
Mire tanít gyermekünk, miközben bringázni tanítjuk?
Avagy miért ültetjük porontyainkat guruló műanyag „hokedlikre”, ahelyett hogy hagynánk őket biciklizni?Magyarország és Európa kerékpárútjait járva mindig elismeréssel nézzük a megrögzött bringás családokat. A szülők éberen figyelik az előttük vagy közöttük kerekező kicsiket, hangos utasítások mégis ritkán hallhatók: a gyerekek már komoly önállóságot és felelősségtudatot mutatva tekernek. A boldog mosoly az arcukon semmihez sem hasonlítható. Gyakran látjuk azt is, hogy a család legfiatalabb tagja alig 3-4 (!) éves, de máris tökéletesen ura kétkerekűjének, és magabiztos döntéseket hozva közlekedik.
Ezzel párhuzamosan rengeteg hasonló korú kisgyereket látunk ún. futóbicikliken vagy ennek három- és négykerekű változatán. Ezek gyakran egy-egy autómárka valamelyik típusát mintázzák – esetleg pont azt, amit „apu is vezet”. Most tekintsünk el annak elemzésétől, hogy érdemes-e idejekorán belöknünk gyerkőceinket a fogyasztói társadalom és a márkafüggés útvesztőjébe. Vizsgáljuk inkább azt: ezek a futóbiciklik valóban azt a célt szolgálják, hogy mihamarabb megtanuljanak bringázni? A tapasztalatok azt mutatják, hogy egy gyerek már 18 hónapos korában képes megtartani egyensúlyát a nyeregben, és hároméves korára készen állhat az igazi kerekezésre.

Kezdjük praktikus megfontolásokkal! A kerékpár legfontosabb „hozzávalói” közül is kimagaslik kettő: a pedál és a fék. Ezek segítségével „végezzük” magát a kerékpározást, e két tartozék teszi lehetővé, hogy előrehaladjunk, illetve megálljunk, lehetőleg saját akaratunk szerint.
Vajon mi az oka annak, hogy a futóbiciklik egyikkel sem rendelkeznek?
Természetesen a lépcsőzetesség rendkívül fontos a kerékpározás elsajátításában is. Nagyon is érthető, ha gyermekünket először csak arra ösztökéljük, hogy a nyeregben ülve amolyan óriáslépésekkel hajtsa magát előre, ne pedálozni próbáljon. A futólépésekhez a pedálok útban vannak – ez (lenne) az ok, amiért a pedáltalan futóbicikli megszületett. A termék létjogosultsága mára általánosan elfogadott, sőt, a legtöbben a futóbiciklit tartják a kerékpározáshoz vezető út szükséges köztes állomásának. Ez a lépés olyannyira „köztes”, hogy ezekre az alkalmatosságokra legtöbbször féket sem szerelnek.

Gyermekeink fantasztikus képességekkel rendelkeznek, így az egyensúly megszerzése többnyire nem esik nehezükre a nyeregben. Van, akinek néhány nap leforgása alatt sikerül a dolog, és van, akinek akár néhány óra is elég. Ebből következik, hogy a funkció, amit a futóbicikli betölt, meglehetősen kurta léptékű. Számtalan olyan gyermeket látni az utcákon, udvarokon, aki már szélsebesen száguld futóbiciklijén, és rég készen áll a pillanatra, hogy bringázni kezdjen.
Csakhogy a pedált és a féket „elfelejtették” odaadni nekik.

Nem arról van szó inkább, hogy vásároltunk egy terméket, aminek most „be kell töltenie a funkcióját”, azaz gyermekünknek egy ideig még (meddig is pontosan?) azzal kell bíbelődnie – függetlenül attól, hogy ő maga mire lenne képes?
Ha vásárolunk egy apró gyermekbringát – pedállal és fékkel –, akkor nem lenne elég a lehető legmélyebb pontra engednünk az ülést és lecsavaroznunk a pedálokat, hogy megkapjuk az első lépésekhez szükséges alkalmatosságot? Így a kerékpár tökéletesen használható futóbicikliként, ráadásul a fék használatát is rögtön elsajátítja a kicsi. Könnyen követhetjük gyermekünk fejlődését, és láthatjuk, amikor elérkezett a pillanat, hogy önállóan kerekezzen. Ismerős lesz számára a járgány, sőt, ha egy rövid időre az egyik pedált is felszereljük, akkor az elindulással is könnyebben birkózik majd meg. Minden részlet azt a célt szolgálja, hogy sikerélménye teljes legyen.
Íme egy elbűvölő videó egy kislány első önállóan megtett métereiről apukája szuperhatékony közreműködése mellett:
Itt pedig egy másik arról, hogy akár egészen korán is képes lehet egy gyerkőc a kerékpár tökéletes uralására:
Ilyen kis lurkókkal sokszor találkozunk kerékpártúráinkon:
Elképzelhető, hogy a futóbiciklik túlzott alkalmazásával igazából hátráltatjuk gyermekünket a kerékpározás elsajátításában? Szükség van egyáltalán pedál és fék nélküli bringákra?
A bevezetőben leírtak elvezetnek bennünket a szülői minta kérdéséhez is.
Ha a magabiztos bringázás felé akarjuk terelni gyermekeinket, akkor elengedhetetlen, hogy bennünket is lássanak kerekezni, méghozzá akkor, amikor örömmel, élményekkel gazdagodva tesszük azt. Fontos, hogy a kerékpározásról magáról is meséljünk nekik: a megtett útról, a leküzdhető távolságról, az útközben szerzett élményekről. Arról, hogy a magunk erejéből vagyunk képesek minderre.
Felmerül a kérdés, hogy a sportautó formájú három- és négykerekűek a képességek gyors fejlesztését szolgálják-e valójában, vagy inkább a kérdés lappang mögöttük: na, és neked milyen járgányod van? Carl Gustav Jung, a pszichológia történetének kiemelkedő alakja így fogalmazott: „A legnagyobb teher, amit a gyermeknek viselnie kell, az a szülők meg nem élt élete.” A gondolat messzire vezet, de témába vág minden esetben, amikor gyermekünket tanítjuk valamire. Ha célunk az, hogy gyorsan és magabiztosan tanuljon meg kerekezni, akkor a kerékpározást és a kerékpárokat tartsuk figyelme középpontjában.

Engedjük őt fejlődni, és ha fogékonysága arra sarkallja őt, hogy kettesével vegye a lépcsőket, ne álljunk az útjába, kapcsoljunk mi is nagyobb tempóra oktatóként.
Nincs rosszabb, mint ha azt érzi, amit a tanuló Karinthy az Úszólecke című humoreszkjében: az úszásban az úszógumi akadályozza leginkább.
Ma már csak idejét múlt sztereotípia, hogy a gyerekeket az apukájuk tanítja meg kerékpározni. Tudjuk, hogy a nők számára micsoda óriási társadalmi változásokat hozott a kerékpározás, és azt is, hogy a hölgyek ugyanolyan kedvvel és lendülettel hajtják akár a legvadabb versenybringákat is, mint a férfiak. Nincs tehát semmi furcsa abban, ha az anyuka veszi kézbe a dolgot, de a legjobb, ha mindkét szülő részt vesz a tanításban.

Ha azonban a szülők hozzáállása a bringázáshoz erősen eltér, az alááshatja a gyermek magabiztosságát. A legrosszabb kombináció az, ha az egyikőjük túlságosan laza, míg másikuk túlaggódja a dolgot. Gyakran a következő utasítás-kavalkád közepette próbál boldogulni a gyermek:
Némiképp meglepve olvassuk blogbejegyzésekben, hogy vannak, aki ilyen esetekben „szakemberre” bízzák a dolgot – azaz egy hivatásos kerékpároktatóra. Meggyőződésünk, hogy egy kis odafigyeléssel és józansággal a legreménytelenebb eseteken is felül lehet kerekedni.
Ne feledjük: kerékpározni mindenki tud, ha hagyják – és segítenek neki. Ne fosszuk meg magunkat és gyermekünket egy életre szóló közös élménytől!
Amikor gyermekünk először pattan nyeregbe, elgondolkodhatunk: nem akarjuk-e mi magunk is szorosabbra fűzni kapcsolatunkat ezzel a sporttal? A közös bringázások, kerékpártúrák, esetleg a közös edzések rendkívül szoros kötődést teremtenek gyermekeinkkel, és igen hasznosak a generációs szakadékok áthidalásában.

Annak az esélye, hogy gyermekünk nélkülünk is megtanul bringázni, kozmikus. Az igazi kérdés az: hogyan tehetjük feledhetetlen közös élménnyé a dolgot?
Minden szombaton új cikkel jelentkezünk a kerékpározásról.
Ne felejtsétek: amikor a pedált tapossátok, a Földet hatjátok körbe!
Nyitókép: Pickpik
