ZónánTúl

Legősibb főfoglalkozásunkból ered a karácsonyi menü egyik főszereplője, a halászlé

A magyar konyha háromféle halászlécsoportot különböztet meg: a dunai, a tiszai és a balatoni halászlét – legnagyobb vizeink szerinti értelemszerű csoportosításban. Mindhárom ételfajta közös jellemzője, hogy három fő alapanyagból készülnek: halhúsból, hagymából és pirospaprikából. A különbség az elkészítés módjában és a tálalás jellegzetességeiben rejlik.

Mielőtt bármit mondanánk a Hungarikumok Gyűjteményében is szereplő magyar halászlevekről, vessünk egy pillantást a halnak, a halászatnak és halételeknek a magyar kultúrában betöltött szerepére! A halászatot a 19. század harmadik negyedében a legősibb főfoglalkozásként határozta meg Herman Ottó néprajzkutató, zoológus, és ez a nézet azóta is tartja magát.

Magyarországon 90 halfaj él, és a 19. századi ármentesítő munkálatok előtt az ártéri gazdálkodásnak, a halászatnak, a pákászatnak olyan komoly hagyományai voltak, hogy egész generációk ezekből a tevékenységekből tartották fenn magukat egész évben. Az áradások kihasználására olyan komoly eszközök és építmények szolgáltak, mint a szégye vagy cége, amit Herman Ottó is már csak a történeti forrásokból ismert. Ezek és különféle rekesztő eszközök segítségével nagy mennyiségben tudtak nagytestű halakat is fogni: a ma már csak helynévként ismert vizafogóval a Fekete-tenger felől ívásra érkező vizákat halászták ki, innen ered a budapesti XIII. kerületi városrész neve is.

A mocsarak lecsapolásával és a vizek szabályozásával ezek az életformák fokozatosan visszaszorultak és nagyobbrészt el is tűntek, ám nyomai például a ma már hungarikumként is elismert gasztronómiai örökségünkben élnek tovább.

Fotó: Fortepan – Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór cége – Halászok a Balatonnál, Siófokon – 1908

Bár a halászléről szóló korai magyar leírásokból elsősorban Rézi néni Szegedi szakácskönyvét szokás emlegetni, a magyar halételek és halból készült levesek hagyománya sokkal korábbi időkre nyúlik vissza. Egyfelől számolhatunk egy, a népi kultúrából eredő paraszti hagyományréteggel, másrészt viszont a magyar arisztokráciának is megvoltak a különleges receptjei. 

Kétségtelen, hogy a halászlé elterjedését sokkal inkább a hagyományos paraszti konyhára vezethetjük vissza, a hozzávalók változatosságát tekintve is. A főúri konyhára jellemző fűszerezés elsősorban anyagi okokból nem tudott szélesebb körben elterjedni az alsóbb néprétegekben. Rézi néni Szegedi szakácskönyvében a szegedi halászléhez többféle halat használtak, vérével együtt főzték, aztán hagymázták, sózták és paprikázták. Keverni szigorúan tilos volt, csak rázogatták, hogy a haldarabok ne essenek szét. 

Bornemissza Anna szakácskönyve 1680-ból gazdag és változatos – mai olvasatban akár egzotikusnak is mondható – elkészítési módokat sorol fel a különféle halakkal kapcsolatban. A mai halászlé alapját képező pontynak, akkori nevén pozsárnak huszonötféle tálalását írja le, köztük több levesreceptet is. Az erdélyi konyha fűszerei között akkor még, de később sem volt annyira népszerű a pirospaprika, mint Magyarország középső tájain, így a hallevesek közül fűszerezésében egyik sem hasonlít a mai halászlére, de elkészítési módjában több is megközelíti a ma ismert technikákat.

Fotó: Fortepan – Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór cége – Halszárítás a Balatonnál, Siófokon – 1908

A magyar konyha három ma is ismert és a karácsonyi menü részeként is főszerepben lévő halászleve közül a bajai halászlé első említésével Hevesi Lajos 1872-es Jelky András kalandjai című könyvében találkozunk. A bajai halász céh 1855-ben hallal ünnepelt, amikor a magyar szent koronát szállító gőzhajó elhaladt Baja városa mellett. A halászbúcsú alkalmával, Szent Péter és Pál napján (június 29.) pedig a halászmestereket köszöntő ifjúságnak halat adtak, amiből az esti mulatságra halászlevet főztek. Gazdag és máig élő hagyománya van tehát a dunai halászlé főzésnek Baján és környékén, ma már halászléfőző versenyekben is összemérik tudásukat a helybéliek. Ennek a szokásnak a gyökere ugyancsak korábbi időkre nyúlik vissza, egészen pontosan a „Jánoska-eresztés” népszokáshoz kapcsolódik. Nepomuki Szent János (május 16.) a vízen járók szentje, így a halászoké és a vízi molnároké is. A legenda szerint élt Prágában egy pap, aki nem volt hajlandó megtörni a gyónási titok szentségét, emiatt pedig IV. Vencel cseh király megkínoztatta, majd a Moldva folyóba dobatta. Az emberek azonban szerették a papot, és keresésére indultak: testét apró fénypontok jelezték a vízben. Az ő tiszteletére indulnak hajók és bárkák, viszik Nepomuki Szent János szobrát és mécseseket úsztatva a vízen emlékeznek a szentre, aki életét áldozta a becsületért. A bajai halászléfőző versenyt is több évtizede ezen a napon tartják.

A dunai halászlé javarészt inkább pontyból készült, a bajaiak viszont törpeharcsát is adtak hozzá. Jellegzetessége továbbá, hogy házilag gyúrt gyufatészta nélkül nincs is bajai halászlé: a tányérba először a gyufatészta kerül, arra mérik ki a bográcsból a halhúst és a levet. 

A tiszai halászléről szóló írások szerint többféle formában is készítették ezt az ételt mielőtt kialakult volna mai klasszikus receptje. A hagyományos tiszai halászlé a fehérhúsú halakból, a ponty fejéből, farkából és hagymából készülő alaplé készítésével kezdődik, majd a passzírozás után a felöntött alaplébe kerül a só, a piros paprika, s a pontyszeletek. Az alapanyagok tekintetében szigorúan őrzi az ősi halászkultúrát, ugyanakkor a természetes ízfokozónak tekinthető alaplé használatával mindenki számára élvezetes étel. A tiszai halászok eleinte bárkáikon felállított bográcsban főzték a halat, a folyóból mert vízben.

Népszerűsége a 19. második felében nőtt meg igazán 1882-ben 42 halász közös beadványban kérelmezte egy halászcsárda létesítését a halpiacon, hogy a város lakói és az idegenek ott kóstolhassák meg az eredeti recept szerint készült halászlét. A tiszai halászlébe többféle kisebb hal kerül a filézett nemes halak mellé. A fejeket, farkakat, uszonyokat vastagra vágott – makói, szentesi – hagymával együtt megfőzik, majd átpasszírozzák. Az ily módon nyert, természetes ízfokozónak tekinthető alaplét felöntik és sóval, pirospaprikával ízesítik, mielőtt hozzáadják a halszeleteket és az elmaradhatatlan pirospaprikával fűszerezik.

Fotó: Fortepan – Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Bahart archívum – Bemutató halászat a befagyott Balatonon – Siófok, 1924

A balatoni halászléről szóló első tudósítást 1832-re datálja az irodalom. Egy folyóiratban, Horváth József Elek kaposvári gimnáziumi igazgató tollából jelent meg receptje. Ez az ún. „ritkás” hallé nem olyan sűrű, sokkal vékonyabb, mint a dunai vagy a tiszai halászlé, és kihagyhatatlan alkotóeleme a dévér. A sok hagyma mellé kevesebb paprika kerül bele, mint a tiszai halászlébe és helyenként – például Tihanyban – krumplit is tesznek hozzá. Vörösmarty tollából származik az elismerés, ami a balatoni halászlé „titkát” firtatja: „A főzőmester a halakat, midőn már elfőttek leszűré, s külön raká, de benne hagyák a vízben azon jó ízt, mely a balatoni halászlét oly híressé teszi.”

Bármelyik recept kedves az ízlésünknek, mindegyikkel jól járunk. Karácsonykor különösen, hiszen ilyentájt a városi halpiacok is „felfrissülnek”, gazdagabb kínálatból válogathatunk. Ne feledjük ennek az ételnek a mágikus jelentőségét sem: a hal előre úszik, tehát aki karácsonykor halat eszik, annak egész évben biztosítva a szerencséje.

A cikk megjelenését az Univer támogatta.

Ajánljuk még:

„Életem lényege: nem hasonlítani” – Marton Évával beszélgettünk

Az élet nagyáriájában nem fordulnak elő hamis hangok, hiszen csak az szólalhat meg, ami igaz és örökérvényű. Marton Éva világhírű szoprán élete és művészete a pleine voix a „tisztán éltem, híven szerettem” akkordjaira íródott, és bár befogadhatatlanul gazdag életművet kínál elemzésre kortársai és az utókor számára, sem művészetében, sem hétköznapi jelenlétében nem találunk benne harmóniaidegen hangokat. Különleges hangjával és egyéniségével mindenképpen, de beszélgetés közben még a pillantásával is tanít: koncentrálni, a fontosat látni, méltósággal őrizni a precízen szabott mércét.