Kult

Oly távol van tőlünk, és mégis közel – Ezért szeretjük a 40 éves István, a királyt

Idén negyven éve, 1983. augusztus 18-án mutatták be minden idők egyik legismertebb magyar rockoperáját, az István, a királyt. A bemutató a városligeti szánkózódombon volt, melyet az előadás kedvéért Királydombnak kereszteltek, s azóta hivatalosan is így ismerjük. Ám korántsem ez az egyetlen, amiért emlékszünk erre a rockoperára.

Az ember sokszor pontosan tudja, hogy mi történt akkor, amikor meghallotta a kedvenc dalát: éppen hol volt, milyen székben ült, ki volt még a szobában. Az István, a király esetében – érthetetlen okból – nem emlékszem arra, hogy hol és mikor hallottam először. Egyszer csak minden eköré épült az életemben. Erre állítottam be reggel az ébresztőt, ezt hallgattam tanulás közben és lefekvés előtt is.

A húgomnak is megmutattam szenvedélyemet, és hamar mindketten szerelmesei lettünk a rockoperának. Tizenévesen, a szüleink jóvoltából élőben néztük meg a Cseszneki Várban, és igazi rajongókként olyan pólóval készültünk, amin István király jele szerepelt. Nekem könnyű dolgom volt, hiszen általános iskolámat róla nevezték el, így egy, a jelével ellátott pólónk már volt, csak a másikra kellett kézzel rajzolni első királyunk ikonikus jelét. A terv sikerült, olyannyira, hogy amikor ácsorogtunk a koncertre várva – sőt, még utána is – minket kérdeztek a látogatók a parkoló- és ülőhelyekről. Rajongásunk azonban nem ebben tetőzött. Egy nyáron ugyanis – jobb dolgunk nem lévén – kitaláltuk, hogy leforgatjuk a rockoperát. Adott volt egy kamera, és pár házilag eszkábált jelmez. A falon lévő posztereket egy, a falra celluxozott lepedő segítségével rejtettük el, a ruhákhoz pedig a ’92-es koncert kosztümje adta az inspirációt.  Asztrikként a nyakamra húztam egy szoknyát, ami kiválóan funkcionált papi ruhának, Saroltként pedig ugyanez a ruhanemű a fejemen volt, a hajamra borítva. Mivel a ’92-es koncerten télies öltözékben voltak, a nyári 36 fokban, mi is télikabátokban forgattunk.

Volt korona és jogar is: utóbbi egy sodrófa személyében, előbbi pedig egy 3D-s puzzle képében: a római Szent Péter Bazilika kupolája éppen jó célt szolgált.

Nem tudnám megmondani, miért volt fontos kétszer is felvenni az egészet – bár arra emlékszem, hogy az elsőt korántsem láttuk tökéletesnek – mégis az egyik legjobb nyarunk volt, mert minden percét a szívügyünkkel tölthettük.

Bár utólag nem feltétlenül látom így, akkor azt gondoltuk, azért csináljuk ezt, hogy megadjuk a tiszteletet a rockoperának. Az István, a király ugyanis tiszteletet érdemel, és ezt már tízévesen tudtuk. Ezért lehet az, hogy – legyen szó CD-ről vagy koncertfelvételről – mindig kivártam a mű minden egyes pillanatát, soha nem tekertem bele. Még az első, több mint hét percet sem, amikor Beethoven nyitánya szól. Asztrik, a főpap türelmesen áll, és bár az ember már ezerszer látta, mi fog történni, és kívülről tudja a szöveget és talán a mozdulatokat is, mégis vár. Mert tudja, hogy van mire várni. 

Az István, a király ugyanis olyan, mint egy virág: szépen lassan, a maga tempójában nyílik ki. Éles zenei váltások jellemzik, mert az opera után jön egy popos-rockos, majd egy vidámabb rész, amit később a népies hangzás követ, éppen úgy, ahogy a történet épp megköveteli.

Urbán Tamás fotói az első előadásról:

Rendkívüli zenei megoldások, és addig sokak számára ismeretlennek hitt hangszerek váltakoznak, és repítenek bennünket vissza abba a korba, amit István királyénak hiszünk. Az apa elvesztésének drámájából pillanatok alatt egy politikai kampányba csöppenünk, amikor mindkét fél elmondja érveit, gondolatait, terveit. Bár a történelemkönyvek arra tanítottak, hogy István volt a jó, Koppány a rossz, a rockopera lehetőséget ad arra, hogy ezen elgondolkodjunk.

Így lesz a jó és a rossz ellentétéből két (ellen)fél, akiknek megvannak a maguk tervei, és a maguk módján jót akarnak. Bár Istvánt úgy ismerjük meg, mint egy kegyetlen fejedelmet, aki felnégyeli ellenfelét, a rockopera felmentette ez alól az első királyunkat – abban anyjával végezteti el a piszkos munkát.

Szörényi Levente és Bródy János sok mindent megmutattak művészetükből, úgy az Illés, mint a Fonográf együttesben, de az István, a király kétségkívül a legnagyobb közös alkotásuk, ami kiállta az idő próbáját. A melódiák és a különböző, szokatlannak tetsző hangszerek és stílusok Szörényi Levente munkáját dicsérik, míg a szövegíró, Bródy János kiválóan belecsempészett a darabba néhány elfeledett kifejezéseket, amely azóta is szókincsünk része.

A rockopera sikere azonban a két szerző tehetségén túl a szereplőknek is köszönhető, így Varga Miklósnak, aki az 1983-as, királydombi előadáson csupán hangban volt jelen. Mint mondta, egyáltalán nem bánta, hogy nem ő játszotta István királyt, hiszen egy ekkora produkcióban hangban jelen lenni is csodálatos élmény. Testben Pelsőczy László formálta meg a királyt, aminek oka az volt, hogy Koltay Lajos, a rendező, nem ismervén Varga Miklós színészi kvalitásait, nem mert rábízni egy ekkora szerepet. A lírai Istvánt jól ellensúlyozta a rockosabb Koppány, akit Vikidál Gyula keltett életre. Fonott hajával és szúrós tekintetével igazán tekintélyt parancsoló ellenfélnek bizonyult. A Koppány-oldal felvonultatta a korszak legnagyobb rockereit, Nagy Feró és Deák Bill Gyula is brillíroznak szerepeikben, akárcsak a Saroltot megformáló Berek Kati, vagy a szerelmes Gizellát alakító Sára Bernadette. E két világ közt lebegett a darabban Koppány lánya, Réka, akit a filmben Kovács Ottília jelenített meg, énekhangja pedig Sebestyén Márta volt. Olyan angyalt testesített meg, amire minden kornak szüksége van.

A darab különlegessége, hogy bár egymásnak feszülnek az indulatok és kibontakozik előttünk egy hatalmas, jelentős dráma, mindig jó érzéssel dőlünk hátra, miután megnéztük vagy meghallgattuk az István, a királyt. A miértre Bródy János találta meg a megfelelő választ: azért, mert legyen bármilyen csatározás vagy vita a színpadon, István és Koppány végül mindig együtt hajolnak meg.

Fotók: Urbán Tamás/ Fortepan

Ajánljuk még:

„Minden mélységben kereshetjük az örömöt” – Beszélgetés a gyerekszínészből lett bohócdoktorral, Kárász Eszterrel

Kárász Eszter ha épp nem valamelyik zenekarával koncertezik, bohócruhát ölt, Bigyó bőrébe bújik, és kórházakba látogat, hogy beteg gyerekek napjaiba vigyen örömöt. Előadóként is olyan, mint eredeti végzettsége szerint: konduktor ő, aki a hallgatóit kíséri, vezeti. Azt mondja, ha nem segíthetne, valószínűleg rombolna. Az évek alatt mederbe tudta terelni áradó személyiségét, ma kendőzetlen őszinteséggel tud mesélni az eddig bejárt út mélységeiről is. Interjúnk.