ZónánTúl

Barbár hagyományok a szépség és a hűség jegyében – máig nyomorítanak velük nőket

A vallási fanatizmus szellemében évszázadokon át végeztek öncsonkító szépségpraktikákat, maradtak meg barbár hagyományok. Mai szemmel mind elfogadhatatlanok, nők ellen elkövetett bűnnek számítanak, ennek ellenére a legtöbb rítus mindössze pár évtizede lett betiltva, az elszenvedők pedig ma is köztünk élnek. 

Mi célja volt a majdnem egy évezreden át virágzó kínai lábelkötésnek, vagyis a lótuszlábnak? Hogy lehet, hogy napjainkban is várják a padaung törzs zsiráfnyakú női a turistákat? Mit lehet tenni a női nemiszerv-csonkítás ellen, amely évente mintegy négymillió nőt fenyeget? Ezekre a kérdésekre keresem a választ.  

A lótuszláb

Csaknem egy évezredig virágzott Kínában a lábelkötési technika, melynek egyetlen célja az volt, hogy a nők lábfejét kívánatossá tegye. A természetellenesen kicsi, hét-nyolc centiméteres lábakban látták ugyanis a szépséget, a kelendőséget, a társadalmi ranglétrán való feljebb menetel lehetőségét. Mindez elegendő indok volt arra, hogy a fájdalmas, sok esetben mozgásképtelenséget eredményező eljárást az asszonyok saját lányaikon végezzék el, generációról generációra örökítve a szépség jegyében felvonultatott barbár gyakorlatot.

A beavatkozásra akkor került sor, amikor a kislányok betöltötték az ötödik, hatodik vagy hetedik életévüket. Az eljárás során a nagylábujj kivételével az összes ujjat a talp alá „hajlították”, mintegy eltörve azokat, hogy a kívánt aranylótusz-formát elérjék. Egy öt centiméter széles és három méter hosszú kötést használtak az ujjak talp alá szorításához: szorosan körbetekerték az egész lábfejet a sarokkal együtt, hogy a lehető legerősebben tudják talpuk alá szorítani az ujjakat. Miután végeztek a lábfej elkötésével, a nagymamák és az anyukák arra kérték a kislányt, hogy járjon. Figyelték az első lépéseket, és nem engedték, hogy járás közben az érintett a sarkára helyezze a súlypontját a fájdalom csillapításaként.

A folyamatot időközönként újra és újra meg kellett ismételni, hosszú évekig tartott a kívánt eredmény, az alig több mint öt centiméteres lábfej, elérése. Pár hetente új cipőt kaptak a lányok, mindig negyed-fél centivel kisebb méretben, hogy ezzel is segítsék a méretcsökkenést... Lábaikat később újra kellett szalagozniuk, speciális főzetekben puhították, majd hímzett selyemcipőkbe bújtatták, amit szinte sosem vettek le. A lótuszlábat nagyobb tabu övezte, mint a nemi szervet: deformált lábfejek ápolása titokban zajlott, félrevonulva, és gondosan ügyeltek arra is, hogy a meztelen, szalagok nélküli lábfejet senki se pillantsa meg – még szeretkezés közben se.  

Bár kétségtelen, hogy a szépség iránti vágy volt az egyik kiváltó oka a barbár módszer elterjedésének, később egyéb haszna is lett. Ezek a nők a beavatkozás után sokszor mozgásképtelenné váltak, ám kiderült, hogy helyhez kötöttségük gazdasági haszonnal jár: otthoni szövéssel, hímzéssel, szőnyegfonással bevételt tudtak termelni a családnak. A lótuszlábhoz tehát nemcsak a szépséget, de a szorgos munkát is társítottak; ezen tulajdonságok birtokában pedig jobb házasságban reménykedhettek, és meggyőződésük volt, hogy idővel a társadalmi ranglétrán is feljebb léphetnek. 1912-ben Kína ugyan betiltotta a lábelkötést, de a beavatkozás a XX. század közepéig kitartott. A kilencvenes években még évi kétezer pár lótusz-cipőt értékesített a Zhiqiang cipőgyár, ami csak 1988-ban állt le a sorozatgyártással. Napjainkban még élnek olyan nők, akiknek gyermekkorukban elkötötték a lábukat.

 

A padaung törzs hosszú nyakú női

A talán legismertebb bizarr szépészeti beavatkozások elszenvedői Ázsiában és Afrikában élnek, kisebb falvakba tömörülve. A lányok ötéves korukban kapják az első sárgaréz karikát a nyakukba, majd évenként, egy nők által végzett rituálé során újabb spirállal bővül a lánc. Felnőttkorban a rézspirál tömege a négy-öt kilogrammot is elérheti, amely nagyjából harminc rézkarika súlyának felel meg.

A tévhittel ellentétben a rézkarikák nem a nyak megnyúlását eredményezik. A gyűrűk súlya valójában nem a nyakat nyújtja – az akár bénuláshoz, halálhoz is vezethetne –, hanem a kulcscsontot és a felső bordákat süllyeszti meg. A nők nem fulladnak meg, ha a rézkarikákat eltüntetik a nyakukról, de borzalmas fájdalmat élnek át, hiszen csigolyáik deformálódtak, nyakizmaik teljesen elsorvadtak. 

Hogy pontosan miért is alakult ki e hagyomány, máig tisztázatlan. Egyesek úgy tartják, hogy a rézkarikák népszerűségéhez az ezeket hordó nők megnövekedett biztonságérzete vezetett: a zsiráfnyakú nők ugyanis vesztettek vonzerejükből, torz külsejük miatt nem hurcolták el őket rabszolga-kereskedők. Egy másik magyarázat szerint a viselet védelmet nyújtott a tigrisekkel szemben, hiszen a vadállat a rézkarikák miatt nem tudta nyakon harapni esetleges áldozatát. Napjainkban a hagyomány követése szerencsére már nem kötelező, ám sokan mégis vállalják az ezzel járó kockázatokat. Egyesek hagyományőrzésből, mások turisztikai szempontból döntenek a nyakdísz viselése mellet: számos zsiráfnyakú nő él napjainkban a turistákból.

A klitorisz kivágása

A WHO-jelentése szerint legalább 200 millió olyan nő él napjainkban, aki átesett a női nemiszerv-csonkítás (Female genital mutilation – FGM) valamely típusán. Egyfajta nővé avatási szertartásént tartják számon többek között Indonéziában, Etiópiában, Szomáliában, Nyugat-Ázsiában, Mexikóban vagy Brazíliában bevett rítust, amelynek egyik fő célja, hogy a lányok megőrizzék tisztaságukat. A csonkításban tehát szerepet játszik az emberi hiúság is: az FGM-en átesett lányok ugyanis sokkal kisebb eséllyel lépnek félre.

A beavatkozáson egészen fiatalon, rendszerint tizenöt éves koruk előtt esnek át a kislányok, sokszor azt sem tudva, hogy nemi szervük csonkítása, eltávolítása, majd összevarrása szembemegy a törvényekkel. Az esetek többségében a procedúra során nem használnak sem érzéstelenítést, sem fertőtlenítést; a csonkítást egy egyszerű pengével vagy üvegdarabbal végzik el.

Az FGM-nek semmilyen pozitív hozadéka nincs, azonban olyan mélyen gyökerezik a kultúrában, hogy a törvényi tiltás ellenére anyák ezrei/millió döntenek úgy, hogy titokban mégis elvégeztetik a lányukon. Évente négymillió lány esik áldozatul a női nemiszerv-csonkításnak, és szenved az esetleges szövődményektől, amely lehet akár fertőzés, meddőség, sipoly, depresszió, szomatizáció vagy húgycsőkárosodás is.

Az özvegyégetés

A szatít, azaz az özvegyégetést 1861-ben betiltották, ennek ellenére hosszú ideig volt bevett tradíció Indiában, még 2008-ban is történt ilyen dokumentált eset. A szatí gyökerei messzire, egészen az időszámításunk előtti időkig nyúlnak vissza, mögöttes indoka pedig az évezredek során semmit sem változott. A hagyomány a férj és a feleség közti viszony elszakíthatatlanságából építkezik, kettejük összetartozását hivatott jelképezni. A hindu feleségeknek meggyőződésük volt, hogy férjük halálával életük értelmetlenné válik, így nem tehetnek mást, minthogy kövessék őt a halálba.

Elvileg a szatí önkéntes aktus volt, később mégis barbár hagyománnyá torzult, hiszen a közösség tulajdonképpen elvárta az özvegytől, hogy tűzbe ugorjon. Hogy a barbár tradíció miért maradhatott fent olyan sokáig, arra egyetlen magyarázat van: a túlvilágba vetett erős hit. A halálra ugyanis nem utolsó állomásként tekintettek, hittek abban, hogy a lélekvándorlás útján újjá fognak születni a földi életben. Noha az indiai kormány megszavazta a szatí megelőzési törvényt, 2008. október 11-én, a 75 éves Lalmati Verma a férje halotti máglyájába vetette magát, miután a siratók elhagyták a helyszínt.

Napjainkban bár már nem várják el az öngyilkosságot az özvegy indiai asszonyoktól, kiközösítik, korlátozzák őket a mindennapi életükben. Családjuk támogatására sem számíthatnak, balszerencsét jelképeznek a társadalom számára. Sokan az özvegyek városába, Vrindavanba menekülnek, hogy ott békére leljenek, és csendben, fehér ruhába öltözve, imádkozva várják a halált.

Források: ITT, ITT, ITT és ITT

Nyitókép: Linedwell / Wikimédia

Ajánljuk még:

Kirándulóhelyek távol a város zajától – télen is látványosak

Különleges helyek, páratlan kilátások. Ez a közös abban az öt helyben, amelyek alig egy óra távolságra találhatóak valamely magyar nagyvárostól, mégsem kell attól tartanunk, hogy tömegekbe ütközünk. Sapka, sál, kesztyű legyen kéznél, csakúgy, mint meleg öltözet, az élményről pedig a természet gondoskodik.