„Zöldre mosásnak (greenwashing) nevezzük a vállalkozás olyan marketing- vagy PR-stratégiáját, amely az adott vállalkozást környezetbarátnak, a környezetvédelemért felelősséget vállalónak tünteti fel, miközben a tényleges működésében nem mutathatók ki érdemi lépések e célok elérése érdekében” – áll a Gazdasági Versenyhivatal Zöld Marketing kiadványában.
Egy adott termék környezetbarát jellegére utaló környezeti állítások alapvetően két nagy csoportba sorolhatók.
- Az explicit állítások a vállalkozások környezetvédelmi törekvéseit konkrét megfogalmazásokkal vagy valamilyen szempontrendszernek történő megfelelést tanúsító címke alkalmazásával jelzik a fogyasztók felé. Ide tartoznak az olyan állítások, mint a 100% újrahasznosítható vagy az FSC tanítvány.
- Az implicit állítások ezzel szemben kevésbé specifikusak, és számos formában megjelenhetnek. Képi megjelenés lehet a termék csomagolásának zöld színe, a rajta megjelenített növények, a földgömb grafikai alkalmazása. Ezek azt a benyomást keltik a fogyasztóban, hogy a termék környezetbarát vagy kevésbé káros a környezetre.
Ha e mellé még olyan kijelentések is társulnak, amelyek csak jól hangzanak, de valójában semmit sem jelentenek, akkor már készen is van a greenwashing, azaz a zöldre mosás vagy zöldre festés látszatvilága.

Fotó: 123RF
Mivel folyamatosan nő a vásárlásuk során környezetbarát szempontokat is mérlegelő fogyasztók száma, a cégek nagy része igyekszik a lehető leghatásosabban alkalmazkodni az új keletű fogyasztói trendekhez. A „zöld üzenetek” pozitívan hatnak a termékek népszerűségére, ezért egyre több terméken jelenik meg valamilyen formában a környezettudatosság, ám ez az esetek nagy részében nem többek puszta marketingfogásnál.
A greenwashing aláássa a fogyasztói bizalmat, és egy olyan negatív folyamatot indít el, amely a környezetvédelem globális ügyében is éreztetheti hatását.
Nem kérdés tehát, hogy ahogyan a zöldre festés eljutott az emberekhez, úgy annak felismerése is el kell, hogy jusson: ez az egyik fő célja a Tudatos Vásárlók Egyesülete kampányának. A bejelentési felületen termékcsoportonként lehet jelenteni az észlelt eseteket, és fényképekkel alátámasztva nyújthatók be az észlelések. A beküldött eseteket a TVE csapata értékeli, és ha szükséges, továbbítja a törvények betartását felügyelő hatóság részére.
Ha nem tudjuk, mit keressünk, segít a TVE greenwashing kisokosa, de egy webinárium is elérhető a témában az Egyesület oldalán.

Fotó: 123RF
Már 77 bejelentés érkezett olyan termékekről és szolgáltatásokról, amelyek csak annak látszatát keltették, hogy bárminemű „zöld” lenne a tevékenységükben, de ennél jóval több lebuktatni való akad még a boltok polcain. Az illúziók leleplezése ráadásul izgalmas pillanatokat is rejthet magában, úgyhogy nincs akadálya egy kis „zöldre festési játéknak”! És ha valaki még mindig bizonytalan abban, mit is kell keresnie, akkor olvassa el a boldog tyúkok tojta tojások esetét: ebből azonnal megértheti, mit is jelent a zöld átverés, és miért olyan veszélyes.
Nyitókép: 123RF
Ajánljuk még: