Megosztó

Problémás klasszikusok – elfújja őket a szél?

Az igazán jól sikerült műalkotások kordokumentumok is egyben. Elkészülésük időszakának szép és csúnya arcát is megmutatják. De ha a csúnyaságot nem tudjuk elviselni, tanulni sem fogunk semmit belőle.

Az Elfújta a szél megkerülhetetlen filmklasszikus, az 1939-es alkotás a mai napig viszonyítási alap az egyetemes kultúrában. Egyszerre nagyívű szerelmes történet és háborús eposz, maga a megtestesült hollywoodiság, nem mellesleg rekordbevétellel – igazi amerikai nemzeti kincs, a többi közt a washingtoni Kongresszusi Könyvtár is az Egyesült Államok filmes öröksége részének nyilvánította.

Ugyanakkor ellentmondásos alkotás, elsősorban a feketék ábrázolása és a rabszolgaság pozitív színben való feltüntetése miatt. Épp ezért kordokumentumként is tekinthetünk rá, hiszen egy olyan időszakban készült, amikor teljesen más volt a közgondolkodás: még Rosa Parks és Martin Luther King Amerikája is évtizedekre volt ettől a kortól (néhol inkább fényévekre), a mindennapi rasszizmus általánosan elfogadott jelenség volt, a film sok „díszlete” közül az egyik.

Az Egyesült Államokban jelenleg is zajló rendőri erőszak és rasszizmus elleni tüntetések miatt az ilyen ellentmondásos művekkel kapcsolatban is újjáéledt a vita, amiben a fő kérdés:

van-e még helye egy „problémás” alkotásnak a kultúra klasszikusai között, megérdemli-e, hogy minél szélesebb közönség lássa?

Az HBO Max nevű nagy streamszolgáltató úgy döntött, hogy egyelőre nemleges választ ad a kérdésre, az Elfújta a szél átmenetileg kikerül a kínálatából. Aki akarja, más módon persze továbbra is megnézheti, de igazán sok emberhez itt juthatna el a film – a koronavírus okozta helyzetben duplán igaz, hogy a stream az új mozi. Tehát nincs szó cenzúráról, vagy betiltásról, ez egy (üzlet)politikai döntés, mégis muszáj tágabb összefüggésekben vizsgálni.

Végtelenül szomorúnak tartom azt, amikor ahelyett, hogy elfogadnánk, hogy 50-100-150 évvel ezelőtt máshogy gondolkodtak az emberek, és azon dolgoznánk, hogy ezzel kezdjünk valamit, egyszerűen eltüntetjük ennek a máshogy gondolkodásnak a kulturális lenyomatait.

Két évvel ezelőtt csak fogtam a fejem, amikor az itthon is jól ismert A farm, ahol élünk szerzője, Laura Ingalls Wilder nevét levették egy irodalmi díjról, az indoklás szerint az őslakos indiánokat és az afroamerikaiakat sértő nyelvezet miatt. A kifogásolt könyvek ugyanabban a korszakban jelentek meg, amikor az Elfújta a szél-t bemutatták.

A helyzet abszurditását az adja, hogy gyakorlatilag

elvárják egy régóta halott írónőtől, hogy a mai korszellemnek megfelelő alkotásai legyenek.

Ráadásul ezzel a lépéssel gyakorlatilag ugyanarra a polcra teszik, ahol a valódi rasszista alkotások, politikai kiáltványok sorakoznak: azok, amiknek tényleg az a központi mondanivalója, hogy az emberek más bánásmódot érdemelnek azért, mert más a bőrük színe. Mit mondjak, megnézném annak a fehér fajvédőnek az arcát, aki „pult alól” beszerez magának egy példányt valamelyik A farm, ahol élünk-könyvből, lázasan keresgéli az övével egyező szélsőséges gondolatokat, aztán csalódottan leteszi, miután rájön, hogy tényleg arról szól csupán, amit a címe sugall.

Pár évvel korábban egy amerikai középiskola tiltotta ki az irodalomóráról a Huckleberry Finn-t, mert annak a bizonyos „n betűs szónak” a használata kellemetlenül érintheti a színesbőrű diákokat. Pedig a létező rasszizmus, a nagyon is valódi verbális és fizikai támadások sokkal nagyobb veszélyt jelentenek rájuk, mint egy több mint 100 éve halott bácsi sorai.

Hosszasan sorolhatnám a példákat, amikor az irodalmi, filmes kánon megbontása volt a válasz egy bizonyos korszak realista ábrázolására.

Nem a rossz megmutatása, hanem maga a rossz ellen kell harcolni 

– de ez csak akkor lehetséges, ha van, ami megmutatja, pontosan milyen régi, mára túlhaladott felfogás ellen küzdünk.

Nincs azért minden veszve. Az HBO Max azzal a megjegyzéssel vette le az Elfújta a szél-t a kínálatából, hogy ha egyszer visszakerül, a történelmi kontextusát is meg kell valahogy vitatni. Jobban nem is érthetnék egyet ezzel a gondolattal – sőt, ha jól sül el, követendő gyakorlat is lehetne.

Véleményem szerint „lábjegyzetelni” kellene a filmet, ami megtörténhet audiokommentár vagy feliratok, de a műhöz kapcsolt dokumentumfilm formájában is; utóbbiban filmszakértők és történészek magyarázhatnák el, mit látunk és miért. Ez persze időigényes és költséges, de kétségkívül a legtisztességesebb eljárás. Ettől függetlenül remélem, hogy egyetlen tartalomszolgáltató sem fogja a könnyebb utat választani, és a problémásnak ítélt filmeket, sorozatokat egyszerűen eltüntetni a kínálatából.

A múlt ismerete, a régi (pop)kulturális termékek elemzése nélkül még kevésbé fogjuk érteni a világot, mint most. Épp ezért nem szabad hagyni, hogy a ma már sértőnek ható alkotásokat elfújja a szél.

/Nyitókép: Marysol, Flickr/

Ajánljuk még:

Fogadott tesók meg pótanyák – néha a nem igazi az igaz

Nemrég belefutottam egy posztba, ahol egy fiatal anyuka pótnagyszülőket keresett nemrég született kislányának. Eszembe jutott, hogy milyen nagyon-nagyon sokáig vágytam rá, végül bele is kóstolhattam az örömbe, amikor az igazi helyett lett pótanyukám. Nem is egy, ahogy teltek az évek, itt is meg ott is szárnyaik alá vettek szerető szívek.