Hős

Aki minden ismert szabályt átírt: Jean-Georges Noverre életére emlékezünk a tánc világnapján

Jean-Georges Noverre párizsi balettmester évszázadokra formálta át azt, amit a táncról gondolunk. Április 29-én, a tánc világnapján rá emlékezünk.

„A természetet választottam vezéremül, ez adott nekem mintát, ez tanított meg, hogyan kell a táncot beszéltetni, hogyan lehet a tánccal minden szenvedélyt megfesteni és az utánzó művészet rangjára emelni”
Jean-Georges Noverre 

A tánc korábbra nyúlik vissza, mint az emberi civilizáció kialakulása. Az állatvilágban az életben maradásért folytatott küzdelem, az ösztönlét része a ritmikus, rituális mozgás. Az ember fejlődése során megfigyelte, leutánozta, majd hasznára fordította a természetben megfigyelhető mozgásokat. Gyakorlatilag mára 

a tánc összefonódik hagyományainkkal, életünk szakaszaival, azzal ahogy látjuk magunkat és világunkat.

Regényes, kalandos út vezet a tánc történetében 1727. április 29-ig, amikor megszületett Jean-Georges Noverre a táncművészet egyik legmeghatározóbb teoretikusa, különböző mozgásformák jövőjének megálmodója. Bár életében idealista volt, és csak részben tudta valóra váltani álmait, az utókor elismeri ma is aktuális gondolatait.

Jean-Georges Noverre élete

1727. április 29-én született Párizsban svájci családba. Apja katona volt, és a fiúnak is ezt a szakmát szánták, de ő az elvárások ellenére táncos, balettmester lett. Szülei vélhetőleg támogatták ebben, legalább részben, ugyanis már hatévesen felléphetett, tizenhat évesen pedig a párizsi Opéra-Comique-ban szerepelt már. Táncos karrierje nem indult be egykönnyen, így balettmesternek tanult, húszévesen már Strasbourgban dolgozott. Első koreográfiája rögtön hatalmas sikert aratott, nem sokkal később Lyonban már balettpantomimján munkálkodhatott. 

 Jean-Georges Noverre

Fiatalkorában hatottak rá európai utazásai, a rokokó könnyed, a mindennapi élethez kapcsolódó játékos hangulata. 1755-ben Londonban mutatkozhatott be, ahová David Garrick meghívására érkezett. Garrick London legrégebbi – 1663-ban megnyílt –, ma is működő színházának a Royal Drury Lane-nek volt vezetője, maga is univerzális, legendás tehetség volt, korabeli színész, költő, drámaíró és producerfenomén. Rajongásig ünnepelt színész volt, aki mélyen hitt a művészet természetességében, abban, hogy a művészetnek minél közelebb kell kerülnie az emberekhez. Noverre számára minta lett érzékeny karaktere, műveltsége, kitartása, elkötelezettsége és szerénysége. A táncos balettmesterben Londonban szerzett tapasztalatai érlelték meg azokat a gondolatokat, melyek a mozgásművészet legnagyobb megújításához vezettek.

Krisztusi korban – 33 évesen – adta ki Levelek a táncról és a balettekről című munkáját, melyben tizenöt levélben foglalta össze gondolatait. Ezekből kiderül:

  • számára az ideális táncos és koreográfus művelt, igényes.
  • egy táncos alkotás a zene, a mozgás és a mondanivaló tökéletes egysége.
  • a jó tánc természetes mozdulatokból épül fel, kifejező, megmutatja az érzelmeket.
  • a XVIII. század végéig a táncosok súlyos ruhákban, nehéz cipőkben, parókákban, kalapokban léptek színpadra, de Noverre szerint a minőségi tánc megvalósításához könnyebb ruhákra, rugalmasabb cipőkre van szükség. Olyan jelmezekre, melyek természetesek, melyek illeszkednek a zene, a történet hangulatához, melyekben jobban látszik a táncosok mozgása. 
  • a tánc része a gesztus, a kisebb mozdulatok, és az arc játéka, ezért javasolta a korra jellemző maszkok és erős arcfestések elhagyását is.
  • megfogalmazta annak igényét, hogy a tánc legyen szórakoztató, drámai, mutasson be történeteket. Ötvözze a különböző stílusokat, pl. a néptáncokat, népi játékokat és a pantomimet.
  • javasolta népszerű, ismert történetek feldolgozását.
  • fontosnak tartotta a műsorfüzetet, melyen keresztül a néző megismerheti a történetet és a szereplőket.

Ezen gondolatok leírása jelentősen átformálta a tánc világát, mára egytől egyig alapvetésnek tartjuk ezeket az elveket. Noverre korának úttörő szakembere volt, elsőként Stuttgartban mutathatta meg, hogyan néz ki elmélete a gyakorlatban. 1763-ban bemutatott Médea előadáson állítólag sikoltoztak, elájultak a nézők.

Noverre kötődése Magyarországhoz

Stuttgart után Noverre Mária Terézia meghívására 1767-től hét évig Bécsben dolgozott, ott tanította a királynő gyermekeit. A magyar történelem legmeghatározóbb királynője számára a kultúra, az oktatás, a művelődés legalább annyira fontos volt, mint a birodalom gazdasági fejlődése. Jó viszont ápolt a magyar főurakkal, különösen Esterházy Fényes Miklós herceggel, Noverre ennek a kapcsolatnak köszönhetően látogathatott el Fertőd-Eszterházára, ahol két balettjét is színpadra állította 1772-ben. A balettmester Mozarttal is együtt dolgozott, 1778-ban a Kis semmiségek zenéjére készített táncművet.

1794-ben, miután több mint tíz évet alkotott Londonban, visszavonult és 1810-ben bekövetkezett haláláig már csak elméleti munkájának élt.

Forrás: Major Rita-Gara Márk (2014): Az európai színpadi tánc története, MTF, Budapest

Ajánljuk még:

Tánccal a depresszió ellen – Ragoncza Imre táncművésszel beszélgettünk

Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni – szól a dudanóta szövege, és Ragoncza Imre tudja, mit jelent ez: profi néptáncos karrierje legaktívabb éveiben, fiatal férfiként érte utol a súlyos depresszió. Kórházba került, és nem is sejtette, hogy éppen a szakmája, a tánc által fogja tudni legyőzni betegségét. Mindennek már több évtizede. Imre azóta Szilágyi Edit pszichológus segítségével kidolgozott egy táncterápiás módszert pszichiátriai betegek számára, és tánctanítással tartja egészségben saját magát, illetve gyerekek egymás után felnövő generációit is.