Ó, azok az aprócska falatok! Nassolási szokásaink, nagyító alatt
Olvasási idő: 4 perc

Ó, azok az aprócska falatok! Nassolási szokásaink, nagyító alatt

Egymás után jelennek meg azok a kutatások és eredményeik, amelyek középpontjában mi, fogyasztók állunk, és amelyek mintegy belénk látva segítenek még inkább kiismerni és talán befolyásolni is minket. Egyik éppen a nassolási szokásinkat veszi górcső alá, globális szinten.

Az Innova Market Insights több mint hetvenöt országban monitorozza az új termékek piaci bevezetésének eredményeit, és elemzi a fogyasztók szokásait. A cég szakértői egyetértenek abban, hogy a fogyasztók nagy része ma már olyan dolgokat is keres egy-egy termékben, amely eddig nem volt jelen a választásnál – ilyen a felfedezés élménye is.

Egy merészebb íz vagy egy szokatlan párosítás hamar megnyerheti a bevállalósabb vagy éppen bizonytalan fogyasztó figyelmét főleg akkor, ha egyszerre több érzékszervre is hatást tud gyakorolni.

Dried fruit background. Rows of dried dates, apricots,cranberrie
Fotó: 123RF 

Az emberek keresik az újat, a szokatlant, a különlegeset, és ez fogyasztói döntéseik szinte mindegyikében jelen van – állítja a trendkutatás. Némiképp ezzel is összefügg

egy másik újfajta trend: egyre inkább a növényi alternatívákat és a zöld megoldásokat keressük.

Egyre intenzívebb a növényi alapú megoldások keresése, az egészség és a fenntarthatóság egyensúlya iránti vágy, illetve az alternatív fehérjék iránti kereslet is – elég ha csak a borsóchipsre vagy a magvak széleskörű felhasználására gondolunk.

Fotó: 123RF  

És bár bizonyos szempontból éppen az egészséges életmóddal szembemenő folyamat, de mégis ez jellemzi mindennapjainkat: a nassolás és csipegetés terjedése, más néven a snacking jelensége. A főétkezések közötti csipegetés mára már közismert étkezési szokás, így nem véletlen, hogy bekerült az új élelmiszerek és italok kifejlesztésének fókuszába is. Érdekesség, hogy az elmúlt évtizedben a nassolás területének innovációi minden évben tíz százalék körül növekedtek- jelezve, hogy a nassolás szokása mindennapjaink szerves részévé is vált.

Az Innova Market Insights felmérései szerint ma a nassolásban a Z- (1995 és 2009 között születettek) és a millenniumi generáció (más néven Y-generáció, az 1980 és 1994 között születtek) diktálja a tempót. Ők már nagyobb valószínűséggel helyettesítik a főétkezéseket nassolnivalókkal: már a legtöbben reggelire, ebédre és vacsorára is nassolnak.

Snacks for beer-grapes, almonds, dates.
Fotó: 123RF 

Bár ebben lényeges eltérések vannak a különböző földrajzi területek lakosai között, hiszen Latin-Amerikában és az ázsiai csendes-óceáni térségben élők többet nassolnak reggelire és vacsorára, mint más régiók fogyasztói. Az ázsiai csendes-óceáni térségben a fogyasztók közel fele, Latin-Amerikában pedig a fogyasztók kétötöde hajlamos minden nap nassolnivalókkal helyettesíteni az étkezéseit – jó hír, hogy

Európában az emberek közel egyharmada soha nem helyettesíti az étkezéseit nassolással. 
candy of dried fruits and nuts, useful and healthy home made sweets
Fotó: 123RF 

Úgy tűnik, hogy a fogyasztók több mint fele sós ételeket és süteményeket fogyaszt, ha nassolásra vágyik,

az európai fogyasztók viszont a csokoládét és az édességeket részesítik előnyben.

A Z-generáció és az Y-generáció inkább italokat (gyümölcsleveket és szénsavas italokat) fogyaszt, az X-generáció (1965 és 1980 között születtek) és az úgynevezett boomerek (az 1946 és 1964 között születettek) viszont dióféléket és gyümölcsöket választanak.

Wooden round menagerie in women's hands
Fotó: 123RF 

A felmérésben szereplő fogyasztók egyértelműen bebizonyították, hogy a nassolás nem véletlenül játszik olyan fontos szerepet a mindennapokban: nagymértékben összefüggnek a pozitív érzések átélésével. A megkérdezettek nagy része a nassolás előtt a szorongás és a stressz érzését élte át, míg utána a boldogság, a nyugalom és a megkönnyebbülés érzéseiről számoltak be. A kutatás arra a megállapításra jutott, hogy a sóvárgás, az élvezet és a jutalom olyan kielégülést kínál, ami vonzó a fogyasztók számára.

Érdekes eredményt mutat az is, hogy a fogyasztók mit tartanak egészségesnek. A válaszadók 81 százaléka szerint a csokoládé és a cukorka élvezetesek ugyan, de nem egészségesek, azonban a szénsavas italok például már attól egészségesebbnek számítanak, hogy C-vitamint, kollagént vagy úgynevezett szuperélelmiszereket tartalmaznak. A megkérdezettek szerint az egészséges nassolnivalók nemcsak táplálóak, hanem javíthatják a fogyasztók hangulatát is.

Fotó: 123RF 

Egy biztos: a nassolás 2025-ben még gyakoribbá vált, különösen az észak-amerikai és ázsiai-csendes-óceáni térségben élő fiatalabb fogyasztók körében. A hagyományos nassolási időn túl sokan ma már étkezés közben is nassolnak, különösen ezeken a vidékeken. Ez az úgynevezett „hibrid snackek” létrejöttéhez vezetett, amelyek elmossák a határokat az étkezések és a nassolások között. A szakemberek szerint a gazdag textúrájú vagy erőteljes ízű hibrid snackek dominánssá válhatnak – persze csak akkor, ha képesek megadni az egészségesebb, csökkentett cukor- és zsírtartalmú snackek választékát.

Egy biztos: a természetes összetevőket és a hozzáadott tápanyagokat hirdető hibrid snackek piaca egyre szélesedik, egy olyan táplálkozási trendet hozva létre, amely talán megtöri a hagyományos, asztal mellett ülős, közös pillanatokban osztozós szokásokat. A kérdés már csak az, hogy vajon jó irányban haladunk-e?

Nyitókép: 123RF

 

Kapcsolódó tartalom
Fejlett társas készségek gyermekkorban = egészségesebb táplálkozás kamaszkorban
Gáspár Kinga | 2025. augusztus 12

Fejlett társas készségek gyermekkorban = egészségesebb táplálkozás kamaszkorban

Ez lenne a megoldás az egészséges táplálkozás elveinek széleskörű érvényesítésére?