A vizsgálat szerint ezek 72 százalékát a károsultak nem is jelentik be, vagy csak sokkal később, mert részben szégyellik az átverést, részben későn veszik észre. Az idősek pénzügyi átverését látva az említett szervezet, az AARP már 2019-ben megindította BankSafe című programját, amelynek keretében egy digitális oktató platformon, egyfajta virtuális iskolán keresztül nyújtanak segítséget az időseknek az anyagi megkárosítások ellen.
Magyarországon is kellenének olyan képzések, amelyek a bankok részéről indulnak, és kifejezetten az időseket segítik abban, hogy kártyájukat és azok adatait megőrizzék, illetve abban is, hogy a különféle kezelési költségek mikor és mire vonatkoznak pontosan. Ugyanakkor
a szenior akadémiákon vannak idehaza pénzügyi tudatosság tanfolyamok és előadások,
s ezeken nemcsak az anyagi források megfelelő beosztására, hanem a csalások elkerülésére is megtanítják az idősebb állampolgárokat. Csakhogy az akadémiákra az 50 év feletti magyar lakosságnak mindössze a 2-3 százaléka jár el, s ezeknek is elenyésző része választja a speciális, pénzügyi kurzusokat.
Kétféle áldozat lehet: azok, akik valamiféle gyámságra szorulnak, így akár pénzügyeikben sem teljesen önállóan döntenek, és azok, akik teljesen önállóan hozzák meg döntéseiket az anyagi kereteiket illetően. Előbbi csoport számára pontosan meg kell tanítani azt, hogy a gyámság milyen területekre terjed ki, és milyenekre nem, egyszersmind azt is, hogy a döntéseiben nem teljesen önálló ember hol és hogyan kaphat segítséget, ha úgy érzi, hogy anyagilag megkárosították.
Sajnos, nem egy esetben az is megtörténik, hogy az idős embert egy gondozója károsítja meg, például azzal, hogy sokkal több pénzt vesz fel a kártyájáról a megbeszéltnél vagy ellopja a bankkártyát. Egy-egy ilyen képzésen meg kell tanítani a korlátozott döntésképességű embert arra, hogy bankkártyáit és a hivatalos szerződéseket az érzékeny adatokkal hol tárolja, s ehhez csak olyan férhessen hozzá, aki valóban közvetlen bizalmas, akiben száz százalékig megbízik.
A másik csoport, vagyis az életét irányító, önálló döntéshozó idősebb ember számára az ilyen képzések elsősorban azt tanítják meg, hogyan védheti meg kártyája és számlája érzékeny adatait. Ez kiterjed például a számlánk adatait ellopni szándékozó telefonos csalókra, de arra is, amikor a bank nevében küldenek emailt, és a levél sürgős kitöltésére buzdítanak. Nagyon fontos, hogy ilyenkor legyen kéznél a bank közvetlen, telefonos elérhetősége, s ilyenkor hívjuk is fel a fiókot és kérdezzünk rá, valóban indítottak-e telefonos vagy e-mailes megkeresést. Egy ilyen képzés azt is megtanítja, hogyan őrizzük meg közösségi média-profiljaink (Facebook, Instagram, Twitter, stb.) és levelezőrendszereink biztonságát, hiszen ma már arra is szakosodnak csalók, hogy a közösségi médián keresztül, az e-mail-rendszerünkbe lépve szerzik meg a bankkártya-adatainkat.
Ha valaki érdeklődik ilyen képzések iránt, megtalálja őket például Kecskeméten a Cédrusnet keretében, a Milton Friedman Egyetemen, ahol rendszeresen újraindítják ezeket a programokat, továbbá Kovács György gerontoandragógus rendszeresen járja az országot és különböző helyszíneken tart előadásokat. Egyik előadása a YouTube-on is elérhető:
Ajánljuk még: