Kik azok a Z generációsok vagy zoomerek?
A Z-generáció (a zoomerek) az Y generációt (az ezredfordulósokat) követő és az alfa-generációt megelőző demográfiai csoport. A Z generáció tagjainak az 1996 és 2012 között született személyeket tekintjük. A kutatók szerint ezeknek a fiataloknak közös tulajdonságuk, hogy életük meghatározó részét képezik az elektronikai és mobileszközök, emiatt szokták őket digitális bennszülötteknek is nevezni.
A Business of Fashion című iparági magazin egyik elemzése szerint minden generáció különböző eseményeket él át, amelyek alakítják életszemléletét, befolyásolják döntéseit, választásait, hozzáállását. A Baby Boom korosztály profitált a második világháború utáni gazdasági fellendülésből, ezért az optimizmus korát élte. Az X generáció a társadalmi szokások megváltozása és a nők munkaerőpiacra lépése mellett nőtt fel, a függetlenség korában. Az ezredfordulósok, az Y generáció tagjai jellemzően a Baby Boomer korosztály gyermekeiként profitáltak az internet megjelenéséből, de még az internetmentes világra is emlékeznek, az idealizmus korát élve. A Z generáció sokkal pragmatikusabb, kezdettől fogva a technológia lencséjén át tekint a világra.
A súlyosbodó éghajlati válság, az egyre hangosabb társadalmi mozgalmak, valamint a Covid-19 világjárvány mind a jelenlegi kornak – a realizmus korának – hátterét adják.
Ami a divatot illeti, a Z generáció nagymértékben érdeklődik a fenntartható forrásból származó ruhadarabok és márkák iránt, illetve elkötelezett a társadalmi igazságosság mellett. A McKinsey és a Business of Fashion helyzetjelentése szerint a Z generációs fogyasztók közül tízből kilenc véli úgy, hogy a vállalatok felelősséggel tartoznak a környezeti és társadalmi problémák megoldásáért. A Z generáció nyitott, tudásszomjas, és szeret hiteles információkon alapuló döntéseket hozni. Fontos számára az önkifejezés, amelynek egyik legmarkánsabb, leglátványosabb eszköze a divat.
A változás, ami állandó
Minden kornak, évtizednek megvannak a maga sajátos öltözködési szokásai, ugyanakkor a divat állandó mozgásban van. Trendek jönnek, mennek, és sokszor látjuk, hogy egy-egy korábbi irányzat újra divatossá válik – ez a trapéznadrágok újbóli elterjedésekor is tetten érhető volt. A (divat)történelem tehát sokszor ismétli önmagát, miközben persze új, modern árnyalatot, megközelítést kapnak a korábban divatos formák.
A fiatalok divatját lehet szeretni vagy nem szeretni, mindez egyéni ízlés kérdése. Ha azonban egy kis változatosságra vágyunk a ruhatárunkat illetően, akkor sajátos stílusunkat megőrizve, egy-egy Z generáció által kedvelt darabbal érdemes kísérleteznünk: ez nekünk is frissebb megjelenést ad. Általánosságban ezek jórészt kényelmes, kortalan ruhadarabok és kiegészítők, amiket bárki viselhet. Ha meg kicsit bohémra, színesre vagy játékosra sikerül az összhatás, akkor mi van? Az ízlés nem egy-egy divatirányzaton múlik, hanem azon, hogyan használjuk fel az elemeit!
Vegyünk hát górcső alá pár kedvencet a Z generáció gardróbjából!
Bő, feliratos pulcsik
Egyrészt a nyolcvanas, kilencvenes évek köszön vissza a hosszú, bő, feliratos pulcsikban, másrészt a világjárvány óta megnőtt a kényelmes, laza ruhadarabok iránti igény. A Z-generációsok is kedvelik ezt a trendet, és gyakran mixelik a lezser pulcsikat edzőcipővel vagy leggings-szel. Télen a rétegezés egyik alapeleme lehet ez a ruhadarab (amit nyáron bő, túlméretezett pólóra cserélhetünk).
Hosszú zoknik
Sokan emlékszünk még azokra az időkre, amikor a cipőből, vagy ne adj’ Isten a szandálból kilógó zokni egyenesen ciki volt. Manapság viszont előszeretettel viselnek a fiatalok hosszú, vastag zoknikat, amiken olykor különféle feliratok, minták is vannak. A Z-generációsok platform sportcipőhöz, loaferhez, sőt, szandálhoz vagy elegánsabb lábbelihez is húznak boka fölé érő zoknit. Ha nem vagyunk még felkészülve erre a trendre, kezdjük „kicsiben”, rövidebb szárú zoknival és egyszerű sportcipővel!
Laza nadrágok
Manapság igen divatosak az úgynevezett „mom jeans”-ek vagy „boyfriend nadrágok”. Ezek lazább fazonúak, de ugyanolyan sokoldalúan viselhetők, mint a szűk társaik, nem beszélve arról, hogy kényelmesebbek is. Apropó kényelem: a lezser szabású, nagy zsebekkel ellátott, úgynevezett cargo nadrágok is nagyot mennek mostanában a fiatalok körében, érdemes adni egy esélyt ezeknek is.
Nőies kötött, horgolt darabok
A kötöttáru általában minden, csak nem nőies. A Z-generáció számára azonban ezek a darabok nem a meghitt téli estéken viselendők, amikor a kanapén ülve, teázva szürcsölve olvasgatunk, hanem minden évszakban és lehetőleg minél feltűnőbb variációban. A színes, mintás, kivágott horgolt vagy kötött ruhák, mellények, topok virágkorukat élik. Ízlés dolga, ki mennyit enged láttatni testéből az évek múlásával, de egy szép, V-nyakú vagy ujjatlan verziót bárki megengedhet magának.
Bagett táskák
A 2000-es évek elején kaptak szárnya az apró, bagettszerű táskák. Most ismét hódítanak ezek a darabok, főleg a Z-generációsok körében. Ideje tehát átnézni a padlást és szortírozni az elraktározott kincseket, hiszen a mikrotáskák trendje úgy tűnik, még egy ideig velünk marad. Igaz, ezek a kiegészítők nem a legpraktikusabbak, hiszen nem sok minden fér el bennük, és a nagyobb testben élők megjelenésére optikailag kedvezőtlenül hatnak. De azért ne vessünk rájuk egyből keresztet! Alkalomadtán egy-egy színes minitáska frissességet, játékosságot csempészhet szettünkbe.
Platform cipők
A kilencvenes évek hozományai a platformos lábbelik. A magastalpú fazonok – legyen szó csizmáról, szandálról, sportcipőről – az elmúlt pár évben ellepték a boltok polcait és a webshopok kínálatát. A fiatalok bármilyen ruhadarabbal szeretik kombinálni platformos lábbelijüket, legyen szó elegáns vagy sportos szettekről. Mielőtt azonban lázas vásárlásba kezdenénk, vegyük számításba, hogy az extrém magas platformú fazonok általában karcsú vagy „dobozos” testfelépítésű egyéneknek állnak a legjobban. Ha van rajtunk egy kis plusz, inkább válasszunk kisebb platformmal rendelkező lábbelit.
Vintage napszemüvegek
A vintage napszemüvegek most igazán divatosak a Z-generáció szerint. Az utóbbi időkben a londoni székhelyű Lexxola márka fazonjai vitték a prímet, de a színes lencséjű és az apró keretes napszemüvegek iránt is rajonganak. Próbáljunk fel néhány izgalmas új darabot és válasszuk ki azt, amelyik a legjobban áll nekünk, illetve a leginkább illik a személyiségünkhöz.
Azt, hogy ki mit visel manapság, sok minden befolyásolja. Egyéni stílus, szabadidős tevékenységek, az interneten vagy a reklámokban látottak, kortársak hatása, életszemlélet, társadalmi-gazdasági státusz stb. Válasszunk olyan darabokat, amelyekben jól érezzük magunkat, magabiztosak és felhőtlenek vagyunk, nem feszengünk: szeressük a ruhatárunkat! Ez sokkal fontosabb, mint az, mások szerint mit kellene viselnünk a születési dátumunk alapján.
Ajánljuk még: