A gumigyártáshoz hatalmas mennyiségű kőolajra van szükség: a mai gumik már csak 10-30 százaléknyi nyersgumit tartalmaznak, a többi alapanyagot vegyi üzemekben állítják elő. Egyetlen abroncs elkészítéséhez közel 32 liter kőolajra van szükség, éves szinten pedig több mint kétmilliárd gumiabroncsot gyártanak – ez bődületes mennyiségű fosszilis erőforrás. A másik probléma, hogy a jövő mindennapjaiba tervezett elektromos járművek abroncsairól sokkal több apró részecske szakad le menet közben, mint a benzines vagy dízel autókról. Ezt legfőképpen a nagy akkumulátorok miatti tömegnövekedés okozza.
A világ vezető gumigyártója, a Goodyear fel is karolta a problémát, és egy olyan abroncsot fejlesztett ki, ami aszimmetrikus mintázatának köszönhetően kiváló tapadást biztosít, ugyanakkor jobban bírja a nagyobb tömeg miatti terhelést. Reményeik szerint kevésbé kopnak majd, ezzel csökken a levegőbe kerülő részecskék mennyisége is. Ez azonban még közel sem tekinthető kifejezetten környezetbarát technológiának, hiszen a kulcs az összetételben és a felhasznált alapanyagok eredetében rejlik.
Egy kutatócsoport a Wageningen Egyetemről pár évvel ezelőtt
800 gramm száraz gumit állított elő pitypangból, két kilogrammot pedig a guayule fából.
Sőt, a kapott anyagokat össze is hasonlították az iparban hagyományosan használt gumival, és arra jutottak, a két növényből ugyanolyan jó minőség állítható elő. Sőt, az alternatív fajta a tesztek szerint jobb tapadást biztosít, mint a hagyományos változat.
A Kazahsztánban őshonos, gumipitypangnak is nevezett Taraxacum koksaghyz és a guayule (Parthenium argentatum) nevű növények a jövő gumitermelésének kulcsszereplői lehetnek, legalábbis ezt állítja a DRIVE4YOU uniós kutatási projekt. A guayule termesztése Dél-Európában, míg a pitypangé Európa északi részein valósulhatna meg, és számos más gumi alapanyagú fejlesztéshez is hozzájárulhatna. A guayule segítségével például olyan latex kesztyűket is elő lehet állítani, amik a standard latexszel ellentétben nem váltanak ki allergiás reakciót az arra érzékenyeknél.
A Bridgestone és a Continental már hivatalosan is bejelentette, hogy megtalálták a száz százalékban természetes gumi gyártásának technológiáját, amihez a guayule szolgáltatja majd az alapot. A jövőbeli tervek szerint az egész gumiabroncs ebből készül majd, a peremtől egészen a futófelületig. Az elhatározás annyira komoly, hogy a Bridgestone csoportnak egy 114 hektáros földterülete is van az arizonai Eloy környékén, ahol egy komplett farmot építettek fel a guayule termesztésére.
A Continental együttműködik a Fraunhofer Biológiai és Ökológiai Intézettel karöltve is, hogy kihasználja a pitypangban rejlő lehetőségeket, hiszen ennek termesztése kis igénye miatt egyszerű, a növény szárazságtűrő, nem érzékeny az időjárásra, és a gyártó szerint a termesztésével a jelenleg kihasználatlan földterületek egy részének hasznosítása is megoldható lenne.
A pitypangot nem kell importálni, mint a trópusi területekről érkező kaucsukot, így a szállításban megbúvó környezeti terhektől is megkímélhetnék a világot.
A dolog érdekessége, hogy a guayule nedvét a Continental Mexican Rubber Company nevű gumigyár már az 1900-as évek legelején használta autógumi-gyártáshoz, azonban nem jártak sikerrel. De állítólag Sztálin is megemlítette az 1931-es Összuniós Konferencián tartott beszédében a pitypangot mint lehetséges gumialapanyagot, csak a megvalósítás váratott még magára pár évtizedet. Az orosz pitypangnak is nevezett Taraxacum koksaghyz nagy előnye, hogy a világon szinte mindenütt megtalálható, és míg a kaucsukfának 7 évre van szüksége, a pitypang mindösszesen egy év alatt kitermelhetővé fejlődik.
A Continental pitypang-projektje megkapta a GreenTec-díjat is, ami Európa legrangosabb környezetvédelmi és üzleti elismerése. Carla Recker, a Taraxagumot kifejlesztő csapat kutatója azonban – nem vitatva a fejlesztés történelmi jelentőségét – úgy véli, egyelőre nem reális, hogy a teljes gumiabroncs pitypangból készüljön. Ugyanis gazdaságossági és biztonsági okokból a gumiabroncsokat különböző alapanyagok kombinációjából kell készíteni. Tehát a pitypangból nyert gumi arányának növelésével tudjuk fokozni annak fenntarthatóságát, de a teljes kiváltás egyelőre nem opció.
Egyelőre nem lepték el a száz százalékban pitypang és guayule gumik a piacot, azonban az eddigi eredmények reményre adnak okot. Az autók gumiabroncskérdéseit pedig meg kell oldani, ráadásul minél hamarabb, mert sem a trópusi kaucsukfák kitermelésének ökológiai következményei, sem a kőolajszükséglet okozta problémák nem várhatnak sokáig a megoldásra. Nem beszélve arról a tényről:
a normál vezetés közbeni gumiabroncs-részecskekopás emissziója majdnem kétezerszerese a kipufogó kibocsátásának.
Ez pedig már nem gyerekjáték, ezért egyáltalán nem mindegy, milyen összetevők alkotják a kikopó gumikat.
Nyitókép: Sunasce007/Wikipedia
Ajánljuk még: