Duna felett suttogó erdők – téli túraútvonalak a Dél-Börzsönyben

Lombhullás után, hideg időben fenséges az erdő, átélhetjük benne akár a teljes magányt is. Olykor még madárhang sem hallatszik, csak a lépteink roppanása és az ágreccsenés lehet velünk. Ha leesik a hó, akkor pedig végtelen csönd borítja be az erdőt, egészen új arcát ismerhetjük meg. A téli túrázásra azonban fel kell készülni rendesen, hogy komfortos legyen, és szép emlékeket őrizzünk róla.

A Börzsönyben idén is november elején fehérbe borult a táj. Nem véletlenül kapta a Nagy-Hideg-hegy a nevét, ott csillan meg legelőször a hólepel, és a bükki Bánkút után ott is marad meg legtovább. Ha nem borítja hó a Börzsönyt, akkor is jót túrázhatunk a téli álmot alvó erdőkben. Nekem az egyik kedvenc úticélom! Gyerekkorom óta kedves hely számomra, rengeteg szép emlék fűz hozzá.

Ha hideg időben indulunk útnak, mindenképpen legyen megfelelő lábbelink, amely kellően meleg, tartja a bokát és nem csúszik. Bármikor előfordulhat, hogy árnyékos helyre érve akár délidőben is jégre lépünk, baleset pedig senkinek sem hiányzik! Legyen nálunk meleg ruha, a telefon feltöltve. Az sem árt, ha van rendes, igazi papírtérképünk is, mert a Börzsöny is azon helyek egyike, ahová nem ér a modern technika térereje, így nem hagyatkozhatunk teljes egészében az online útvonaltervezőre.

Gondoskodjunk innivalóról, mert vízben szegény környéken fogunk járni. Indulás előtt feltétlenül nézzük meg az Ipoly Erdő legfrissebb híreit, mert olykor előfordul, hogy fakitermelés vagy vadászat miatt egyes utakat lezárnak. Ugyanitt értesülhetünk ez esetleges medve- vagy hiúzveszélyről is, amelyeket nem szabad félvállról venni!

A fővárosból vonattal könnyen elérhető, így nem kell csak körtúrában gondolkodnunk. Nagymarosról felgyalogolhatunk a Julianus barát kilátóba, a Hegyes-tetőn álló középkori bástyát formáló kilátót 1939-ban építette az Encián Turistaegyesület. Kemény kaptató visz fel, de a fentről

káprázatosan terül el előttünk a Duna és a Visegrádi-hegység.

Innen már nincs messze Törökmező, kellemes tanösvényen gyalogolhatunk odáig, közben pedig megismerhetjük a tablókon a dél-börzsönyi erdők növény- és állatvilágát, kultúrtörténeti emlékeit. Akadnak kis pihenők, játszóterek, gyerekekkel is élvezetes az út.

Törökmezőn turistaház várja a kirándulókat. Ez egy igazi, régről megmaradt turistaház! Jól emlékszem még arra az időre, amikor vizes zoknikat szárítgattunk a cserépkályhán, forró teát kortyoltunk, csuda jó hangulatban vártuk a hóvihar elmúltát mind, összeverődött túrázó idegenek. Ma már felújítva, komfortosan várja a kirándulókat, az itt éjszakázókat. Télidőn akár egy hamisítatlan disznótorba is belefuthatunk.

Törökmező a Börzsöny egyik legnépszerűbb kirándulóhelye, ha van hó, kiváló szánkózási lehetőségeket kínál, innen kiindulva rövidebb és hosszabb túrákat tehetünk. Ha valaki nem vonattal utazik, itt leteheti az autót, és pattanhat bakancsba. Lesétálhatunk a halastóhoz, Fekete István Rózsakunyhójához, meglátogathatjuk a Biber-várat, vagy csak andaloghatunk a széles fennsík csipkebogyós és galagonyás rétjein.

Ha Zebegényben szállunk le a vonatról, ezek a célpontok onnan is könnyen elérhetők. A Dömösi sziklák felett ásító Remetebarlangok is hívogatnak, de csak akkor biztonságos, ha nincs hó és jég! Ez az útvonal télen csak gyakorlott túrázóknak ajánlott.

Zebegényből a Malom-patak medrét követve kellemes túrával jutunk el Törökmezőre. Ez kis gyerekekkel kellemes kirándulás, mert nincsenek nagy meredélyek, vannak viszont kidőlt fák, olykor át kell kelni a patakon. Vadregényes kalandséta az ígérettel, hogy turistaházban vár valami finom harapnivaló.

Kismarosról kisvasút visz Királyrétre, ahonnan a klasszikus Börzsöny-túrát teljesíthetjük. A Nagy-Hideg-hegy és a Csóványos meghódítására számítsunk télen egy egész napot.

A Nagy-Hideg-hegyen áll hazánk egyik legmagasabban található turistaháza.

Meleg étellel, itallal és szállással is várja a kirándulókat, télen síközpont is működik mellette. A Csóványosra négy út is vezet fel, többek közt a kék túra is áthalad. A kilátóból tiszta időben a Tátra hósipkáit is szemrevételezhetjük. A Csóványos Diósjenő felől is elérhető, gyönyörű erdőkön vezet át az út, a bevállalósak pedig Kemencét is választhatják kiindulópontnak.

Verőcéről Magyarkútra kirándulhatunk vagy végigjárhatjuk a Lósi-patak völgyét. Ha valaki pedig szívesen vonatozna egy kicsit, Vácról kis csühögős motorvonattal zakatolhat át hegyen-völgyön egészen Diósjenőig.

Bármerre is indulnánk a Börzsönyben, érdemes egy szép papírtérképet kihajtogatni a szőnyegre egy hosszú délutánon, és gondolatban előre végigjárni a jelzett utakat. Annyi sok felfedeznivalót rejt a Börzsöny hegység déli része, hogy minden hétvégére új célpontot és élményt választhatunk. Könnyen bele fogunk szeretni, de hogy miért, azt ott értjük csak meg igazán, a Duna felett suttogó erdőkben, ahol olykor megcsillan a nagy folyó.

Fotók: Halmos Monika @rozsakunyho

Tápoldatozni vagy nem, ez itt a kérdés – kell-e télen extra muníció növényeinknek?

Kell-e télen tápoldatozni a szobanövényeket, tette fel kérdést nekem minap egy kedves ismerősöm. Annyi minden olvasott erről, teljesen elveszett az információk tengerében. Bár sokat foglalkoztam a témával, most magam is újra utánanéztem, mit mondanak a szakértők – és miután több növényes oldalra is kattintottam, megértettem, miért ez a bizonytalanság. Mindkét tábornak van igazsága, de azért nem mindegy, melyikbe állunk be!