Barátkozom az ördögömmel – Ismerd meg te is a fejfájásod!

Egészség

Barátkozom az ördögömmel – Ismerd meg te is a fejfájásod!

Ha fáj a fejed, nem mindegy, hogyan! És bár az embernek általában nincs kedve analizálni, miképp fáj, ami fáj, érdemes lehet – ha megismered a fejfájásod, könnyebben elűzheted!

Lekopogom: nem tartozom a kifejezetten fejfájósok közé, de így is mérhetetlenül utálom, ha fáj a fejem. Ismerem mára, milyen, tudom, hogy egy kis kávéval vízzel és pihenéssel kordában is tudom tartani, de azt is tudom, hogy nem mindig ilyen egyszerű a helyzet. 

Az életem része a fejfájás, mert a páromnál félévente egyszer szinte biztos, hogy jelentkezik a migrén. Egyszerűen nem tudom elképzelni, milyen fájdalmat élhet át ilyenkor, csak azt tudom (látom) biztosan, hogy nagyon szenved. Váratlanul tör rá, kiszámíthatatlan pillanatokban a fájdalom, és mivel nem tud koncentrálni, ingerült és feszült lesz, nagyjából megáll ilyenkor az életünk. Szeretnék neki segíteni, de nemigen tudok. Egyedül a masszírozás vált be, de az is inkább figyelemelterelés, mintsem kezelés. Kialakult migrén esetén jön a sötétség és a csend; megpróbálja átvészelni gyógyszer nélkül a szenvedést, főleg mert sokszor a fájdalomcsillapító sem hat, illetve tényleg csak csillapítja a fájdalmat, de nem szünteti meg. Ahogyan más „házi praktika” sem működik, legfeljebb ideig-óráig, mert hiába ivott vizet, evett banánt, tett borogatást a homlokára vagy csinált bármit a hosszú évek alatt, mégsem szabadult meg a migréntől. Az életünk része, megszoktuk, igyekszünk megbarátkozni vele – utánanéztem hát, hogy mivel állunk szemben, ha valakinek fáj a feje.  

Mi fán terem a fejfájás?

Jellemzően négyféle fejfájást különítenek el a hozzáértők migrén, cluster-, tenziós- és szinuszos fejfájás néven. Ezek mind más tünetekkel, más kiváltó okokkal járnak. 

1. A szakemberek szerint migrén esetén a fájdalom jellemzően a fej egyik oldalára koncentrálódik. A lüktetés a mérsékelttől a súlyos fájdalomig terjedhet, amit homályos látás vagy villogó fények észlelése is kísérhet, a beteg pedig fokozottan érzékeny lesz a fényre, a szagokra és a zajokra. Előfordulhat hányinger vagy hányás is durvább esetekben. Egyes becslések szerint minden hetedik ember szenved migrénes fejfájástól, a krónikus migrén pedig a világ népességének körülbelül 2 százalékát érintheti. 

A legjobb, amit a migrénes fejfájással tehetünk, ha lefekszünk egy csendes, sötét szobában, ahol senki nem zavar. A meleg- vagy jeges borogatás is segíthet csökkenteni a tüneteket és a legkönnyebb, ha el tudunk aludni. Mivel azonban nem játékdolog ez, érdemes orvosi segítséget kérni arra vonatkozóan, hogy mi lehet számunkra a legjobb kezelés, és azonnal keressünk fel egy orvost, ha a migrénes fejfájás egyre súlyosabb; ha izomgyengeséget vagy bénulást tapasztalunk közben, esetleg magas láz, kettős látás, rohamok vagy bőrkiütések kísérik! 

2. Jellemzően szúró vagy égő fájdalommal jelentkezik az egyik szem környékén a cluster (klaszter) fejfájás a szakemberek szerint. Ez néhány perctől akár több órán át is fennállhat, kísérheti bevörösödött, könnyező szem, duzzadt szemhéj, bedugult orr, vagy éppen fokozott orrfolyás és izzadás. A tapasztalatok szerint

meglehetősen kínzó fájdalmat éreznek a betegek, ami gyakran éjszaka jelentkezik.

Fontos azonnal orvoshoz fordulni, amikor először tapasztaljuk a cluster fejfájást, hogy minél előbb pontos diagnózist kapjunk arról, mi okozza a fájdalmat.

Állítólag nincs rá ismert gyógymód, de megelőzhető lehet például a dohányfüst vagy az egyes parfümökben és festékekben található, erős, szúrós szagú vegyi anyagok elkerülésével, illetve orvosi segítséggel találhatunk olyan gyógyszert vagy terápiát, ami enyhítheti a rohamokat és a tüneteket. Itt is igaz az, ami a migrénnél: ha a fejfájások gyakrabban jelentkeznek, esetleg súlyosbodnak, azonnal irány az orvos!

3. A tenziós fejfájás gyakori tünete a tompa fájdalom végig a homlokunkon az egyik halántéktól a másikig. Nyomást érezhetünk közben a szem mögött, feszülhet a fejünk hátsó része, enyhe fájdalom jelentkezhet a tarkó tájékán, a nyak- és a vállizmokban.

Ez az egyik leggyakoribb fejfájás, az egyes statisztikák szerint a felnőtt népesség 1-3 százaléka szenved tenziós fejfájástól.

Hideg borogatással és pihenéssel enyhíthetünk a tüneteken, de sokak szerint az enyhe testmozgás, például a séta vagy a jóga is segíthet a tünetek enyhítésében. Bár nagy fájdalommal is jelentkezhet, csak ritkán bizonyul komolyabb betegség tünetének, próbáljuk meg nyugodtan kezelni, általában hamar elmúlik. Ha azonban gyógyszert vennénk be, előbb mindenképp kérjük ki az orvosunk véleményét róla. Többek között azért is, mert a túl sok gyógyszer miatt a fájdalom gyakrabban jelentkezhet és/vagy intenzívebbé válhat.

4Meglehetősen gyakori jelenség a szinuszos fejfájás is, ami jellemzően a homlok, az arcüreg és az orrnyereg környékén jelentkezik. Kísérheti az arc érzékenysége és/vagy duzzanata, bedugult orr vagy fokozott orrfolyás (zöld vagy sárga orrváladék), fülfájás és láz. Általában fertőzés vagy gyulladás miatt alakulhatnak ki a tünetek a szakemberek szerint. A nagy fájdalom miatt gyakran összetévesztik a migrénnel, de nem ugyanaz, kezelni sem ugyanúgy célszerű.

Gyógyszer nélkül a leghatékonyabb kezelések közé tartozik az inhalálás és az arcborogatás, amik a legtöbb esetben azonnal vagy rövid idő elmúltával enyhülést hozhatnak. 

A legtöbben, ha nem is vagyunk migrénesek, találkozunk fejfájással, tudjuk, milyen kellemetlen, de idővel elmúlik akár anélkül is, hogy bármit tennénk ellene. Éppen ezért lenne mindenki számára hasznos, ha kiismerné a fejfájását: amennyiben pontosan tudjuk, milyen tünetektől szenvedünk, megállapíthatjuk a fájdalom okát és típusát, ami a kezelésben is segítségünkre lehet.

Ajánljuk még:

FÁJ A NYAKAD VAGY A VÁLLAD? PRÓBÁLD KI EZT AZ 5 JÓGAGYAKORLATOT!
EZÉRT CSODASZER A GYÖMBÉR!

Nyújtózzunk és sétáljunk: a sok ülés komoly egészségügyi problémákat okozhat
Az iskolapadból egyenesen az irodába vezetett az utam, ezért kisebb-nagyobb megszakításokkal az életem részévé vált az ülőmunka. Igyekszem egyenes háttal ülni és rendszeresen sportolok, mégis befészkelt a gondolat a fejembe, hogy valamit rosszul csinálhatok. A sok üléstől ugyanis olykor úgy érzem, mintha elnehezednének, megmerevednének a porckorongjaim. Felkerestem egy gyógytornászt, aki többek között néhány egyszerű gyakorlatot is javasolt a komoly egészségügyi problémák elkerülése érdekében.