Földrajz a gyakorlatban: kettévágott vulkánban és hallépcsőn is járhatunk Magyarországon

Nyáron tanulni? Játszva mindenképp! Az utazás, a kirándulás az egyik legjobb alkalom arra, hogy élményt és ismeretet egyszerre szerezzünk, lássuk azt, amit a földrajzkönyvekben olvashatunk. Elő a térképpel, és nézzük csak, mi mindent kínál országunk, ami kaland, ami szórakozás, ami nem mellesleg földrajz.

Még óvodás voltam, amikor először adott térképet kezembe az édesapám. Szerelmese is lettem a műfajnak, ami több szempontból is hasznosnak találtatott. Egyrészt sosem tévedek el, jól tájékozódom városban és terepen, másrészt imádok új úticélokat felfedezni. Másrészt a térképismeret könnyűvé teszi a földrajztanulást, hiszen ha szemünk előtt van a táj, a hegy, a folyó, a tenger és síkság, akkor már sok mindent meg is tudtunk az adott vidékről.

Ma, az útvonaltervezők világában is jó, ha rákukkantunk a térképre, így nem érhet meglepetés! A gyerekeimnek korán megmutattam a térképek varázsát, ha nyaralni indultunk, akkor alaposan áttanulmányoztuk az utat, így már menet közben tudták, még előttünk van egy nagy hegység, és figyelni kell, mert ha elérünk egy nagy folyóhoz, ott lesz egy híd, és akkor mindjárt megérkezünk. Később is, ha felmászunk egy csúcsra, ha feljutunk egy hegygerincre, jó, ha van velünk térkép. Igazi térkép! Hajtogassuk ki, fordítsuk a megfelelő irányba, és máris játszhatunk, ki, mit fedez fel a tájban meg a térképen.

Ha még jobban elmerülnénk a földrajzi ismeretekbe, felkereshetünk olyan helyeket, ahol egészen közelről lehet megismerni egy-egy tankönyvi példát.

Magyarország maketteken

Jakabszállás közelében a Magyarkert várja mindennap a látogatókat. Itt hazánk domborzati és vízrajzi makettjében sétálhatunk 93.000 négyzetméteren. Átugorhatunk a Dunán, sőt, lehet egyik lábunk a jobb, másik a bal parton. Hétvégente gyerekprogramokkal csábítják „Magyarországra” az aprónépet.

Szarvason egy „Mini Magyarország”-ra csodálkozhatunk rá. Közel száz híres hazai épület interaktív makettjében gyönyörködhetünk. Van kisvonat, vízen ringó vitorlások, akár gombnyomással működtethetjük őket. Itt is vannak hétvégi szórakoztató programok, bár a makettek annyira beszédesek, hogy egy félnapos séta köztük hatalmas élményt nyújt!

Csákváron

Makettekkel máshol is találkozhatunk, igaz, jóval szerényebb mértékben. Ilyen a Bakony kapujában, Kisbéren a Mini Magyarország Makettpark. A tópartján elhelyezkedő parkban sétálva olyan izgalmas épületeket fedezhetünk fel, mint a Szegedi dóm, de megnézhetjük a Tatabánya fölött őrködő turulmadarat is testközelből. Sopron szívében, a Vármegye Makettparkjában Győr-Moson-Sopron vármegye nevezetességeit ismerhetjük meg közel 800 négyzetméteren. Csákváron a Csuta cukrászda kertjében a környék nevezetességeinek mini másolatában gyönyörködhetünk, amíg elnyalunk egy fagyit, vagy bekapunk egy finom süteményt. Az Ezerév Park Mórahalmon különleges programokkal vár. Lehet kérni szakvezetést vagy kvízjátékot a makettek között, de beöltözhetünk lovagok és hercegnők ruháiba, és így vehetünk részt a múzeumpedagógiai foglalkozásokon.

A határon túli területeken is érdemes maketteket keresni, például Székelyföldön a Mini Erdélyben, amiről itt írtunk korábban.

Kőzetek közelről

Akit a kőzetek érdekelnek, annak izgalmas meglátogatni a Balaton-felvidéken a Hegyestű Geológiai Bemutatóhelyet. Monoszló határában a kőzet felgyűrődését tanulmányozhatjuk testközelből, egy félbevágott vulkán formájában. És ha már erre járunk, akkor nem szabad kihagyni a Kőtengert Szentbékkálán. A geológia ismeretek összefoglalóját, a környék kialakulását Tihanyban, a Levendula Látogatóközpont rövid filmjéből ismerhetjük meg töviről-hegyire.

Sümeg közelében az őskori kovabánya bemutatóhelyen vezetett túrán ismerkedhetünk meg a tűzköves hegy titkaival. A mészkőformációk, a víz és a mészkő kölcsönhatását barlangjainkban szemlélhetjük meg igazán, és a kánikula elől is jó a föld alá bújni. A Tapolcai tavasbarlang, az Aggteleki- vagy az Abaligeti barlang mind-mind izgalmas világot rejtenek, de Budapesten járva is találhatunk barlangot: a Szemlőhegyi- és a Pálvölgyi cseppkőbarlang kő-képződményei is évmilliók földtani történetéről mesélnek.

Hegyestű

A gánti bauxitpark egyben geológiai és ipartörténeti utazás. Akár a Marson érezhetjük magunkat az Európában is egyedülálló földtani parkban a felhagyott bauxitbánya területén.

Bauxitpark

Nekünk van egy nagyon kedves helyünk, Esztergomban a Geoda. Egy emeletes ház pincéjében olyan őslény- és kőzettani kiállításban lehet részünk, ahonnan eddig minden alkalommal úgy kellett kirángatni a gyerkőcöket. Érdemes bejelentkezni, és időt szánni rá, mert a „bánya” elvarázsol mindenkit, a föld alatt nem is érezzük az idő múlását.

Folyók a kezed között

A folyók világba enged bepillantást Esztergomban a Duna Múzeum, Szegeden a szabadtéri Vízügyi Történeti emlékhely. Keszthelyen a Balaton Múzeumban nemcsak a tó kialakulásának történetével ismerkedhetünk meg, de átélhetjük az 1970-80-as évek balatoni nyaralásinak hangulatát is. Az időszakos kiállítások főként a gyerekek mesevilágába kalauzolnak el. A Tisza-tónál a Kiskörei Hallépcső a Tisza élővilágát tárja az érdeklődők elé. Lehetőség van nemcsak üvegfalon keresztül közel kerülni a halakhoz, hanem megnézni a vízlépcső és a duzzasztógát működését is.

Ha pedig esősre fordul az idő, érdemes ellátogatni a Magyar Földrajzi Múzeumba Érden. Az állandó kiállításon magyar utazók munkásságát és kalandjaikat ismerhetjük meg, valamint Pest vármegye nyugati részének természeti értékeit. Rendszeres hétvégi gyerekprogramokkal teszik vonzóvá a földrajzzal való ismerkedést.

A titokzatos keleti hölgy háza – bérháztörténet a Wesselényi utcából

Az 1800-as évek második felében a mai pesti Zsidónegyed egészen más, mára szinte elképzelhetetlen képet mutatott. Először is nem Erzsébetvároshoz, hanem Terézvároshoz tartozott egészen a városegyesítés évéig. 1873-ban az óriási és túlnépesedett Terézvárost kettéosztották, a határ a Király utca lett, amelytől északra maradt Terézváros, délre pedig megszületett a mai VII. kerület, amely 1882-ben kapta meg az uralkodótól az engedélyt, hogy Erzsébet királynéról Erzsébetvárosnak nevezzék. Mai sétánk erre a környékre vezet.