Miért választja a motorvonat vezető szakmát egy fiatal nő?
Mindig is szerettem volna vezetni, ha nem vasúton, akkor másik járművet, autót, villamost, buszt... a lényeg, hogy mehessek. Szabadságot ad, hogy úton vagyok. Nem felügyel senki, a fülkében a saját főnököm vagyok és tudom, hogy felelősségteljes munkát végzek.
Nem gond, hogy kötött pályán?
A kötött pálya előnye, hogy viszonylag zárt a tér, kevésbé kell attól tartanom, hogy bárki elém jönne. Persze, ez a hátránya is, hogy adott helyzetben lehetetlen kikerülni egy elém kerülő akadályt.
Mit szóltak az ismerősök a hivatásodhoz?
A családom támogat benne, remélik, hogy megtalálom, amit keresek, a baráti köröm nagy része pedig szintén vasutas. Azok között, akik nem, más a helyzet. Ott volt, akinek három év után esett le, hogy nem poénkodom, tényleg ezt fogom csinálni. De azt hiszem, tetszik nekik, hogy kitartok emellett.
Jelenleg gyakorlatozol még. Hogy működik ez a rendszer?
A 320 kötelező órát levezettem oktató mellett, július 6-tól vagyok motorvonat-vezető, az első önálló szolgálatom pedig szeptember 9-én volt. Egyelőre egy kategóriát, a FLIRT csuklós motorkocsikat vezethetem (Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug, magyarul: Fürge Légkönnyű Innovatív Regionális motorvonat), a későbbiekben remélem, hogy kapunk engedélyt másra is, mert minden típusból külön vizsgázni kell. Viszont nők csak motorvonatot vezethetnek itthon.
Mi az oka ennek?
Az ország másik felében, a GYSEV-nél 2013 óta már lehetnek női vezetők, a MÁV Start viszont ragaszkodik a férfiakhoz, ha mozdonyról van szó, mert erre jogszabály van, bár ez egy érzékeny és vitatott téma a szakértők között. A legfőbb indok az, hogy
egy mozdonyvezérnek nem csak a szerelvény irányítása a feladata, fizikai munkákat is kell végeznie.
Ilyen a kocsik, mozdonyok össze-, illetve szétkapcsolása, amihez az ütközők alatt bebújva kell a csavarkapcsot rá- illetve leakasztani a vonóhorogra. Ilyenkor 21-22 kg-ot kell megemelni. Nem is bánom, hogy nem kell ilyeneket csinálnom, van más szépsége ennek a szakmának, de azért remélem, a közeljövőben ez a helyzet változik, a nők számára is engedélyezik a mozdonyok vezetését is.
Miben áll ez a szépség?
Szinte minden szép ebben. Szeretem az Esztergomi vonalat, baranyai lányként megszoktam a dombokat, hegyeket, és izgalmas a sok alagút. A Dunakanyar önmagáért beszél. De szeretem az esős-viharos, villámlós időjárást, persze, ilyenkor fékezésnél jobban kell figyelni, de a naplementék, napfelkelték is gyönyörűek, hátrányuk, hogy ha adott szögben süt a nap, rosszabbak a látási viszonyok. Számomra abban is áll a szépsége, hogy szépen teljesítsek: oda kell figyelnem a finom indulásokra és megállásokra, hiszen egy szolgáltató cég vagyunk.
És milyen helyzettől tart legjobban egy vonatvezető?
Egyénenként változik. Mindennap jókedvvel, örömmel állok a munkámhoz, mert ez a hobbim is. Igyekszem nem arra gondolni, hogy valami baj történhet. De, hogy a kérdésre válaszoljak, az a legnehezebb, hogyha valaki gázol. Az, hogy tudja az illető azt feldolgozni...
Hogy tudja?
Nagyon változó, az oktatóktól hallottam több történetet. Volt, akit egyáltalán nem rázott meg, volt olyan, aki összeomlott. Van pszichológusunk, akivel ezt meg lehet beszélni, és a kollégák, akik esetleg már átéltek hasonlót segítőkészek, nagyon jó a közösség. A reakció nyilván egyénenként változik, mindenkit másképp visel meg egy ilyen szituáció; akadt, aki azt mondta, hogy mivel nem az ő hibája, teljesen el tudta engedni, de volt, aki azt mesélte, hogy évekkel később eszébe jutott a dolog és akkor jobban letaglózta, mint mikor megtörtént.
Mit lát egy mozdonyvezető a fülkéből?
Ezt nehéz elmondani. Sok mindentől függ, főképp az időjárástól; hogyan süt a nap, esetleg köd van vagy szakadó eső. Típusonként is változik, mekkora a holt tér, hol ül az ember. A FLIRT-ön például középen ülünk, így elég jól belátunk mindent. Szóval nagyon szubjektív egy-egy helyzetkörülmény.
Mennyivel halad általában egy vonat?
Leggyakrabban a dunaújvárosi és fehérvári vonalon vagyok, itt 120-szal, a győri oldalban viszont 140-160 km/h-val is. A féktávja a FLIRT-öknek kedvező, viszonylag rövid távolság alatt meg lehet vele állni, de függ attól is, hogy hány egység, szerelvény van rajta, hogy esik-e az eső, csúszik-e a sín. Típusonként és vonatösszeállításonként változó ez az érték is, észnél kell lenni.
Miben nyújt mást egy dízelvonat egy villamosvonattal szemben?
Nem kimondottan tennék így különbséget. Számomra annyiban más, hogy, ha lenne dízel kategóriám, akkor még többfelé járhatnék az országban.
Van olyan dolog, ami tipikusan rátok, vonatvezetőkre jellemző?
Szerintem az elhivatottság és a szenvedély, enélkül az ember hamar belefásulhat.
És az a szag, amit sok vasutas és mozdonyvezető szeret?
Ez a motorvonatokban nem igazán van meg.
Akkor téged nem hozott lázba soha a tuskópor szaga?
De, nyilván megvan a hangulata ennek is, viszont a hátránya is, mikor
szolgálat után még órákig mozdonyszagú az ember.
Mennyi csapódik le nálad az utasok elégedetlenségéből?
Rajtam kevésbé csapódik ez le, inkább a jegyvizsgálókon, én legfeljebb egy-két elégedetlen pillantást kapok míg begördülök a megállóba.
Ki tehet róla, miért késhet egy vonat?
Rengeteg oka lehet, például járműhiba, akár egy csatlakozásra várás. A nyári időszakban jellemző, hogy egy nagyobb csoport mire felszáll 3-4 percig is tarthat, ez adott esetben magával hozhatja azt is, hogy annak érdekében, hogy a mögöttem érkező gyors vagy InterCity vonatot ne tartsam fel, a következő állomáson várnom kell.
Milyen lenne az ideális szolgáltatószerv számodra?
Nagyon egyszerűen: korszerű. Korszerű vonalakon, korszerű járatok közlekednének.
A vonatokon túl van valamilyen más hobbid?
Az autózás. Amit most vezetek, a maga idejében egy városi sportautó volt, viszonylag kevés van belőle. Engem elsősorban a formája fogott meg, szeretem a régi gépeket.
Vagány. Jó hangja van?
Szerintem igen. Most például egy komplett motorfelújításon esett át, ha épp van időm és lehetőségem, szívesen besegítek a szerelésbe én is.
Ajánljuk még: