Nem csak a fogyás miatt: így érdemes felpörgetni az anyagcseréd

Egészség

Nem csak a fogyás miatt: így érdemes felpörgetni az anyagcseréd

Ti is kipróbálhatjátok azoknak az ételeknek a fogyasztásával, amik nekem segíteni szoktak. Vagy van más bevált receptetek?

A megfelelő anyagcsere általában fontos az általános egészségünk érdekében, mégis legtöbbször a különböző diétákkal és fogyókúrákkal összefüggésben hallani róla. Ha egy diétába vagy méregtelenítésbe fogok, nálam is az első lépések között szerepel, hogy egy kicsit felpörgessem az anyagcserémet. Pár napos kúrák ezek, amik után mindig egy kicsit könnyedebbnek érzem magam.

Ehhez hozzáfoghatunk különböző étrend-kiegészítők beszedésével, bár ezt én sosem próbáltam, eléggé bizalmatlan vagyok ezen a téren. Nálam a zöld tea és a speciális, gyógynövényekből készült teák mellett egyes ételek és bizonyos tevékenységek váltak be, ezekhez térek vissza időről időre. Persze a hatékonyságuk attól függ, hogy ki milyen alkat, és hogy milyen egészségi állapotnak örvend, vagyis egy-egy kúra előtt érdemesnek tűnik kikérni az orvos véleményét, aki tanácsot adhat arra vonatkozóan is, hogy esetlegesen hogyan kezdjetek hozzá.

Néhány hónappal ezelőtt például ezt a méregtelenítő koktélt találtam valahol (sajnos csak arra emlékszem, hogy az egyik közösségi oldalon osztotta meg egy ismerősöm): keverjünk össze két evőkanál almaecetet két evőkanál citromlével és egy teáskanál fahéjjal, majd adjunk hozzá egy evőkanál mézet, és igyunk ilyet naponta egyszer, amíg a pár napos kúra tart. Azért próbáltam ki, mert úgy gondoltam, hogy ilyen összetevőkkel nemigen lehet mellélőni (már ha – szó szerint – bírja a gyomrotok!): a mézet leszámítva a másik három szinte az összes olyan listán szerepel, ahol felsorolják az anyagcserét felgyorsító ételeket. Az almaecet a fogyókúrák esetében is fontos lehet, hiszen közismert, hogy segíthet a zsírégetésben és a súlycsökkentésben, ahogyan a citromlé is. A citromos víz ugyancsak népszerű a különböző fogyókúrás tanácsokat osztogató cikkek körében. Bár megoszlanak a vélemények a hatékonyságáról, én úgy vagyok vele, hogy

a citrom és az általa bevitt vitamin hasznos, ráadásul felfrissít, akkor meg miért ne igyam?! Ki tudja, mi van, ha valóban segít leadni egy-két kilót…

A fahéj illatát és ízét nagyon szeretem. Sokféle jótékony hatása van, mint például az, hogy kordában tarthatja a vércukorszintet, és segítheti az emésztést. Ez utóbbi ugyancsak igaz a mézre is amellett, hogy ihatóbbá teszi ezt a „koktélt”. (Viszont tényleg csak akkor próbáljátok ki, ha biztosan nincs baj a gyomrotokkal, nehogy probléma legyen belőle!)

Ezek mellett nálam bevált a gyömbér és a chili is. Mindkettőre jellemző, hogy növelik a test hőmérsékletét, fokozzák az anyagcserét, és jótékony hatással vannak az étvágy szabályozására. A chiliben főleg a kapszaicin nevű vegyületet emlegetik, ez többek között fokozza a zsírégetés mértékét, hozzájárulva ezzel a súlycsökkenéshez.

Furcsa módon inkább a zöldségeket kedvelem a gyümölcsök helyett. Ez nem azt jelenti, hogy nem eszem gyümölcsöt, sőt, az egyik legjobb dolog a nyárban, hogy mindenhol a kedvenc, illatos gyümölcseimmel találkozom, de ha az egész évet nézzük, jellemzően többször és szívesebben eszem zöldséget. Így brokkoli is sűrűbben kerül a tányéromra, amiben az a nagy szerencse, hogy alighanem ez az egyik legegészségesebb zöldség, ráadásul szinte bármilyen fogyókúrának része lehet. És persze az anyagcserére is pozitív hatással bírhat, ahogyan általában a zöld, leveles zöldségek, mint például a spenót és a kelkáposzta.

Az egyik legnagyobb meglepetés számomra az volt, amikor több helyen azt olvastam, hogy a tojás ugyancsak segíthet az anyagcsere beindításában. Aztán megtudtam, hogy általában jellemző ez a fehérjében gazdag ételekre. Vagyis a fehérjében gazdag étrend (szemben a zsírokkal és szénhidrátokkal) ezért is jó választás: arányosan több energiát használ a szervezetünk a lebontásához, miközben fokozódik az anyagcsere.

A kávé esetében pedig a koffein váltja ki ezt a hatást.

Állítólag a tej vagy cukor hozzáadása gyengíti, a koffeinmentes kávé esetében pedig nem is érvényesül. Viszont ügyeljetek arra, nehogy túl sok koffeint fogyasszatok, mert olyan kávéfüggők lesztek, mint én...

De nemcsak az ételek lehetnek ilyen pozitív hatással a szervezetetekre. Többek között a sport, a mozgás is segítségetekre lehet, ha felpörgetnétek az anyagcseréteket. Ahogyan a megfelelő mennyiségű víz, valamint az elegendő hosszúságú és pihentető alvás is nagyon fontos. Jó hír, hogy sokat tudunk már a vízivás titkairól és a természetes csodaszerekről is, amik segítik az alvást!

Ajánljuk még: