Egészség

A rosseb, a frászkarika és más, nyelvünkben rejtőző népi gyógymódok

A magyar nyelv ősi volta és hihetetlen gazdagsága a gyógyítás, orvoslás számára is olyan kincsesláda, melyet bármelyikünk kinyithat, még csak különlegesebb kulcsra sincsen szükség: az odafigyelés és értő hallgatás képessége csak gyakorlás kérdése.

Míg a hagyományos orvoslás titkairól és tudásanyagáról egyes népek esetében akár több ezer évre visszamenően találhatunk írott forrásokat, a magyarság ősi gyógymódjairól sajnos igen kevés hiteles dokumentum áll rendelkezésünkre. A népi gyógyászat ismeretanyagát mifelénk papírok helyett inkább füvesemberek és -asszonyok bírják, s adják tovább a köröttük élőknek. Van azonban egy olyan segítségünk is, amely annyira az orrunk (pontosabban a szánk) előtt van, hogy szinte észre sem vesszük.

Mielőtt alaptalan nagyzolás vádjával útilaput kötnének a talpamra, álljunk is itt meg rögtön! Mert miről is van ez esetben szó? A cipők és egyéb lábbelik viselete még nagyszüleink idején sem volt olyan általános, mint manapság. A mezítláb járás minden áldásos hatása mellett gyakorta sebekhez is vezetett, melyeket a nép fia azonnal a mindenütt megtalálható széleslevelű útifű nedvével kenegetett!

Egy frászkarikát! – mondhatnák erre, de hát az meg a rángatódzó, görcsrohamokkal járó gyermekbetegségek babonás gyógyító eszköze volt! A kör forma perecen, vagy egyéb süteményen a beteg gyermek fejét átbújtatták, hogy a rituális újjászületés révén megszabaduljon a kínzó betegségtől.

Igyon ez egy ákovitát, hiszen ennek semmi értelme… – gondolhatják, s teszem is szívesen, mert ugyanis Erdély szerte éppen így hívják a pálinkát! Tehet arról a havasi ember, hogy nem értette pontosan, mikor a paszomántos gyomrú urak életvizet, azaz aqua vitae-t parancsoltak…?

A rosseb egye meg, tán ebből mégis kisül valami! Sül, sül, tán már látszik, de azért a rossebet mégis hagyjuk, hiszen az nem más, mint a folyton váladékozó, sosem gyógyuló rossz seb és fekély…

Ha pedig mindez csupa hamisság lenne, a magyarságnak bizony tán még írmagja sem maradt volna. Rég volt már, mikor a gyógynövényt „ír”-nek nevezték, s való igaz, nagy bajban volt, kinek nemhogy gyógynövény, de már annak magja sem állt rendelkezésére. Annak híján a gyógyulás felől már csak az Öregisten döntött…

A gyógyulásban mégis szemernyi kétségünk se legyen, ha jó kedvvel és hittel vagyunk a világban! Mert bizony még az a 0,073 gramm súllyal egyenértékű, az egykor a gyógyszerészeti körökben használt, gabonaszem-alapon kiszámolt egység is porszemként okozhat zavart a nagyobb gépezetekben!

Sebgyógyulásra pedig még Lúdas Matyi is gezemicét javasolt Döbrögi uramnak! Mesebeszéd! – gondolhatnánk, de csak addig, míg ki nem derül, hogy ez éppen a szagos müge egyik népi elnevezése, melyet történetesen vérző sebek kezelésére (is) használt a régiség embere. Felénk tán még a mese is valóság?!

Mielőtt aztán bárki sárga lenne az irigységtől, azért nem árt azt sem tudni, hogy nem csak a magyar nyelv őriz ilyen titkokat! A tartós irigység érzése által kiváltott testi hatás esetében ugyanis más népek orvoslása éppúgy a májat és a sárgaságért alapvetően felelős epét jelöli meg, mint a saját szófordulatunk…

De mielőtt teljesen szélhámosnak gondolnának, inkább megyek, mint a meszes! – de ezek már egy másik témájú írás fordulatai volnának…

Ajánljuk még:

„Az, aki nem bírja a pirospaprikát, harcolni sem tud!” – Miért rajongunk a fűszeres ételekért?

A fűszeres ételek fogyasztása és bizonyos személyiségjegyek, mint például a bátorság vagy a kalandvágyás között kapcsolat alakult ki az emberek számára, amivel megkülönböztetik magukat más csoportoktól. Ételeinkhez felhasznált növényeink rendelkeznek egy megmagyarázhatatlan varázserővel, amelyért újra és újra sóvárogni tudunk. De biztosan varázserő ez, vagy csak egyszerű kémia? Utánajártunk.