Budapest kedvenc túrája lehetne: végigjártuk a Budai Zöldet

Oroszlánszikla, Tündérszikla, panorámaösvény a Duna felett, Paprikás patak, parkerdők, ligetek egyetlen turistaútra felfűzve a fővárosban: ez a Budai zöld, amelyen a Gellért fürdőtől indulva Telkiig végigjárhatjuk a Budai-hegység zugait. Nem a vadon mélyén, hanem lakott területen vagy annak közvetlen közelében vezet bennünket végig ez a nem mindennapi túra. Akár ma is belevághatsz!

A Budai Zöldet azért szeretem, mert közel viszi a túrázás szépségét azokhoz, akik még csak barátkoznak a természetjárással. Jó azoknak, akik nehéz szívvel hagyják maguk mögött a várost, mert biztonságot ad az urbánus világ közelsége. Jó azoknak is, akiknek nincs sok idejük, mégis szeretnének egy kicsit harapni a természettel való együttlétből. Szeretem, mert egy-egy szakaszán növényismereti sétákat is tehetünk, ahol igen nagy számú növényt, gyógynövényt ismerhetünk meg már rövid utat bejárva is. És nem mellesleg itt vezet hazánk egyik talán legszebb panorámájú turistaútja: a Gellért-hegy oldalában futó ösvény páratlan kilátással ajándékoz meg minden arra járót!

A több mint 40 km-es út nem arra való, hogy egyhuzamban végiggyalogoljunk rajta. Inkább érdemes egy-egy részét apránként becserkészni, míg végül összeáll az egész út. Ha van egy röpke óra, vagy egy napsütötte délelőtt, szép élménnyel lehetsz gazdagabb, ha túrát veszel és a Budapest felé magasodó utat járod. Ha a Gellért fürdő bejáratával szemben elindulunk, máris egy remek kaptató állja utunk. A hegyen átvezető szép szakasz nem kíméli a térdet, cserébe növényvilága gazdag, szívesen vezetek itt erdőfürdős-növénymegismerős sétákat. Az út egy része a Duna felett kanyarog, majd megtekinthetjük a Gellért épületét hátulról, ahonnan csak ritkán látjuk. Néhány feketediófa álldogál mögötte, ha szerencséd van, találsz pár diót is.

A Tabánon áthaladó szakaszon útba ejthetünk egy tanösvényt. Az alig egy éve felújított, csupán egy kilométer hosszú ösvény a Kárpát-medence őshonos növényeit mutatja be, tájékoztató táblák segítségével ismerhetjük meg őket. Madár- és denevérodúkat is megfigyelhetünk a fák koronaszintjén. Az út innen városi zöldterületeket köt össze, egymás után felfűzi a Vérmezőt, a Városmajort, majd a Kissvábhegy oldalában kanyarogva házak között éri el a Jókai-kertet. Ez a rész az épített örökség, a villaépületek szerelmeseinek kínál csemegéket, a szecesszió és bauhaus építészeti emlékei is bőven adnak látnivalót. Közben bőven akad játszótér, barlang és üreg, sziklaképződmények, amelyek a gyerekeknek is lépten-nyomon új élményt kínálnak.

A Jókai-kert természetvédelmi terület, Jókai Mór egykor gyümölcsfákat, szőlőt telepített, rózsákat ültetett, konyhakertet alakított ki itt, ide vonult vissza, amikor nyugalomra vágyott. Villáját ugyan lebontották, a régi présházban kiállítás várja a látogatókat. Itt található a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület, valamint a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság székháza, és ha jól figyelünk, rábukkanhatunk az oroszlános padra, ahol Jókai sok időt töltött.

Néhány kisebb park után a Széchényi-hegyre érkezik a Budai zöld jelzés, ahonnan a gyermekvasút sínpárja mellett haladhatunk a Normafáig. Akár a kisvasutazás is beleférhet egy kirándulásba, vagy meglátogathatjuk a János-hegyen az Erzsébet-kilátót. Az Anna-réten át pompás panoráma tárul a szem elé, és ahogyan lefelé tartunk, úgy jelennek meg előttünk az ikonikus sziklaformációk: a Tündérsziklákhoz érkezünk. Felettünk lengedezik a Libegő, az út pedig a János-hegy oldalában fut tovább.

A Budakeszi út és a Hűvösvölgyi út is keresztezi a túristautat, vagy mondhatnám úgy is, hogy az út halad át rajtuk. Így ebből az irányból is könnyen becsatlakozhatunk, ha a belvárosból busszal vagy villamossal szeretnénk elérni a célpontot.

A villamosmegállóból farizmokat próbára tevő lépcsőkön, majd a kedves Csalán utcán át pillanatok alatt fent találhatjuk magunkat az Apáthy-sziklánál. Kis kitérővel a Maci játszóteret is útba ejthetjük az aprónép örömére, majd az Oroszlán szikla állja utunkat. Az Árpád kilátó naplementében igazán romantikus tud lenni! Ha itt megpihenünk, egy újabb szép perspektívából gyönyörködhetünk az alattunk elterülő alattunk a fővárosban.

Néhány kép a túráról:

Az út szépen végigkanyarog a Hármashatárhegy, majd a Csúcshegy oldalában, rövid időre egyesül a kerékpárúttal. Az erdei fenyvesek mellett feketefenyőkkel tarkított erdőrészeket figyelhetünk meg, ez ritkaságnak számít errefelé. Később az út a Paprikás-patakkal is találkozik, itt egy kitérő a patak vadregényes völgyébe visz, esős időben gumicsizma erősen ajánlott!

Solymárt végiggyalogolva az Ördöglyuk-barlang és a Zsíros-hegy mellett Nagykovácsiban találjuk magunkat. Az egész települést bejárva, az Ördög-árkot keresztezve hagyjuk magunk mögött a községet, és gyönyörű vegyes erdőkön át érkezhetünk el Telkibe. Itt még érdemes az Öreg tölgy tanösvényt is becserkészni, ahol a tanösvény állomásainál az erdei élővilágról és az erdőgazdálkodásról olvashatunk hasznos tudnivalókat, valamint megsimogathatunk egy több száz éves tölgyfát is, a hely névadóját.

E sok települést összekötő út erőssége, hogy apró szakaszonként teljesíthető, és minden része kínál izgalmas kihívásokat. Nekem feltett vágyam, hogy egyszer egyben végigjárjam, egy szuszra, mégpedig visszafelé, Telkiből a Gellért térre, de még nem akadt vállalkozó szellemű, aki velem tartott volna.

5 különleges hétvégi program az aktív pihenéshez

Szinte garantáltan jó időre számíthatunk ezen a hétvégén, így nem lesz nehéz kiváló programot szerveznünk, olyant, amelyben a család apraja-nagyja egyaránt jól érezheti magát. Szabadtéri és múzeumi programok közül válogattunk néhány érdekességet: kizárólag olyan eseményeket, amelyek nem csupán szórakozást, de szellemi felfrissülést is kínálnak számunkra. Az aktív kikapcsolódás a tanulás leghatékonyabb módja, ezért a madárlestől a bringatúrán át a római kori szövési technikákig és a reneszánsz kor történelmi örökségéig nyújtunk ízelítőt a hétvégi kínálatból.