GolfÁramlat

Reklámfogás, de sajnos van benne igazság – A klímaváltozás-ízű sör

Azt már évekkel ezelőtt megírták, hogy a klímaváltozás az általunk elfogyasztott ételek és italok ízére is hatással van: már az egy foknyi átlaghőmérséklet-emelkedés is teljesen más zamatot ad a rizlingnek, és a kávé is erősebb, keserűbb lesz, mert a kevésbé ellenálló arabica helyett a robusta termelése válik kifizetődővé. Tehát a klímaváltozás az ízekben is valóban megjelenhet, csak egyelőre nem kifejezetten érezhetően. Egy sörgyártó úgy döntött, felhívásképpen ráerősít erre.

Ha a boltok polcain a Torched Earth Ale (szabad fordításban: meggyújtott Föld sör) elnevezésű sörbe botlunk, mindenképpen álljunk meg egy percre. Mert bizony történelmi pillanatot élünk át. A belga New Belgium Brewing által készített nedű ugyanis nem mást rejt magában, mint a klímaváltozás ízét. Igen: ez egy klímaváltozás-ízű sör.

Gondolom, most a legtöbben szemet forgatva rázzák a fejüket. Elárulom: én is.

Nézzünk hát utána, hova is kell tennünk ezt, és valóban lehet ízt adni egy folyamatnak, vagy csak egy újabb reklámfogásról van szó?

De előtte egy kis gyorstalpaló: a sör előállításához több olyan összetevőre is szükség van, ami a környezeti változásokra kifejezetten érzékenyen reagál. Az árpa nem bírja a hő és az aszály kombinációját, ez pedig akár 95 százalékkal is csökkentheti a hozamot. A komló hőállósága is változó, ezért ha aszály van, akkor oda a termés nagy része. De a víz is nélkülözhetetlen: a sörfőzéshez használt víz nagy része a hóolvadásból származik. Ez a téli csapadék a folyókba kerül, amelyek árpa- és komlótermesztő régiókat táplálnak. Azt már mind tudjuk, hogy az éghajlatváltozás nagymértékben csökkenti a hó mennyiségét, így komoly vízhiánnyal kell szembenéznünk.

Végigjárva az ok-okozat gondolatmeneten, és összevetve ezt a cég elképzeléseivel, azt kell, hogy mondjam:

az elsőre badarságnak tűnő termék kezd értelmet nyerni.

A Föld napja alkalmából kiadott széria ugyanis azt kívánja bemutatni a fogyasztóknak, hogy mire számíthatunk, ha a klímaváltozás már egyértelműen érezhető lesz. Sőt: mindezt a legnagyobb tudatossággal és sziklaszilárd koncepcióval övezve, a Torched Earth Ale sör ízvilága ugyanis nem véletlenül olyan, amilyen. Rögtön mutatom is, miért:

  • A sör elkészítéséhez a friss komló helyett kivonatot használtak, ezzel is illusztrálva a termésveszteség okozta károkat.
  • A füstölt maláta a pusztító tüzekre utal.
  • Tiszta víz helyett füstös vízzel főzik, ami a sörfőzdét közvetlenül is érintő természeti katasztrófára utal: az éghajlatváltozás okozta történelmi erdőtüzek felégették a Poudre folyó kanyonjának erdőit, és hamuvízzel szennyezték be a folyót, ami időnként használhatatlanná tette a vízellátást.
  • A kiváló minőségű komló helyére klímatűrő pitypanggyökér került, az árpát pedig hajdinára cserélték. Ezzel kívánták felhívni a figyelmet arra, hogy a megváltozott körülmények ellehetetleníthetik a sör valódi alapanyagainak termesztését. 

Dave Glor – a különleges alkotás főzőmestere – először nem tudta hova tenni a felkérést: elvégre ki akar tudatosan rossz ízű sört főzni? De megismerve a gyártás mögött álló nagyon is komoly szándékot, belement, és sikerült is palackba zárnia a valószínűsíthető jövő ízét. A sötét, keményítőtartalmú, füstös aromájú folyadék a legjobb szándék szerint sem nevezhető finomnak, üzenete viszont rendkívül hatásos: nem árt szembesülnünk vele, hogy a mában hozott döntéseink mekkora hatással lesznek a jövőre.

Persze, a gyártó, a New Belgium Brewing egyébként is klímavédelem harcosa, zászlóshajója, a Fat Tire volt Amerika első tanúsított, szénsemleges söre, és indítottak egy olyan kampányt is, amiben arra kérték a sörivókat, hogy azok követeljék kedvenc márkáiktól a 2030-as klímatervek teljesítését. A Fortune 500-ban szereplő vállalatok közel 70 százaléka ugyanis nem rendelkezik érdemi éghajlati cselekvési tervvel. A Fat Tire ezért egy online felületet is létrehozott, ami lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy megtudják: melyik Fortune 500-as cégnek van már terve.

A cég szerint a sörivók nagy erőt képviselnek, ezért ideje összefogniuk a bolygó védelméért.

Kiadtak egy útmutatót is arról, hogyan lehet szénsemlegessé válni, illetve egy fogyasztói felhívókampányt is szerveztek, hogy kellő nyomást gyakoroljanak a cégekre. Oldaluk egészen kivételes: számos szempontból közelítenek a fenntarthatóság felé, és érdekes élménnyé teszi a tájékozódást az, hogy mindezt a sörön keresztül teszik.

Egy biztos: bármennyire is bizarrnak tűnik az ötlet, komoly szándék és cél áll mögötte, egyszóval, a klímaváltozás ízű sör igenis létezik, és nem véletlenül annyira rossz ízű…