Ünnep

Húsvét

Húsvét a határon túl: kár lenne elfeledni ezeket a népszokásokat

Az év hagyományosan legnagyobb sátoros ünnepének szokás- és hiedelemvilága igen változatos képet mutat, ahogy az is, mit őriztünk meg a régiek gyakorlatából, és mi az, amire már csak kulturális kuriózumként emlékezünk. Húsvét a belső és külső feltámadás ünnepe, és bár manapság leginkább egyénre szabottan és szűkebb családi körben éljük meg, tágabb kontextusban sok értékes gondolatot, hiedelmet és hagyományt tartogat Kárpát-medencei közösségünk számára.

Húsvéti szokásaink

A néprajzi szokáskutatás logikája szerint ünnepeink több konzervatív elemet őriznek, mint a gyorsabban változó, merőben pragmatikus motivációk által vezérelt hétköznapok, ezért is érdekes olykor-olykor a múltbéli különleges napokra visszakukucskálni. A hagyományon belül is rétegeket fogunk találni: a legkonzervatívabb réteg a hiedelmeké, majd ezt követi a szokáscselekvés, a tárgykultúra és a szóbeliség. Ilyen értelemben a húsvéttal kapcsolatban is az ünnepkört meghatározó hiedelemréteg a legarchaikusabb kultúrkincsünk, majd a szokásanyag és a folklórhagyomány.

A magyar nyelvterület történeti valóságában igen széles spektrumot mutat a klasszikus – néprajzi értelemben főként a 19. századi és a 20. század közepéig még fellelhető – néphagyományokból és hiedelemanyagból, és nem véletlen, hogy ezek archaikusabb rétegét a magyar nyelvterület keleti részéin találjuk meg.

A moldvai és bukovinai csángóknál, a székelyföldi székelyeknél mai napig tetten érhetjük a húsvéti ünnepkörben gyakorolt hiedelemcselekvéseket,

míg az anyaországban és a nyugati területeken végzett szokáscselekvésekre már egyre kevésbé jellemző, hogy releváns, azaz funkcionális hiedelemi hátterük volna. 

A húsvéti három szent nap az ünnep lelkülete és funkciója szempontjából nagycsütörtök, nagypéntek és nagyszombat, ugyanis ekkor történik minden olyan bibliai esemény, ami a feltámadáshoz, a keresztény hitéletben pedig a megváltás bizonyosságához vezet. Éppen ezért ez a három nap az ünnep központja, jóllehet ma már leginkább a húsvét vasárnapot és a húsvét hétfőt tartjuk az ünnep csúcspontjának. Ennek oka leginkább abban keresendő, hogy a hajdan vallási ünnepből közösségi ünneppé vált húsvét ma már elsősorban családi ünnepként érvényesül. 

Nagycsütörtök, avagy zöldcsütörtök

A nagycsütörtöki utolsó vacsora emlékét a népi logika „zöldcsütörtöki” böjtre fordította le, ilyenkor hagyományosan zöld levelű zöldségekből készült ételeket ettek: salátát, spenótot, csalánt sőt, a majorság ételébe is vagdalt csalánt kevertek. Ezt a szokást ma már csak a legvallásosabb vidékeken találjuk meg. Múltbéli érdekesség, hogy

az Andrásfalváról Dévára települt székelyek ezen a napon gyephantot tettek a kapufélfára, a júdási árulás emlékére.

Azt tartották ugyanis, hogy amikor Júdás elárulta Jézust, azt mondta a poroszlóknak, hogy abban a házban találják meg, amelynek a kapufélfáján gyephantot látnak. Ezt megtudván, Péter minden ház kapufélfájára tetetett gyephanot, így Jézust csak később tudták elfogni. Ezt a hagyományt a moldvai Klézsén Szent György napon gyakorolták, de nem terjedt el az egész nyelvterületen. 

A nagycsütörtöki paraliturgikus és liturgikus hagyományok erősen keveredtek a gyakorlatban. Az oltárfosztás és a harangok Rómába menetele a templomi szférához tartozik, ugyanakkor a hegyen való virrasztás szokása már nem liturgikus elem. Sok helyen szokásban volt, hogy Jézus Getsemáné-kerben való imájának emlékére az asszonyok kivonultak a közeli domboldalon felállított kálváriára vagy egy útszéli kereszthez – jellemzően kis kápolnát is állítottak ezekre a helyekre – és ott virrasztottak nagycsütörtök éjszakáján. Ausztriában még ma is vannak az Olajfák hegyén imádkozó Krisztus tiszteletére emelt kápolnák. 

A magyar nyelvterület több részén is szokás volt a nagycsütörtöki Pilátus-verés vagy Poncilusozás. A patriumi bányavárosokban például a templom mellet készítettek egy halmot fából, azt gyújtották meg a legények, azt égették el. A szokás gonoszűző, tisztító funkciója szervesen illeszkedik a húsvéti gondolakör és áhitat lényegébe, így minden egyes napon, amely a feltámadás ünnepléséhez visz közelebb bennünket, az ártalmak elűzése, a belső és külső megtisztulás gesztusai a meghatározóak. A Pilátus-verés többfél formában is megjelent a különböző régiókban: Csíkkozmáson például a Jeremiás siralmait énekelték el a templomban, majd utána kiválasztottak egy fiút, körbekergették a templom körül, majd, ha elkapták, megverték – ezt nevezték Pilátus-kergetésnek. Ez a szokás sem jellemző már, leginkább szakirodalmi kuriózumként emlékeztet a józan paraszti logika és a vallásos áhitat keveredésének gyakorlatára.

Nagypénteki hagyományok

Háromszéken, Csíkban, Gyergyóban és Marosszéken is élt egy különleges, feltehetően középkori eredetű nagypénteki szokás: a szentsírállítás és -őrzés. Gyermekkoromban magam is tanúja voltam ennek a gyakorlatnak a Nyárád-menti Mikházán, az erdélyi ferencesség második legfontosabb fellegvárában. Nagypénteken az asszonyok előkészítették a szentsírt a templomban, majd székelyruhába öltözött legények, kardjukkal az oldalukon felvonultak a szentsír mellé, és a feltámadásig őrizték Krisztus koporsóját. Olyan tisztességnek számított ez a feladat, amihez előzetesen meg kellett gyónni, meg kellett tisztulni lelkileg és testileg egyaránt, és a teljes idő alatt szótlanul, imádságos lelkülettel kellett végezni a feladatot. A feltámadás éjszakáján pedig ezek a katonák a pappal együtt várták a körmenetből érkezőket.

Ahol módjukban állt, díszlövéseket adtak le a menet fogadásakor.

Hiedelemanyag tekintetében nagypéntek a legkonzervatívabb, legarchaikusabb és leggazdagabb – nem véletlenül. Az általános dologtiltó nap lényege a mindenféle rontástól való távolságtartás, az engesztelő áldozat megerősítése a gazdaság, az állatok tisztántartása, védelme volt. A hiedelmek ma már leginkább a csángók és Erdély keleti részein tartják magukat, de félő, hogy a mai nagyszülők és dédszülők generációjával ez a tudás a gyakorlatból végleg kikopik. Arra talán még a városi ember is emlékszik, hogy nagypénteken miért nem szabad kenyeret sütni – mert kővé válik –, vagy miért nem szabad varrni – mert a tűvel Jézus sebeibe szúrunk –, vagy miért kell letakarni a tükröt fekete gyászlepellel – mert ilyenkor minden háznak saját halottja a sírban fekvő Krisztus. Nem biztos azonban, hogy széles körben ismerik, miért nem szabad mosni – mert a ruha viselőjébe belecsap a villám –, és miért kell nagypénteken hajnalban folyóvízben megfürdeni és a jószágot is megfüröszteni – mert akkor nem fog rajtunk a betegség. A hiedelmek kikophatnak ugyan, de az ünnep egyes liturgikus elemeihez kapcsolódóan

mindig is igényünk lesz saját többletjenetés megfogalmazására is.

A paraliturgikus cselekvések és a vallásos hit mellett egykor oly gazdag hiedelemvilág az egyszerű ember tevékeny részvételének volt a fokmérője. Minél gazdagabb egy népcsoport vagy egy közösség folklórkincse, annál biztonságosabban képes ismeretlen helyzetekben is világmagyarázatokat megfogalmazni.

Nagyszombati szokások

Nagyszombat egyik legjellemzőbb szokása –  ami mai napig tartja magát a keleti végeken – a határkerülés. Ezt a gyakorlatot szinte a teljes székelységben tetten érjük. Szombaton este a férfiak – ahol tehették, lóháton  – kimentek a határba, körbekerülték a falu teljes határát, majd reggelre a templomba érkeztek vissza, ahol a pap és a hívek egy része fogadta őket, áldással. A határkerülés szokását részben a székely határőrök idejére vezetik vissza, ám fennmaradása ennél szorosabb logikát feltételez az ünneppel. A határ megkerülése egyfajta jogi aktus volt már a régi időkben is: számbavették a földek állapotát, a határjelzésket állapotát, és megigazították a határhompokat, ahol kellett. Minden határhompnál megálltak, imádkoztak, majd viccelődtek és játszottak is a fiatalok. A második világháború utáni évekből azt is tudjuk, hogy a határhompoknál a fiúk megvesszőzték a lányokat, akik védekezésképpen már előre egy kispárnát rejtettek a szoknyájuk alá, hogy bírják a suhintásokat.

Marosszéken ma is szokás húsvét vasárnapjára a lányos házak kapuját feldíszíteni zöldágakkal, krepp-papírból készült virágokkal. A legények, akik a lánynak udvarolni szeretnének, éjszaka teszik fel az ágakat, és a leánynak kell kitalálnia, kinek kell megköszönnie tojással a kitüntetett figyelmet. A Szászrégen környéki falvakban ez mai napig élő szokás, a csecsemőtől a házasulandó nagylányig mindenkinek jár a zöld ág. Természetesen versengenek is a lányok, ki kap több ágat: akinek a legnagyobb bokrétája van, annak van vélhetően a legtöbb udvarlója. Ez a hagyomány nem tévesztendő össze a májusfa állítással, hiszen ennek párválasztó, termékenységvarázsló jelentéstartalma erősebb.

Csupán szemelvények ezek egy végtelenül gazdag szokáshagyományból, melynek egy-egy elemét – ha helyenként már csak formájában is – szívesen őrizzük tovább. A mostani húsvéti időszak áhítatában talán arról is érdemes megemlékeznünk, milyen felelősségünk van ezeknek a kincseknek a továbbadásában – ezt is jelenti a feltámadás!

A cikk megjelenését a METRO támogatta.

Ajánljuk még:

Holnap nyit a Hagyományok Háza Ünnepváró Forgataga

A Hagyományok Háza életében a karácsonyi ünnepvárás az év legmeghittebb időszaka. Az idén december 6. és 8. között megrendezésre kerülő Ünnepváró Forgatag koncertekkel, bábelőadássokkal, ajándékkészítő műhelyekkel, mesével, gyerektáncházzal, kézműves vásárral és mesterségbemutatókkal, valamint kedvezményes kiadványárusítással várja a látogatókat. A különleges, minden korosztályt megszólító programsorozat egyik legizgalmasabb tevékenysége a kézműves műhelyekben zajlik, ahol hagyományos mesterségekből ihletett, kézzel készített ajándékokat lehet alkotni.