tettük meg a 6,4 km hosszú útszakaszt, majd ugyanazon az útvonalon haladtunk vissza, tehát egy körülbelül 13 kilométeres hosszúságú túráról van szó. A kilátás, ami a csúcson tárult elénk, megérte az összes csepp izzadságot, sárban átázott cipőt: alattunk a Duna kanyargott patkó alakban, miközben Salamon-tornya, Fellegvár, Visegrád vonulatai, Börzsöny csúcsai töltötték ki az emberi szem nagytotálját, amely hazánk egyik legszebb panorámaképének is nyugodtan nevezhetünk.

2016-ban egy fából készült, beton alapon álló, 12 méter magas, 3 szintes, Koller József Ybl-díjas építész tervezésében készült kilátót is átadtak a Prédikálószéken, hogy a Dunakanyar panorámája még élvezetesebb legyen. A kilátó szintjei a magyar királyok életéről adnak tájékoztatást kissé nehezen olvasható, kalligrafikus írással íródott táblák segítségével. (Slusszpoén, ami engem nagyon meglepett: a kilátó egyik fő látványosságánál, a sziklaperemen álló kereszt közelében nemcsak pihenésre alkalmas padok, hangulatos piknikezésre csábító asztalkák várják a túrázókat, hanem ingyenes Wi-Fi kapcsolat is.)

Extra tippek a túrázáshoz, avagy elemi hibák, amiket mi elkövettünk, majd örök életre tanultunk belőle:

• Indulás előtt vedd figyelembe az előző napok időjárását is: mi ezt nem tettük meg, így rácsodálkozós meglepetésként ért verőfényes napsütésben a nedves, sártengeres, cipőáztatós, korcsolyapályás, eltaknyolós túraútvonal (főleg lejtmenetben volt ez élvezet, amikor hajszálvékony, azonnal eltörő ágakba kapaszkodva próbálja menteni az ember az életét).
  • Ebből következik a második tipp is: az időjárásnak megfelelő ruha, túrafelszerelés, bakancs nagymértékben hozzájárul a túra lelki átvészeléséhez. (Én töredelmesen bevallom, hogy széltől dideregve, átázott cipővel, a világ legnagyobb életfájdalmával az arcomon botorkáltam 13 kilométert, és számomra is meglepő, hogy még így is élvezni tudtam a túrát. A csúcsra érve mintha mindez elfelejtődött volna.)
  • Mivel viszonylag hosszú a túra, mindenképp kalkulálj elegendő élelemmel és vízzel (1,5-2 liter)! (Ezt az egyet legalább jól csináltuk.)

Fenséges fenyvesek, felvidéki panoráma, mesefalu és medvecsengő – az Alacsony-Tátra varázsa

Jó ideje tél végén, ha csak tehetem, célba veszem a nagy hegyeket. Makk egészségesen is, mert érzem, hogy jót tesz a testemnek, a tüdőmnek, a szívemnek, és persze a lelkemnek is. Javaslom is mindenkinek, aki a télen összeszedett valami nehezen múló nyavalyát, hogy tegyen így. Minden patikaszernél többet ér a lábadozás során néhány nap túra, például az Alacsony Tátrában.