Ünnep

Karácsony

Mágikus erejű étkek a karácsonyi asztalon: hagyj helyet nekik!

Az adventi böjt szimbolikus feloldása a karácsonyi asztal megterítése különböző „kötelező” és mágikus erejű ételekkel. Népi kultúránk archaikus hagyományrétegeiben a szentesti vacsora elfogyasztása a családok egyik legfontosabb közösségi alkalma volt, amelyre „hivatalosak voltak” a már nem élő családtagok is. Mindennek, ami helyet kapott a karácsonyi asztalon, különleges jelentősége és ereje volt, katolikus vidékeken a karácsonyi asztalt ugyanis az oltár kicsinyített másként értelmezték.

A negyedik gyertya a fény eljövetelét, a karácsony érkeztét jelképezi. Az adventi koszorú ezzel be is teljesítette küldetését, a negyedik gyertya lángra lobbantása után más szokásoké lesz a főszerep. A karácsnyi asztal hagyománya karácsony szokásrendjének egyik legfontosabb eleme.

Az ünnepi étkezésnek szakrális, mágikus erőt tulajdonítottak eleink, ennek megfelelően tervezték meg a menüsort és a fogyasztás rendjét is. A karácsonyi vacsorához természetesen a legdíszesebb terítővel borították az asztalt és annyi terítéket tettek rá, ahány tagja volt a családnak. Annak is megterítettek, aki már nem élt – ezzel jelezték, hogy örökké a családhoz tartozik, mindenkor helye van a családi asztalnál. Természetesen ezt a szűk családi körből hiányzókra alkalmazták, a távolabbi felmenőkre nem.

A karácsonyi asztalt karácsony szombatján terítették meg és rendszerint Aprószentek napján (December 28.) szedték le, de egyes helyeken akár Vízkeresztig (Január 6.) megtartották. A karácsonyi asztal megterítésének hagyományos vezérelve, hogy az ünnep éjszakáján látogató Kis Jézus, az angyalok és a meghalt családtagok hazatérő lelkei ennivalót és szállást találjanak, vagyis otthonra leljenek rajta: többek között ezért került az asztalra szalma is. Emellett termékenység- és egészségvarázsló célzattal a következő év eredményességét kívánták befolyásolni vele, innen ered a karácsonyra szárba szökkenő búza és a különféle termények magvainak szerepe a karácsonyi asztalon. Ezeket a magvakat természetesen a majorságnak adták, a szalmát pedig az állatok alá szórták, hogy őket is megóvja minden betegségtől és termékenyek legyenek a következő esztendőben.

Ma már furcsának tűnhet, hogy a 20. század első felében még a gazdasági udvar szerszámait is bevitték a karácsonyi asztalra és az asztal alá, hogy azokkal hatékonyabban tudjanak dolgozni a következő évben. Ahol ácsszerszámok voltak, ott ezek az eszközök többletjelentéssel bírtak: Szent József emlékére utaltak.

Fotó: Unsplash.com

A hagyományos ételek többségét ma is megtaláljuk a karácsonyi asztalon, legfeljebb nem mindenki tudja, melyiknek mi volt az eredeti mágikus jelentése.

A archaikus tisztító erejét más mágikus cselekvésekben (pl. rontáselhárításban) is felleljük a néphitben, a karácsonyi asztalon kifejezetten gyógyító funkciót tulajdonítottak neki. Téli időszakban a nagyobb állatokat „sózták”, az ásványi anyagok pótlását így próbálták megoldani, és az a hiedelem élt sok helyen, hogy a só a teheneket és a méheket is képes meggyógyítani, megóvni a fagytól.

A borsnak férfias erőt tulajdonítottak: a gúnár és a kakas „fűszere volt”, a mák a bőség szimbólumaként került az asztalra, a fokhagyma ugyancsak gyógyító, tisztító, rontáselhárító „kelléke” a karácsonyi asztalnak, a méz a torokfájás gyógyszere és az egészség szimbóluma, a tojás pedig az állatok egészségének jelképeként került a karácsonyi asztalra.

A csonthéjasok közül a dió Krisztus-jelképként a világmindenség egységét, a féltve őrzött titkot és a szentség tökéletességét jelképezi

– így rejtőzött Mária méhében és később a sziklasírban is –, az alma pedig a család egységére és egészségére utal: ezért tettek annyi almát az asztalra, ahány családtag volt.

Az ételek elfogyasztása ugyancsak szimbolikus gesztusokkal történt. Egy almát felvágtak, és mindenkinek adtak egy-egy szeletet belőle, hogy mézbe mártva (más helyeken a diót mártották mézbe) közösen elfogyasszák a család megbonthatatlan egységét és egészségét remélve. A diót feltörték és ugyancsak közösen fogyasztották el. A karácsonyi kenyeret megszelték és sóba mártva ettek a kiosztott falatokból a családtagok.

Ahol szokásban volt a karácsonyi ostyahordás, ott az ostyát mártották mézbe és azt fogyasztották el. Sok helyen szőlőt és olykor dinnyét is tettek a karácsonyi asztalra, nemcsak élvezeti értékük okán, de termékenységi szimbólumokként is. Természetesen a karácsonyi asztal morzsáját sem seperték le, hanem abroszba kötve őrizték mint varázserejű gyógyszert, amiből betegség esetén a betegeknek adtak.

Az ételek mellett az innivalónak is különleges jelentőséget tulajdonítottak a régiek. Karácsony éjszakáján „aranyvizet” mertek a kútból vagy a folyóból, ebből is került az asztalra, de a bátrabbak meg is fürödtek a jeges folyóban, mert azt vélték, ennek a víznek mágikus egészségvédő ereje van. Aki ebből ivott és aki ebben megfürdött, az egész évben jó egészségnek örvendett. Az aranyvizet hívták még „szerencsevíznek” és „élet vizének” is, hiszen a szenteltvízzel egyenértékű erőt tulajdonítottak neki. Egyes helyeken a kicsi gyermekeket is megfürösztötték az aranyvízben, mondván, hogy ez „Krisztus vize”. 

A víz párja a tűz: a karácsonyi tűzből származó hamunak ugyanúgy megtermékenyítő erőt tulajdonítottak: emberre és állatra szórták karácsony után, esetleg a kertbe, az udvaron szórták szét, hogy az egész háztáj és a család védelmét, egészségét biztosítsák.

Ezzel lett teljes a karácsonyi asztal jelentése, így vált a templomi oltár otthoni másává, amelynél mindenki áldásban részesülhetett a fény ünnepén: a karácsonyi asztalon égő gyertya ugyanis az áldáshozó istengyermek születésének és ezáltal az emberi lélek megújulásának a szimbóluma. 

 A cikk megjelenését a METRO támogatja.

Ajánljuk még:

A boldog új év titkai – sokfélét gondoltak róla, de a válasz talán sokkal egyszerűbb

Az év utolsó estéjén sokan tekintenek egy új élet reményében a másnapra: az új évhez számos hiedelem, reményteljes elvárás és célkitűzés kapcsolódik. Ahány család, annyi szokás és annyi meggyőződés: a legkülönfélébb praktikákat igyekszünk bevetni annak érdekében, hogy a naptárfordulóval egy új úton indulhassunk el. És bár ennek az útnak az ösvényei nagyrészt csak rajtunk múlnak, érdekességképp ismerkedjünk meg pár olyan szokással, ami generációkon át éltette és biztatta az új évben útnak indulókat.