ZónánTúl

Örökség-kiárusítás: megfizethető lenne az érzés, ami egy százéves szekrényhez kapcsolódik?

„A képen látható állapotú régi szekrény eladó” – szól az egyik internetes piactér képaláírása. Az érezhetően amatőr fotón egy szürke olajfestékkel vastagon mázolt, egykor szebb napokat látott tálalószekrény, rajta egy vidéki sufniszervíz minden szükséges kellékével. A csavarok, olajos flakonok és törött fogú kulcsok borította pult hátterében tűzifa, csorba-zománcos lábasok és egy Simson poros konglomerátuma. A kép alatt pedig a kommentek…

„Patkánytanya!” „Elvárja a barom, hogy valaki még fizessen is neki a lomtalanításért!” „Nem hiszem el, hogy ezt valaki tényleg komolyan gondolja!” – hogy csak a legszolidabbakat idézzem. Telefonszám hiányában csak remélni tudom, hogy a hirdető olvas még üzeneteket. Nem sokkal később azonban érkezik a válasz: „igen, még megvan a szekrény!” „Nem, nem vagyok kereskedő, magamnak keresek felújítható régi bútorokat, eszközöket.”  „Őszintén megmondom magának, nem tudom, valójában mit is ér… Hagyaték.”

A kis falu főutcájának lerobbant háza előtt a tavalyi fű kóróját már senki nem vágja. „Adjon Isten!” – kiáltok be a rozsdás kapu fölött, „Fogadj Isten!” – felel a házból kilépő. Beljebb hív, kezet fogunk. „Olvasta?” – kezdi minden átmenet nélkül. „Olvastam… Nagyon sajnálom” – mondom, s pontosan tudom, mire gondol. „Mondja, érti ezt maga, miér’ csinálják?” „Menjünk, nézzük meg inkább.”

Az egykori ólból kialakított fáskamrában azonnal felismerem a fotón látott tárgyakat, melyek aztán a házigazda szavai által azonnal életre kelnek. „Ebbe a vödörbe fejte anyám a tehéntejet… A bontóasztalon még tavaly is volt disznóvágás. Itt állt apám, mikor agyvérzést kapott…”

A kékes fénnyel vibráló képernyőn jól látszanak az egyszerű telefonnal készített amatőr fotó hibái, azonban a rajta szereplő tárgyak mögött rejtőző történetek, az általuk írt életutak csak ott helyben, a poros sufni félhomályában válnak megismerhetővé. Vajon hány generáció múlt el, mire a lovaseke markolatát kérges tenyerek tükörsimára koptatták? Hányszor kellett nyitni-csukni a szekrény ajtaját, míg sarkába kicsiny árkot húztak a rá kulcsolódó ujjak? Hová tűntek a fejősállatok az istállókból, s hová tűnt az ember a tájból?

„A szekrény előbb a konyhában állt, s mikor öcsi Hollandból új bútort hozott, apám kihozta magának ide a műhelybe. Mert hát baja végülis nem volt.” A szürke olajfestékből vastagon jutott a faragott tálalószekrényre, bőven lesz vele dolog, mire letakarítom, de valahol belül mégis hálás vagyok érte: még az IFA-Skoda-Simson feltámasztások közepette is áthatolhatatlan védőpajzsként óvta a tömörfa szerkezetet.

A hideg szélben jólesne végre ismét az autó melegébe húzódni, de a gabonadézsák, dagasztóteknők, lapos és magas edények között álló ember csak mesél és mesél… A telefonon kapott méretek köszönőviszonyban nincsenek a szekrény valódi kiterjedésével, bepakolása így komoly logisztikai művelet. Harmadszor vesszük ki a csomagtartóból, hogy talán egy másik pozícióban betéve be tudjuk majd csukni rá az ajtót.

A zománcos lábosok ára jól becsülhető, de mennyit ér a kérges tenyerek ekemarkolaton végzett évtizedes csiszoló munkája? Megfizethető-e az az érzés, amely egy akár százéves szekrényhez kapcsolódik? „Hangulata, lelke van ezeknek” – s igazuk van, kik így mondják. Ennek megértéséhez viszont fotelből írt kommentek helyett valódi, életszagú találkozásokra, nyitottságra, emberségre van szükség.

A régi szekrény zeneterápiában használt hangszerek rejteke lesz.

„A dézsákért majd holnap visszajövök” – mondtam, s érkezett a felelet: „Felétek jó borok vannak. A péklapátra alkudjunk meg abban.”

Ajánljuk még:

Kirándulóhelyek távol a város zajától – télen is látványosak

Különleges helyek, páratlan kilátások. Ez a közös abban az öt helyben, amelyek alig egy óra távolságra találhatóak valamely magyar nagyvárostól, mégsem kell attól tartanunk, hogy tömegekbe ütközünk. Sapka, sál, kesztyű legyen kéznél, csakúgy, mint meleg öltözet, az élményről pedig a természet gondoskodik.