Kirándulási ötletek az őszi szünetre Budán és Pesten: tündérek, ördögök, oroszlánok nyomában

Eddig is a túraszervező-programgazda szerepét osztotta rám szűkebb és tágabb környezetem, de mióta hivatalosan is írok programajánlókat, természetes, hogy hozzám fordul kicsi és nagy ötletekért. Közeleg az őszi szünet, az őszi kirándulások sora, így most összegyűjtöttem egy csokorra valót.

Csupa olyan programot, amelyek közelebb visznek a természethez, nem kalandparkos-wellnesses kiruccanások, de mindegyikben van valami izgalmas, valami olyan érdekesség, amit egy kis mesével vagy okos történettel feledhetetlenné tudunk tenni az egész család, kicsi és nagy számára is. Garantáltan kipróbált, nemcsak a világhálóról lepattanó program- és célpontajánló, a teljesség igénye nélkül. Olyanok, amelyekre örömmel gondol vissza mindenki, akivel ott jártunk.

Aki nem akarja elhagyni a fővárost, az előtt is számos lehetőség kínálkozik. A Felsőrákosi tanösvény különös szigete Budapestnek, szinte a messzi pusztán érezhetjük magunkat a Mátyásföldi repülőtértől a Rákos-patak partjáig húzódó területen. Több irányból is becsatlakozhatunk a tanösvényre, és madarakkal, ürgékkel, békákkal biztosan találkozhatunk útközben.

A Budai zöld túraútvonalat követve a főváros sok szép részét járhatjuk be. A Gellért fürdő bejáratától indulva az első rész máris mesés: talán az egyik legszebb fekvésű út, végig a Gellért-hegy oldalán, csodás kilátással a Dunára: ne feledjük, a miénk a világ egyik legszebb fővárosa! Különleges növények, szépre színeződő lombok kísérnek, közben lehet terméseket gyűjteni, bekukkantani a Sziklatemplomba, megcsodálni a Filozófusok kertjét. Akár minden napra beiktathatunk egy-egy részt, mert a budai zöld keresztül vezet a Normafán, feljuthatunk rajta az Árpád kilátóhoz, az Oroszlán sziklához, a Hármashatárhegyen a Guckler Károly úton, és aki eléggé motivált, Nagykovácsin át egészen Telkiig gyalogolhat rajta. Innen meg csak egy ugrás az Öreg tölgy tanösvény, ahol egy 300 éves tölgyet is átölelhetünk, és dugig rakhatjuk a hátizsákot kalapos és kalaptalan makkal, gubaccsal.

A kisebb gyerkőcök imádják a kisvasutat, az erdei kirándulás egy kis gyermekvasutas utazással ötvözve mindig telitalálat! Érdemes Hűvösvölgyből indulni, mert akkor alagutazhatunk egyet. Szépjuhászné állomásnál kellemes sétát tehetünk a Kis-Hárshegyre, vagy az erdei játszóterezés után ehetünk egy finom ebédet az állomás büféjében. A János-hegy állomásról felgyalogolhatunk az Erzsébet-kilátóba, onnan pedig le a Tündér-sziklához. Virágvölgy állomástól tényleg csak egy kicsi séta, és máris a Normafa remek játszóterén találhatjuk magunkat.

A Farkasréti temető sarkától indulva az Ördögormon át – amelyről oly szépen írt Szabó Lőrinc – feljuthatunk a Széchenyi-hegyre. Ez a túra mindent hoz, ami egy teljes élményhez szükséges: derék sziklameredélyt, könnyű sétát változatos erdőkben, pazar panorámát, jószagú, messzetekintő réteket. Tehetjük körtúrává, befejezhetjük az erdei játszótéren, vagy megkoronázhatjuk kisvasutazással.

Talán furcsának tűnik, de kellemes őszi sétát tehetünk a Fiumei úti sírkertben is. A hatalmas platánok mostanra aranyszínű avarszőnyeggel borítják az utakat, és a parcellák közt sétálva elénk tárul a történelem, az irodalom, a művészet – tiszteletünket téve emlékezhetünk, mesébe szőve beszélgethetünk nagyjainkról.

Sok év tapasztalata, higgyék el nekem, hogy a természetben, mégha azt a város is öleli körbe, sokkal maradandóbb élményeket lehet szerezni, mint egy könyv fölött vagy egy monitor előtt ülve. Ráadásul kellemes testmozgással, jó levegőn élvezhetjük a természet minden jóságát.