ZónánTúl

A Budára költözött olasz márványműves-építész család mézeskalácsháza – egy bérházak mögött rejtőző villa

Évek óta izgatja a fantáziámat egy villa a Móricz Zsigmond körtérre néző házak mögött, a kert végében megbújva, nagy fák árnyékában – úgy gondolom, szerencsés lakói teljes csendben élvezhetik város közepi, zöld oázisukat. A háznak saját bejárata, sőt külön címe sincsen, a Bartók Béla út 49. kapuján át vezet be az út a domboldali meglepetéshez. A környékbeliek Detoma-házként ismerik, és a kezembe került eredeti terveken is ez a név szerepel. De kik voltak a Detomák, mit kerestek Pesten?

A Hungaricana aranyat érő oldalán a huszadik század elején a mai Bartók Béla út 49. Fehérvári út 47-ként szerepel, majd 1920-ban változik az utca neve Horthy kormányzóéra, 1945-ben pedig Bartók Bélára, de már 1920-tól a ma ismert számozással követik egymást az utat keretező bérházak. Egyelőre azonban 1916-ban járunk, a levéltári iratok Detoma Alfonsnét jegyzik a ház, és mögötte csak helyrajzi számmal illetett ingatlan tulajdonosaként. Detoma Alfonsné született Bartolotti Eghwert Emma különös neve a szomszédos ház iratain szerepel: Fischer József és Detoma Alfons építészek Emma édesapjának, Bartolotti Eghwert Edének tervezték a Körtérre néző házat. Ez a két bérház épült a mézeskalácsház elé, két szomszédos, nagyjából egyforma méretű telekre.

Mindkét háztulajdonos neve olasz eredetre utal. Bartolotti Eghwert Ede 1860-ben született és

mérnökember volt, ahogy a legtöbb lakó a közeli Műszaki Egyetem köré épülő, a huszadik század elején újonnan kiépülő Lágymányoson.

Római eredetű családból származott és a Közmunkák Tanácsának volt főmérnöke a századfordulón, lánya férjével közös cége, az Építő és Telekértekesítő Részvénytársaság virágzó vállalkozás lehetett. Nemcsak itt, hanem a Törökvészi úton is voltak ingatlanjai, amiket 1937-es halálakor gyermekeire hagyott.

A Detoma család

Antonio De Toma 1821 és 1895 között élt, a Novarra melletti Varallóban született, és márványműves volt, ahogy a családjában nagyjából mindenki, generációkon át.

Olaszországban a mai napig létező vállalkozásuk 

honlapja szerint Antonio 40 évig élt Bécsben, ahol a Burgteater, az Opera, Kunsthistorisches Museum, valamint a Parlament épületének márványmunkáin dolgozott. Ezeken kívül voltak megbízásai Prágában, Berlinben, Stockholmban, Szentpéterváron, Bukaresten, háza volt Berlinben és Bécsben.

1886-ban érkezett Magyarországra, hogy az akkor épülő esztergomi bazilika kupolájának és oldalfalainak márvány, illetve műmárvány díszítését elvégezze. A kupoladíszek Lippert József tervei szerint készültek, az oldalfalak 16 féle színben és mintázatban 5500 négyzetméteren dicsérik De Toma mester munkáját. Pesten a Központi Papnevelő Intézet épületén is dolgozott.

A testvérek, társak és házak

A család második generációjának tagjai a még Olaszországban születetett, de már Budán élő testvérpár, magyarosított írással Detoma Alfons és Antal folytatta a családi vállalkozást. Antal márványműves, illetve „strucator és műmárványozó” valamint „mennyezetkészítő” mesterként szerepel a korabeli telefonkönyvekben, testvére pedig építész volt, a mai Bartók Béla úton és környékén nem kis számú bérház tervezője volt társával, Fischer Józseffel együtt.

Fischer József néven két építészt jegyez a szakirodalom, egyikük a szecessziós századfordulón, a másik a huszadik század első felének bauhausos stílusában alkotott csodákat. Az idősebb generációt képviselő Fischer 1873-ban született Királyhidán és 1943-ban halt meg Pesten, Párizsban tanult az Ecole de Beaux Art-on, majd ő tervezte a milánói és londoni kiállítások pesti pavilonjait. Tagja volt az Olasz Képzőművészeti Akadémiának és az Olasz Királyi Koronarendnek.

Szorgalmas élete során huszonöt bérházat tervezett Pesten,

csak a mai Bartók Béla úton hatot, villákat a Naphegyen és a Gellérthegyen, ő alkotta a Móricz mögött rejtőzködő mézeskalácsházat is. A Detoma-tervek szerint épült házakon megfigyelhető az előtér műmárvány borítása, mint a család névjegye a testvér, Antal révén.

A villa

A levéltárban őrzött tervdokumentáció két homlokzati tervet őriz. Az első díszesebb falakat, színes üvegablakokat, mintás ablakkeretet, a főhomlokzat felső harmadában szentek szobrait ábrázolja. A második terv letisztultabb, dísztelenebb és egyúttal ismerősebb képet tár elénk: ez épült meg, legalábbis erre hasonlít ma a ház – így az első száztíz év után.

Kicsit Kós Károlyos hangulatú a homlokzat fa berakásos díszítése

és a főbejárathoz vezető fedett, oszlopos lépcsőfeljáró is. Nyoma sincsen színes üvegnek, de virágos vakolatdísznek sem az ablakok körül, bár a mai, szomorkás szürke szín is sokat ront az összképen.

Az alaprajzok tágas belső tereket ígérnek, az első verzió szerint az alagsorban a főút felé néző nagy iroda mögé szép nagy borospince került, az inas szobája, a szokásos kiszolgálóhelységek, mint mosókonyha, szenes- és fáspince. A felső két szint szép, nagy, világos otthont mutat, nagy ablakok néztek a napsütötte kertre minden irányban. Az első szinten „úri szoba”, „női szalon” és hatalmas, hatszor nyolc méteres ebédlő volt, konyha, kamra és hall, a felső szinten a völgy felé nagy gyerekszoba nyílt a félköríves teraszra, mögötte a szülők szobája, tágas cselédszoba, fürdő és vendégszoba szolgálta a boldog első lakókat és vendégeiket. A szinteket félköríves lépcső kötötte össze, biztos szép volt a ház belül is, kényelmes, emberléptékű, egy zöld oázisban, bérházak árnyékában, a város közepén.

Lakók és virágok

A villa csöndjét biztosítandó, a Bartolotti-Detoma család birtokában felépült két bérház is a Fischer-Detoma iroda tervei szerint épült, az anno Fehérvári út 49. és 47., mai címén Móricz Zsigmond körtér 1. és Bartók Béla út 49. szám alatt. A telek felső harmadánál húzódott az övezethatár, ez a főváros által villanegyednek és városias övezetnek szánt terület találkozása a Gellérthegy oldalában. Ez tehette lehetővé, hogy egy keskeny, viszonylag mélyen a hegyoldalra húzódó telken stílusában és használatában eltérő házak épülhessenek: egy család kényelmét szolgáló villa, és soklakásos bérházak.

A bérházakban is laktak érdekes emberek. A Móricz 1-ben 8 lakástulajdonost sorolnak az első lakójegyzékek. Köztük például Székely Andor festőművészt, aki Hollósy tanítványa volt Párizsban és Székely Bertalané Pesten. Ő is járt a Julien Akadémiára Párizsban a századelőn, onnan datálódott életre szóló barátsága Czóbel Bélával. Alapítója volt a Magyar Akvarell és Pasztellfestők Egyesületének és színházi díszleteket készített Falus Elekkel. 1923-tól leginkább Párizsban élt könyvillusztrátorként, leghíresebb munkája Paul Valery könyveinek díszítése. Közeli barátja volt ifjabb báró Korányi Frigyes közgazdász-diplomata, a híres tüdőgyógyász professzor fia, aki 1923-24-ben Magyarország párizsi nagykövete volt. Ez a barátság tette lehetővé, hogy egy ideig Székely Andor vezesse a párizsi Magyar Házat, a Franciaországban élő magyarok megsegítésére létrehozott intézményt.

A Bartók Béla út 49. épületében a kezdetektől, 1914-ben már biztosan volt virágüzlet, épp ott, ahol a mai. A Turiák Nővérek üzletét egészen a második világháború végéig sorolják a telefonkönyvek.

Ritka szép kontinuitás ez a virágüzlet, kivételes kincs zaklatott történelmű fővárosunkban.

Itt lakott továbbá Lechner Lóránd építész, a Lechner-dinasztia tagja, Lechner Ödön unokaöccse. Az ő édesapja Lechner Gyula volt, akinek Ödön a Bartók Béla út legrégebbi és egyúttal leghíresebb házát tervezte a 40-es szám alatt. Testvéréhez, Jenőhöz hasonlóan Lóránd is felvette a „Kismarty” előnevet 1942-ben bizonyítandó, hogy németes hangzású neve ellenére magyar érzelmű a család. Volt itt lakása Detoma Alfonz testvérének, Antalnak.

Szomorú végjáték

A Detomák harmadik generációja, 

a legifjabb Alfonz vegyészmérnök meghurcoltatásáról az 1947-es, 48-as sajtó lelkesen számolt be.

A vád szerint 1944-ben előbb a magyar politikai rendőrségnek, később a Gestapónak dolgozott „V-105” fedőnéven, kenőpénzért cserébe Svájc helyett Auschwitzba juttatott ki a menekülés reményéért nagy pénzeket fizetni képes üldözötteket. Detomát 1948. január 30-án tizenöt év kényszermunkára és teljes vagyonelkobzásra ítélték.

A Detomák rég eltűntek Újbudáról, de sok szép bérház őrzi kezük nyomát, a márványozás művészetét, és bent, a kertek mélyén, távol a körtér zajától egy rejtőzködő, régi villa nevében őrzi a Budára költözött, tehetséges olasz család emlékét.

Források: itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt és itt.

Ajánljuk még:

Időutazás ablakokon át, avagy szecessziós virágcsokor a Hajós utcában

A keskenyke Hajós utca kivételesen szép homlokzatokkal örvendezteti meg az ilyesmire figyelő sétálót. Évtizedekig sötét, reménytelenül rossz állapotú házak születtek újjá önkormányzati, illetve fővárosi segítséggel, ami esetünkben ritka ízléses és igényes kivitelezéssel párosult. A 32-es szám hófehér falán minden részletében eredeti díszítés, indák, állatok, és tengernyi virág fogadja a látogatót. A bejárathoz színesre festett, mesebeli kertkapu vezet, hogy sárga, szintén virágos kőlapokon lépdelve a – szerencsés esetben – kinyíló kapu különleges házba vezessen.

 

Már követem az oldalt

X