Rajtunk múlik

Leplezzük le együtt a manipulatív zöldítést!

A Tudatos Vásárlók Egyesülete az Európai Unió egy 2020-as kutatásán felbuzdulva akciót hirdetett a hazai zöldre festés jelenségének felfedésére. A 2020-as kutatás eredményei szerint a termékeken található környezetbarát tulajdonságokra utaló állítások közel fele félrevezető, amelyek rossz döntésre bírhatják a fogyasztókat, miközben ők azt hiszik, hogy jó döntést hoztak. Ennek hazai körülményeire kíváncsi a TVE csapata, akik mindenkit egy kis „zöldítős nyomozó játékra” hívtak.

Zöldre mosásnak (greenwashing) nevezzük a vállalkozás olyan marketing- vagy PR-stratégiáját, amely az adott vállalkozást környezetbarátnak, a környezetvédelemért felelősséget vállalónak tünteti fel, miközben a tényleges működésében nem mutathatók ki érdemi lépések e célok elérése érdekében” – áll a Gazdasági Versenyhivatal Zöld Marketing kiadványában. 

Egy adott termék környezetbarát jellegére utaló környezeti állítások alapvetően két nagy csoportba sorolhatók.

  • Az explicit állítások a vállalkozások környezetvédelmi törekvéseit konkrét megfogalmazásokkal vagy valamilyen szempontrendszernek történő megfelelést tanúsító címke alkalmazásával jelzik a fogyasztók felé. Ide tartoznak az olyan állítások, mint a 100% újrahasznosítható vagy az FSC tanítvány.
  • Az implicit állítások ezzel szemben kevésbé specifikusak, és számos formában megjelenhetnek. Képi megjelenés lehet a termék csomagolásának zöld színe, a rajta megjelenített növények, a földgömb grafikai alkalmazása. Ezek azt a benyomást keltik a fogyasztóban, hogy a termék környezetbarát vagy kevésbé káros a környezetre.

Ha e mellé még olyan kijelentések is társulnak, amelyek csak jól hangzanak, de valójában semmit sem jelentenek, akkor már készen is van a greenwashing, azaz a zöldre mosás vagy zöldre festés látszatvilága. 

Fotó: 123RF 

Mivel folyamatosan nő a vásárlásuk során környezetbarát szempontokat is mérlegelő fogyasztók száma, a cégek nagy része igyekszik a lehető leghatásosabban alkalmazkodni az új keletű fogyasztói trendekhez. A „zöld üzenetek” pozitívan hatnak a termékek népszerűségére, ezért egyre több terméken jelenik meg valamilyen formában a környezettudatosság, ám ez az esetek nagy részében nem többek puszta marketingfogásnál. 

A greenwashing aláássa a fogyasztói bizalmat, és egy olyan negatív folyamatot indít el, amely a környezetvédelem globális ügyében is éreztetheti hatását.

Nem kérdés tehát, hogy ahogyan a zöldre festés eljutott az emberekhez, úgy annak felismerése is el kell, hogy jusson: ez az egyik fő célja a Tudatos Vásárlók Egyesülete kampányának. A bejelentési felületen termékcsoportonként lehet jelenteni az észlelt eseteket, és fényképekkel alátámasztva nyújthatók be az észlelések. A beküldött eseteket a TVE csapata értékeli, és ha szükséges, továbbítja a törvények betartását felügyelő hatóság részére.

Ha nem tudjuk, mit keressünk, segít a TVE greenwashing kisokosa, de egy webinárium is elérhető a témában az Egyesület oldalán.

young tiny fir trees in the foreground, mature forest in spring

Fotó: 123RF  

Már 77 bejelentés érkezett olyan termékekről és szolgáltatásokról, amelyek csak annak látszatát keltették, hogy bárminemű „zöld” lenne a tevékenységükben, de ennél jóval több lebuktatni való akad még a boltok polcain. Az illúziók leleplezése ráadásul izgalmas pillanatokat is rejthet magában, úgyhogy nincs akadálya egy kis „zöldre festési játéknak”! És ha valaki még mindig bizonytalan abban, mit is kell keresnie, akkor olvassa el a boldog tyúkok tojta tojások esetét: ebből azonnal megértheti, mit is jelent a zöld átverés, és miért olyan veszélyes.

Nyitókép: 123RF

 

Ajánljuk még:

Kis tettek nagy célokért (x)

A fenntarthatóság, az értékállóság, a tudatosság és újrahasznosítás már nem egy megfoghatatlan, távoli fogalomcsoport, amelyet egyénenként képtelenség lenne értelmezni, beépíteni az életünkbe. Éppen ezért mielőbb a mindennapok megszokott részévé kell tennünk annak érdekében, hogy kedvező változást érhessünk el, és egy élhetőbb világot hagyjunk a gyermekeinkre, unokáinkra – tartja Iványi Krisztina, a Paksi Atomerőmű kommunikációs főszakértője, az ÚJRA!Alkotó Energia tudatoséletmód-magazin ötletgazdája, amely épp azért jött létre, hogy segítse, inspirálja azokat, akik elindulnának az úton vagy már rajta járnak, de bizonytalanok, esetleg még többet tennének.