Hagyományos ízek és egészséges ételek
Az Innova Market Insight idei trendelemzésében az ízekhez való viszonyunkat vizsgálta, valamint a 2025-ös íztrendeket prognosztizálva állapította meg, hogy a világkonyha és a fine dining virágkorában a világ különböző tájain egységesen a hagyományos ízeket keresik a legtöbben: olyan termékeket választanak a boltokban és olyan recepteket szeretnének megfőzni, amelyek saját kulturális gyökereiket erősíti.
A növekvő stressz és bizonytalanság közepette szükségünk van egy biztos pontra, olyan területre az életünkben, amely kiszámítható értékeket és minőséget képvisel. Nem meglepő, hogy ösztönkésztetéseink közül az evés az egyik ilyen terület, amely a hagyományok iránti mélyebb elköteleződést mutatja a biztonságra törekvés vonatkozásában.
![Slices of ham](/data/generated/articles/116/1162/article-116214/izek_hagyomanyos_etelek_40565364_m_fit_1060x10000.jpg?key=Y2Y4YmEyMzNiNzQ5NzJmZDZkMGEzYzVhMDMwN2ExMGRjNGZhMjFhYmM5MWY5NThkOTZiNDE3OWY3NzQzMTEyMA==)
Fotó: 123RF
A mentális és érzelmi jóllétre való törekvésünkben ismerős, megnyugtató ízekre vágyunk: a globális fogyasztói íztrend-kutatásban részt vevő fogyasztók szerint az ízek legfontosabb tulajdonsága, hogy fokozhatják a hangulatot,
a hagyományos ízek pedig segítik a szociális kapcsolódást, biztonságot és boldogságérzetet keltenek.
Ezért főként az ismerős és megnyugtató ízű élelmiszereket részesítjük előnyben étel- és italválasztáskor, olyan termékeket szeretnének látni a szupermarketek polcain, amelyek a régi és hagyományos recepteket tükrözik. A gyártók egyébként nagyon gyorsan és kreatívan reagálnak ezekre az igényekre, hiszen a hagyományos ízeket minden terméktípusra kifejlesztik: a rágcsálnivalóktól kezdve a készételeken át a kávéig.
![Moussaka, greek casserole with aubergine](/data/generated/articles/116/1162/article-116214/izek_hagyomanyos_etelek_33296700_m_fit_1060x10000.jpg?key=YTJkZGFlMjcwZTAwODFmZWMxMGNlYzlkYzg1NDljMTM5NjUxYzI5NWRhOTk1NDVkYzRjYWQwMTg0YTZhZDVmNw==)
Fotó: 123RF
A kutatás másik megállapítása, hogy kalandozni is szeretünk az ízek világában, tehát keressük az egyedi ízkombinációkat, melyek közül az egyik jellemző választásunk az édes és a fűszeres aromák kombinációja.
Ugyancsak világtrendként rajzolódik ki az egészséges élelmiszerek iránti igény növekedése: az íz és a textúra után az étel egészségre gyakorolt hatása a legfontosabb szempont a választásnál.
A kevesebb cukrot, sót, zsírt és/vagy kalóriát tartalmazó „light” változatokat, a cukormentes termékeket, valamint az alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes termékeket keressük a boltokban.
Mi várható a globális íztrendek terén?
Ma már a gasztronómiát és az élelmiszeripar sem ússza meg a mesterséges intelligencia alkalmazását, így a trendelemzők azt valószínűsítik, hogy a gyártók az új ízkombinációk kidolgozásában az AI-t is bevetik, illetve erjesztéses technológiával speciális összetevőket is kifejlesztenek. A másik irány, amit prognosztizálnak, az az éttermi szektorra vonatkozik: a molekuláris gasztronómia sokkal inkább az érzékszervi élmények fokozására koncentrál
![Greek salad with feta, fresh vegetables, and rose wine](/data/generated/articles/116/1162/article-116214/izek_hagyomanyos_etelek_79063187_m_fit_1060x10000.jpg?key=OGQ0OTg5MGQzM2NhOWYxZmIzMTY4MGI1N2Y3OThmN2VkODU3MWIyYTc5ODY0MzVkZmY3ZTE2NTIzYzUzZGI0OQ==)
Fotó: 123RF
A kutatás Európára vonatkozó adatai szerint nálunk az íz és a wellness közötti egyensúly keresése rajzolódik ki markánsan. A fogyasztók 68%-a az elmúlt évben tett valamilyen lépést az egészségesebb életmód érdekében: a testmozgásra, a táplálkozásra, a mentális jólétre, a súlyszabályozásra és a pozitív társadalmi kapcsolatokra összpontosítva. Európában 5-ből 2 fogyasztó egészséges, tápláló étrendet követ az egészséges életmód fenntartása érdekében. Az ízekre vonatkozó eredmények azt mutatják, hogy
az egészségtudatos fogyasztók a gyümölcsös, gyógynövényes és diós ízeket részesítik előnyben, továbbá gyakran választják a bogyós gyümölcsöket és a nyári gyümölcsös ízeket,
ami a természetes összetevők felé mutató tendenciát jelzi az ízválasztásban. Ugyanakkor az európai fogyasztók egyre nyitottabbak az egészségre előnyös globális ízek, például a kurkuma és a matcha iránt.
Nyitókép: 123RF
Ajánljuk még: