A kazános-ügy az úgy volt, hogy miután az ajánlásnak megfelelően szezon előtt kitisztíttattam a kazánt, szépen megadta magát. A szakember esküdött rá, hogy ez véletlen egybeesés, de én negyven feletti, sokat látott, és erősen bizalmatlan vagyok, úgyhogy hívtam egy másik szakit, aki végülis két körben hetvenkét ezerért rendbe tette. Utólag jelezte, hogy a megoldás átmeneti, lassanként készüljek egy még nagyobb beavatkozásra.
Akkoriban kezdődött ez a fura kis szokásunk, hogy bármit látunk jártunkban-keltünkben: képkeretező, kárpittisztító, vízvezeték-szerelő, csőgörényes (!) azon nyomban mentjük a telefonszámát (és reménykedünk, hogy nem lesz rá szükség). Ez a mi hobbink.
Van, aki viszont ezt nagyban és profin csinálja: a valós kereslethez értékelhető kínálatot alakított. Egy családi vállalkozás keretében nemrég elindult a DoApp nevű applikáció. És: hasít! Hogy miben áll a „szakember-tinder” sikerének titka? Erről kérdeztem Sipos Pétert, a DoApp marketingért felelős társtulajdonosát.
Milyen igény szülte az alkalmazás létrehozását?
Valószínűleg már mindenkinek sok problémája volt abból, hogy nem ment ki időben a szakember, vagy, hogyha kiment, akkor a megrendelő felejtette el a megbeszélt időpontot, vagy hasonlók. Nálunk ilyenek nem fordulhatnak elő. Az ötlet alapvetően onnan jött, hogy több ismerősünk is panaszkodott a szektorban előforduló problémákra. Arra gondoltunk, miért ne lehetne ezt kicsit 21. századi módon csinálni, akár Magyarországon is.
Mostani állás szerint mennyien vannak fent ezen az appon?
Az aktív tagok száma 250-300, a teljes regisztráció ezer fős jelenleg. Az app előnye, hogy szakemberek és a megbízók az elégedettség függvényében értékelhetik egymást. A felek osztályzattal minősíthetnek és szöveges formában indokolhatnak is – így ajánlatkérés –, vagy adás esetén egyaránt láthatóak a paraméterek. Bárki eldöntheti, hogy milyen szempontok alapján választ: árérzékenyen dönt vagy a szakember értékelése a fontosabb számára. Ráadásul a DoApp a panaszkezelést is felvállalja: a jelzett problémát 48 órán belül kivizsgálják, és szankcionálják a problémát okozó felet.
Milyen visszajelzéseket kaptak a működésről?
Kicsit még hozzá kell szoknia az embereknek ahhoz, hogy minden az online térben, az applikáción keresztül zajlik. A megrendelőnek mindössze annyi a dolga, hogy feladja az igényt, utána pedig a beérkezett ajánlatok közül választ egyet. Addig ebben az esetben sincs személyes kapcsolat a szakemberrel, ameddig meg nem érkezik a munka helyszínére. Érzékeljük, hogy emiatt vannak a rendszerrel kapcsolatos fenntartások, viszont azt is látjuk, hogy ha valaki egyszer kipróbálta, utána újra használja az applikációt, mind a két oldalról. Mi ezt pozitívnak értékeljük. Olyan visszajelzést még nem kaptunk eddig, hogy bármilyen probléma adódott volna bármikor.
Az applikáció a mostani állapot szerint mennyire széles spektrumot ölel fel: mondjuk egy redőnyöstől a mosógépszerelőig, Zalaegerszegtől Debrecenig kínál megoldást?
Az applikáció országos lefedettségű. Először csak a fővárosban akartuk elindítani, de aztán úgy gondoltuk, hogy bár nagyon sok munka van a fővárosban, egy budapesti megbízást akár egy pont akkor ráérő győri vagy kecskeméti szakember is elvégezhet, ezért országos szinten is elérhetővé tettük. A legtöbben egyelőre a közép-magyarországi régióban használják az appot, de tíz szakemberünk átlagosan már szinte minden megyében van. A szakemberbázist folyamatosan bővítjük, erről kapunk is visszajelzést.
Hogyan működik az alkalmazás?
Először a szakember beregisztrál, kiválasztja, mely területeken és milyen munkákat szeretne végezni, és várja a megrendelőket. A leendő megbízó dolga még egyszerűbb: regisztrál, majd fényképet készít a kijavítandó, megoldandó területről, feltölti azt egy rövid leírással, és várja az ajánlatok beérkezését, amelyek közül válogathat.
Kinek a számára jár plusz költségekkel az app használata?
Magyarország kicsit speciális a nyugati országokhoz képest: itt az ÁFA-t nem biztos, hogy mindig meg kell fizetnie a megrendelőknek, nálunk viszont kötelező, hiszen erről minden esetben számlát is kapnak a megrendelők. Mi így tudunk garanciát vállalni arra, hogyha a munkavégzés után bármilyen probléma felmerül, akkor elérhető legyen a szakember. Ezért eleve csak olyan szakember regisztrálhat, akinek adószáma van, és számlázni tud, tehát nem engedünk olyat a rendszerbe, aki nem egyéni vállalkozó vagy nem társas vállalkozás. Ezért viszont alapból huszonhét százalékkal drágábbak vagyunk, mint egy bárhonnan felhívott valaki, aki majd vagy meg tudja csinálni jól a feladatot, vagy nem. Illetve van egy hét százalékos úgynevezett kényelmi díj, ez annak a díja, hogy mi keressük meg a vállalkozót vagy a szakembert, és mi közvetítjük ki, illetve hogy az applikációt lehet használni. A szakemberekre nézve viszont semmilyen többletköltség nincsen, tehát csak a megrendelőnek kell ezt a díjat kifizetni a munkavégzés után, amikor az applikációban a teljesítést leigazolta a vállalkozó.
Ezek szerint az applikáció kiszűri a kóklereket, és nem fordulhat elő, hogy nem jön létre a munka vagy nem történik meg a fizetés, hiszen mindenki a személyes adataival vállal garanciát?
Elég kemény szankciókat szabtunk arra az esetre nézve, ha valami rosszul sülne el, szerintem nem éri meg, hogy bárki ennek ellenére rosszul végezze el a munkát, vagy mondjuk ne legyen a munka végeztével elérhető. Mi mindent megteszünk az átláthatóság érdekében, ellenőrizzük a céget az elérhető programokkal, fontos, hogy minden stimmeljen vele. Az esetek 99 százalékában nem lehet probléma.
Ajánljuk még: