Reklámfogás, de sajnos van benne igazság – A klímaváltozás-ízű sör

GolfÁramlat

Reklámfogás, de sajnos van benne igazság – A klímaváltozás-ízű sör

Azt már évekkel ezelőtt megírták, hogy a klímaváltozás az általunk elfogyasztott ételek és italok ízére is hatással van: már az egy foknyi átlaghőmérséklet-emelkedés is teljesen más zamatot ad a rizlingnek, és a kávé is erősebb, keserűbb lesz, mert a kevésbé ellenálló arabica helyett a robusta termelése válik kifizetődővé. Tehát a klímaváltozás az ízekben is valóban megjelenhet, csak egyelőre nem kifejezetten érezhetően. Egy sörgyártó úgy döntött, felhívásképpen ráerősít erre.

Ha a boltok polcain a Torched Earth Ale (szabad fordításban: meggyújtott Föld sör) elnevezésű sörbe botlunk, mindenképpen álljunk meg egy percre. Mert bizony történelmi pillanatot élünk át. A belga New Belgium Brewing által készített nedű ugyanis nem mást rejt magában, mint a klímaváltozás ízét. Igen: ez egy klímaváltozás-ízű sör.

Gondolom, most a legtöbben szemet forgatva rázzák a fejüket. Elárulom: én is.

Nézzünk hát utána, hova is kell tennünk ezt, és valóban lehet ízt adni egy folyamatnak, vagy csak egy újabb reklámfogásról van szó?

De előtte egy kis gyorstalpaló: a sör előállításához több olyan összetevőre is szükség van, ami a környezeti változásokra kifejezetten érzékenyen reagál. Az árpa nem bírja a hő és az aszály kombinációját, ez pedig akár 95 százalékkal is csökkentheti a hozamot. A komló hőállósága is változó, ezért ha aszály van, akkor oda a termés nagy része. De a víz is nélkülözhetetlen: a sörfőzéshez használt víz nagy része a hóolvadásból származik. Ez a téli csapadék a folyókba kerül, amelyek árpa- és komlótermesztő régiókat táplálnak. Azt már mind tudjuk, hogy az éghajlatváltozás nagymértékben csökkenti a hó mennyiségét, így komoly vízhiánnyal kell szembenéznünk.

Végigjárva az ok-okozat gondolatmeneten, és összevetve ezt a cég elképzeléseivel, azt kell, hogy mondjam:

az elsőre badarságnak tűnő termék kezd értelmet nyerni.

A Föld napja alkalmából kiadott széria ugyanis azt kívánja bemutatni a fogyasztóknak, hogy mire számíthatunk, ha a klímaváltozás már egyértelműen érezhető lesz. Sőt: mindezt a legnagyobb tudatossággal és sziklaszilárd koncepcióval övezve, a Torched Earth Ale sör ízvilága ugyanis nem véletlenül olyan, amilyen. Rögtön mutatom is, miért:

  • A sör elkészítéséhez a friss komló helyett kivonatot használtak, ezzel is illusztrálva a termésveszteség okozta károkat.
  • A füstölt maláta a pusztító tüzekre utal.
  • Tiszta víz helyett füstös vízzel főzik, ami a sörfőzdét közvetlenül is érintő természeti katasztrófára utal: az éghajlatváltozás okozta történelmi erdőtüzek felégették a Poudre folyó kanyonjának erdőit, és hamuvízzel szennyezték be a folyót, ami időnként használhatatlanná tette a vízellátást.
  • A kiváló minőségű komló helyére klímatűrő pitypanggyökér került, az árpát pedig hajdinára cserélték. Ezzel kívánták felhívni a figyelmet arra, hogy a megváltozott körülmények ellehetetleníthetik a sör valódi alapanyagainak termesztését.
klimavaltozas-sor

 

Dave Glor – a különleges alkotás főzőmestere – először nem tudta hova tenni a felkérést: elvégre ki akar tudatosan rossz ízű sört főzni? De megismerve a gyártás mögött álló nagyon is komoly szándékot, belement, és sikerült is palackba zárnia a valószínűsíthető jövő ízét. A sötét, keményítőtartalmú, füstös aromájú folyadék a legjobb szándék szerint sem nevezhető finomnak, üzenete viszont rendkívül hatásos: nem árt szembesülnünk vele, hogy a mában hozott döntéseink mekkora hatással lesznek a jövőre.

Persze, a gyártó, a New Belgium Brewing egyébként is klímavédelem harcosa, zászlóshajója, a Fat Tire volt Amerika első tanúsított, szénsemleges söre, és indítottak egy olyan kampányt is, amiben arra kérték a sörivókat, hogy azok követeljék kedvenc márkáiktól a 2030-as klímatervek teljesítését. A Fortune 500-ban szereplő vállalatok közel 70 százaléka ugyanis nem rendelkezik érdemi éghajlati cselekvési tervvel. A Fat Tire ezért egy online felületet is létrehozott, ami lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy megtudják: melyik Fortune 500-as cégnek van már terve.

A cég szerint a sörivók nagy erőt képviselnek, ezért ideje összefogniuk a bolygó védelméért.

Kiadtak egy útmutatót is arról, hogyan lehet szénsemlegessé válni, illetve egy fogyasztói felhívókampányt is szerveztek, hogy kellő nyomást gyakoroljanak a cégekre. Oldaluk egészen kivételes: számos szempontból közelítenek a fenntarthatóság felé, és érdekes élménnyé teszi a tájékozódást az, hogy mindezt a sörön keresztül teszik.

Egy biztos: bármennyire is bizarrnak tűnik az ötlet, komoly szándék és cél áll mögötte, egyszóval, a klímaváltozás ízű sör igenis létezik, és nem véletlenül annyira rossz ízű…

Ajánljuk még:

Szomorú csere: négy növény, ami bírja az új klímánkat, és négy, ami nem

A 120 éve nem látott mértékű aszály és forróság még a strapabíró növényekbe is belerúgott ezen a nyáron, de ettől függetlenül is régóta tisztában vagyunk vele: a klímaváltozás szép lassan átalakítja hazánk zöldfelületét. Természetkedvelőként rosszul esik leírni, de bizonyos növényektől sajnos búcsút kell vennünk lassan itthon. Mi az, ami viszont szépen fejlődik most nálunk?

 

Már követem az oldalt

X