Kert

Mit kínál a természet a gyermeknek? – Zákányszéken találkoztak az Iskolakert program résztvevői

Hetedik alkalommal gyűltek össze egy közös gondolkodásra az iskolakert-fejlesztési hálózatban közreműködő pedagógusok és szervezők, az ország legkülönbözőbb pontjainak iskoláiból és óvodáiból. Az esemény vendégei első kézből ismerhették meg egymás jó gyakorlatait és közös műhelymunkákon cserélhettek tapasztalatokat.

A találkozó helyszínéül ezúttal a Csongrád-Csanád megyei Zákányszék községre esett a választás, amelynek általános iskolájában aktívan működik egy kertkialakítási program – természetesen lelkes diákok bevonásával. Ezen település az otthona a Zabosfa zöldség-gyümölcs-kereskedelmi vállalkozásnak is, amely elhivatott pártolója az iskolakertek létrehozásának. Sokan emlékezhetnek rá, tavaly az ő segítségükkel valósítottuk meg oldalunkon a pályázatot, melynek eredményeképpen az országban három oktatási intézmény is iskolakerttel gazdagodhatott. 

Miért jó az iskolakert?

Egy kert gondozása önmagában is tud oktatni, számos hasznos gyakorlati tudást szerezhetnek a gyerekek a zöldség- és gyümölcstermesztés, virágnevelés titkait megismerve. Ezek vizsgálatáról Dr. Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutató, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola docense tartotta izgalmas és gondolatébresztő szakmai előadását Zákányszéken. Elmondta, egy-egy kert gondozása valójában szemléletmód-építésre is szolgál: a gyermekek elsajátíthatják a tudatos figyelmet, a kíváncsiságot, nyitottabbak lehetnek, megtapasztalhatják a más élőlényekkel összekapcsolódó világ élményét, növekedhet érzelmi intelligenciájuk.

Már tankönyvi példaként is szolgál a diákokkal való kertépítés, a módszert mára beemelték az egységes technikatankönyvbe. Sokféle lehetőség áll előttünk, ha a kert segítségével szeretnénk oktatni: a tavalyi iskolakert-pályázat győztese, a lakiteleki Eötvös Loránd Általános Iskola például a művészeti képzéssel kívánja egybekötni a kertbéli oktatást.

Mátyás Izolda, az alapítvány munkatársa kiemelte: terveik között szerepelnek kisfilmkészítések és -vetítések, érzékenyítési programok, egyházi kertgondozási együttműködés, műhelymunkák és a helyi gyakorlatokat bemutató körtúrák.

Az országszerte sikeres módszereket egy félórás kisfilmválogatáson is megmutatták a látogatóknak, akik aztán személyen is meglátogathatták a közeli általános iskola kertjét. Ott a gyerekek egy csoportja mutatta meg, miféle növényeket ültettek a kertjükben és hogyan alakították ki mellé egy ebihalas-békás mesterséges tavacskát is. Természetesen mindenki tartotta a tisztes távolságot, nehogy beleavatkozzon a felnőttek nagy csoportja a gondosan kialakított kis kert nyugalmába. 

Nekik is megvannak már a további elképzeléseik: szeretnék a kertet a kétszeresére bővíteni, több gyümölcsfát ültetnének és egy-egy saját magaságyást alakítanának ki minden osztálynak. A gyermeki őszinteségtől színesebb bemutatót egy közös ebéd és három workshop követte, a vendégek fix csoportjának, különböző helyszíneken: helyi példákról, a kertnevelés gyógypedagógiai vetületeiről, illetve a saját vetőmagok védelméről.

Sok érdekes, szakmai gondolat mellett egy biztos meggyőződéssel lettem gazdagabb a nap végére: az iskolakertek fantasztikusak. Felnőttek-gyerekek számára egyaránt kikapcsolódást és fejlődési lehetőséget nyújtanak – ezért is szeretnénk idén is segíteni egy tavalyihoz hasonló pályázattal. A részletekkel hamarosan jelentkezünk!

Ajánljuk még:

Novemberi termések, amelyek nemcsak díszítenek, hanem életet is mentenek

A lepotyogott dió, a makkok és a természetben megtalálható megannyi termés nemcsak a táplálékot és az erőt, hanem egyenesen a túlélést jelenti a körülöttünk élő madarak számára. A hűvösebb időszak beköszöntével nagymértékben leszűkül a fogyasztható táplálékok köre, és nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy emberi világunk egyre intenzívebb terjeszkedése nagymértékben lecsökkenti az elérhető csipegetni való mennyiségét.